Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, kao nacionalni CEF Telekom koordinator, kontaktna točka za sve programe te projektni koordinator i/ili partner od 2015., objavljuje završetak projekta eInvoicing Boost for Croatia (eIBC).
CEF je financijski instrument uspostavljen za dodatna ulaganja u izgradnju nove te unaprjeđenje postojeće infrastrukture u području energetike (CEF Energy), transporta (CEF Transport) i telekomunikacija (CEF Telecom).
CEF Telecom program ima za cilj uspostaviti i unaprijediti prekograničnu suradnju između javnih tijela, privatnog sektora i građana koja će omogućiti korištenje infrastrukture digitalnih usluga i širokopojasne mreže. Projekti financirani u okviru ovog Programa moraju pridonositi kreiranju europskog sustava interoperabilnosti te međusobne povezanosti digitalnih usluga koje funkcioniraju na Jedinstvenom digitalnom tržištu, odnosno pridonositi europskoj dodanoj vrijednosti i značajnim društvenim dobrobitima.
Izvršna agencija za inovacije i mreže (INEA) Europske komisije nadležna je za provedbu CEF programa dok je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koordinator i kontaktna točka za CEF Telecom u Republici Hrvatskoj.
Nositelj projekta eInvoicing Boost for Croatia ukupne vrijednosti 417.678,40 eura (CEF sufinanciranje (75%): 313.258,80 eura) bilo je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Partneri na projektu bili su Financijska agencija i Privredna banka Zagreb d.d.
Projekt eInvoicing Boost for Croatia bio je usmjeren ka nadogradnji e-račun platforme novim funkcionalnostima i integracijom sa sustavom internet bankarstva PBZ-a kako bi 30 000 poslovnih korisnika imalo pristup korištenju usluga e-računa, sukladno EN normi. Projekt je ujedno i promicao ubrzanje korištenja razmjene elektroničkog računa između privatnog i javnog sektora te obuhvaćao i implementaciju nadzornih i izvještajnih funkcionalnosti u sklopu središnje platforme za razmjenu elektroničkih računa.
Glavna uloga Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na projektu eInvoicing Boost for Croatia (eIBC) je popularizacija upotrebe e-računa na način da se širi svijest o dobrobitima koje digitalizacija i automatizacija poslovnih procesa fakturiranja donosi.
Projektom su ostvareni sljedeći specifični ciljevi:
• prilagođena je i unaprijeđena postojeća aplikacija PBZ digitalnog bankarstva dodatnim modulima kojima je omogućeno pružanje integrirane usluge e-računa postojećim korisnicima,
• razvijena je nadzorna aplikacija i uvedena izvještajna komponenta u svrhu omogućavanja automatske kontrole, upravljanja i izvještavanja,
• razvijene su m-račun funkcionalnosti u sklopu postojeće mFina platforme te je registriranim korisnicima eRačun platforme omogućen neograničen pristup platformi putem mobilnih uređaja.
Privredna banka Zagreb d.d. je u sklopu usluge PBZ digitalnog bankarstva razvila 4 dodatna modula koji poduzetnicima omogućuju ugovaranje i korištenje usluge razmjene elektroničkih računa.
Razvijeni moduli uključuju:
• Modul za ugovaranje klijenata – moduli za ugovaranje usluge eRačuna s klijentom putem PBZ digitalnog bankarstva ili u poslovnici Banke.
• eRačun modul – razvoj infrastrukture i funkcionalnosti ugrađenih u aplikaciju PBZ digitalnog bankarstva, što klijentima Banke omogućava slanje, razmjenu i primanje e-računa, oblikovanih sukladno EN standardu (Europska norma), do/od njenih partnera, koristeći pritom jedinstveni sigurni financijski portal osiguran od strane banke. Cilj je promicati i B2B razmjenu e-računa, a ne isključivo upotrebu elektroničkih računa oblikovanih sukladno EN standardu u javnom sektoru.
• Modul za vizualizaciju e-računa – modul je integriran u aplikaciju PBZ digitalnog bankarstva i služi klijentima u svrhu pretraživanja, odabira i prikaza odlaznog ili dolaznog e-računa.
• Modul za obračun i naplatu naknada – interni modul Banke koji se koristi za izračun naknada, izradu i dostavu računa klijentima te naplatu naknada izravnim terećenjem računa klijenata.
Kako bi poduzetnici putem PBZ digitalnog bankarstva mogli razmjenjivati elektroničke račune koristeći novorazvijene module, Fina je razvila web servis te omogućila povezivanje eRačun platforme s aplikacijom PBZ digitalnog bankarstva. Na taj način je poslovnim subjektima omogućena razmjena elektroničkih računa putem PBZ digitalnog bankarstva bez potrebe implementacije njihovih vlastitih IT rješenja.
Implementacijom automatizirane razmjene strukturiranih elektroničkih računa tvrtke će biti u mogućnosti optimizirati svoje poslovne procese i na taj način postati konkurentnije na nacionalnom i međunarodnom tržištu dok će primjena iste omogućiti pojednostavljenje, optimizaciju i uštede za javnu upravu na nacionalnoj razini. Na ovaj način poduzetnici će moći ostvariti i određene uštede u vlastitom poslovanju s obzirom da korištenjem novog rješenja nemaju potrebu nabave i implementacije posebnih IT rješenja za razmjenu elektroničkih računa.
Tijekom projekta Fina je također razvila i nadogradila:
1. Nadzornu aplikaciju – Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja je osigurana automatska kontrola te upravljačka i izvještajna funkcionalnost (autentikacija i autorizacija korisnika, kreiranje izvještaja, upravljanje dokumentima, slanje obavijesti, upravljanje SOAP porukama, kontrola sustava i sl.)
2. Mobilnu aplikaciju – u okviru postojeće mFina mobilne platforme razvijena je funkcionalnost mRačuna koja omogućava široj javnosti pristup registru korisnika eRačuna te registriranim korisnicima platforme eRačun kontinuiran i neprekidan pristup istoj putem mobilnih uređaja. Putem mobilne aplikacije korisnik je sada u mogućnosti pregledati svoje ulazne i izlazne elektroničke račune, mijenjati statuse elektroničkih računa te obavijesti o svakom zaprimljenom elektroničkom računu.
Korištenje elektroničkog računa donosi brojne koristi kako za izdavatelje tako i za primatelje istih. Njegovim korištenjem izdavatelji smanjuju svoje administrativne troškove pripreme i slanja računa, skraćuju vrijeme dostave računa te se isti pohranjuju u sigurnu i kontroliranu elektroničku arhivu dok primatelji elektroničkog računa isti mogu brže zaprimiti i obraditi, minimizira se mogućnost ljudske pogreške te se osigurava njegovo brže plaćanje. Sve navedeno omogućuje kvalitetnije upravljanje financijskim poslovanjem, utječe na povećanje produktivnosti rada te na transparentnost fiskalnog učinka u javnoj nabavi.
Ministarstvo gospodarstva i održivog, nadležno za primjenu elektroničkog računa u Republici Hrvatskoj, te Fina kao centralni informacijski posrednik koji obavlja uslugu zaprimanja i slanja elektroničkih računa i pratećih isprava između izdavatelja e-računa i javnih naručitelja, kontinuirano rade na daljnjoj popularizaciji primjene elektroničkog računa u poslovanju.
Ovaj projekt, kako i ostali projekti kojima je financiran razvoj i popularizacija korištenja elektroničkog računa pozicionirali su Republiku Hrvatsku kao jednu od vodećih zemalja Europske unije u uvođenju i razmjeni elektroničkih računa.
Tijekom DigitALL konferencije koja će se od 20.-22. travnja 2021. održati u organizaciji Europske komisije, upravo će ovaj projekt biti prezentiran kao primjer dobre prakse država članica (poveznica na DigitALL Konferenciju https://digitallpublic.eu/).
Izvor: MGOR
