O Lučkoj upravi Rijeka i projektu Porto Baroš govore Bojan Kurelić (Akcija mladih) i Nebojša Zelič (Možemo)
Demontažom dizalica i rušenjem skladišta u riječkom Porto Barošu, lani su započeli radovi na novoj ACI marini u Rijeci s više od 220 vezova, projektu vrijednom oko 50 milijuna eura iza stoji koncesionar – tvrtka ACI Gitone povezana s Lürssen grupacijom iako firma ACI Gitone nema nikakve reference za taj projekt budući da je osnovana neposredno prije raspisivanja koncesije, a tajnik Ministarstva prometa Dražen Ivanušec ujedno je i predsjednik Nadzornog odbora ACI-ja,
No, iznimno je važno naglasiti, a o čemu je Objektivno.hr dosad iscrpno izvještavao, da se u ugovoru za marinu Porto Baroš predviđa i moguće proširenje koncesije na cijeli bazen Putničke luke .
Riječani bi, u tom slučaju, u potpunosti izgubili svoju rivu u korist Lürssen grupacije, a na tu alarmantnu mogućnost – posljedicu ”deala” na HDZ-ovoj državnoj i SDP-ovoj lokalnoj razini, upozoravaju samo rijetki pojedinci s riječke političke scene,
Među njima su predstavnici Akcije mladih i riječkog Možemo koji su, u sklopu dugoročnog planiranog istraživačkog projekta, otkrili pozadinu tog slučaja, a njihove stavove, uz dozvolu autora istraživanja, objavljujemo na Objektivno.hr.
Konkretno, o Lučkoj upravi Rijeka i projektu Porto Baroš govore Bojan Kurelić (Akcija mladih) i Nebojša Zelič (Možemo).
Kurelić upozorava na iznimni značaj Lučke uprave Rijeka u upravljanju najvažnijim gradskim resursom – riječkom lukom i obalom – rivom.
” Treba uopće provjeriti što je Lučka Uprava Rijeka. U biti, to je neprofitna organizacija osnovana prvenstveno da brine o redu u luci, prometu i poslovanju u luci. No, mislim da se u ovom trenutku Lučka Uprava Rijeka ponaša kao grad unutar grada i donose neke odluke koje uopće nisu usklađene čak ni s prostornim planom. To je veliki problem jer se ispunjavaju neki ciljevi koji nemaju nikakve veze s interesima građana nego s nekim privatnim interesima. Tu, naravno, dolazi do problema. Ako uzmemo u obzir da je Grad Rijeka prije više od 100 godina imao jednom tjedno liniju za New York, a danas više nemamo liniju ni do Cresa, onda možemo reći da imamo luku koja je onemogućena da bude luka. Mi praktički nemamo ni jednu brodsku liniju za nigdje i to iz grada korak do Krka, Cresa i Raba”, ističe Kurelić.
Upitan, pak, može li se reći da je Grad Rijeka talac Lučke Uprave, Kurelić nudi decidirani odgovor.
”Sigurno da jest. Upravu Lučke Uprave Rijeka imenuje država mimo bilo kakvih odluka građana Rijeke i samog grada Rijeke i tu apsolutno nemamo nikakvu kontrolu, niti gradonačelnici niti gradski vijećnici ne znaju što će se događati unutar područja koje kontrolira lučka uprava, a to praktički 30 posto Rijeke. To je ogromno i najvrijednije područje uz samu obalu gdje se upravlja resursima koji nemaju nikakve veze s lučkim transportom i putničkim prometom. Kompletan prostor Delte je pod upravom Lučke uprave kao i veliki dio Mlake, a sve su to ogromni kapaciteti za koje mi nemamo nikakve ovlasti”. Predstavnik Akcije mladih smatra da bi Luka Rijeka trebala biti putnička luka, a sada se ponajviše koristi za dnevni vez velikih jahti.
”Mislim da je to čak ilegalno. Vlasnici velikih jahti nemaju mogućnost godišnjeg veza, samo dnevnog veza, ali svi znamo koliko te jahte ovdje stoje. Jedan dio problema će se, vjerujem, riješiti jednog dana kada se napravi marina, ali treba vidjeti pod kojim uvjetima i kako će ta marina poslovati”. Dodaje i kako Rijeci treba marina u Porto Barošu, ali važno je odrediti pod kojim uvjetima te je uvjeren kako će to tema o kojoj će se dosta razvlačiti jer nije to samo pitanje projekta Porto Baroša, nego i njegov dijela koji obuhvaća i bazen riječke putničke luke.
”Može se govoriti o proširenju koncesije, ali to treba biti jasno definirano svim građanima kroz Gradsko vijeće. Građani bi trebali odlučiti koliki dio luke će biti pod komercijalnom djelatnošću, a koliko će biti za građane”, ocjenjuje Kurelić. Osvrnuo se i na to da ACI Gitone i Lürssen dobivanjem koncesije za Porto Baroš imaju i mogućnost proširenja na riječku luku, ali tek dobivanjem uporabne dozvole za marinu, ali i prihvaćanjem izmjena prostornog plana
” Prostornog plana još tu nema pred nama, niti imamo viziju kako bi trebao izgledati jer se o tome ne priča. No, što je s ACI Gitoneom i kako posluje Lurssen već se dosta dugo priča. Puno je tu investicija u nekretnine, a malo u poslovanje od kompanije Lurssen. Nikome nije drago što se to događa, od investicija u turizam u Opatiji do investicija u Porto Baroš. Moj osobni dojam predosjećaj jest da će to završiti kao investicija isključivo državne tvrtke, a ne ACI Gitonea i Lürssena. No, vidjet ćemo kako će to sve razvijati”, kazao je.
Ističe i da u je omogućavanju poslovanja Lürssenu i ACI Gitonu na području Rijeka i Kvarnera pomogla sprega SDP-a na lokalnoj i HDZ-a na državnoj razini.
”Iza svakog iole ozbiljnijeg projekta u ovom gradu i županiji stoji zajednička suradnja SDP-a i HDZ-a. I to sam uvjeren prateći što se događa u posljednjih dvadesetak godina. Što SDP i HDZ zajednički dogovore, to će se ”otpeglat” i odradit. Problem s Lurssenom je što takvim kompanijama naš zakonodavni okvir dopušta da tako rade. Mi sada, osim luke, imamo praktički monopol na parkiralištima u Gradu Rijeci. Imamo jednu privatnu tvrtku koja će imati praktički monopol što im je prepustila gradska uprava. Ta ista tvrtka ima stotine tvrtki koje su otvorene diljem Hrvatske i koje na isti način imaju monopole po drugim gradovima. To je nedopustivo, zaključuje Kurelić.
S druge strane, Nebojša Zelič iz Možemo ističe da Rijeka ima posebnost – ”crvenu liniju” gdje najvrijednijim prostorom uz obalu ne upravlja Grad već upravlja Lučka uprava.
”Dva aspekta upravljanja riječkom lukom dosta su čudna. Prvo – nije jasno da Lučka uprava za rivu, kao najvrijedniji prostor u gradu, daje koncesije za parkiranje i koncesije na ugostiteljske objekte. Drugim riječima, ne bavi se lučkim prometovanjem čime bi se lučka uprava i trebala baviti. Što se tiče vezova, trebala bi se uspostaviti županijska lučka uprava koja bi se vezovima bavila, a Lučka uprava pri Ministarstvu bi se trebala baviti teretnim prometom i lučkim prometovanjem. Dio koji je u centru grada trebao bi doći pod gradske institucije tako da napokon građani kroz svoje demokratske institucije upravljaju ovim prostorom i da odrede što žele da ovdje bude. Drugi aspekt poslovanja Lučke uprave je puno šira priča koja nadilazi lokalnu temu i priča je s državne razine.
A to je da je bi uistinu kontejnerski terminal Brajdica trebao biti na mjestu na kojem je predviđen ili se ići na druge planove – izmjestiti kontejnerski terminal na Krk, a da ne bude praktički vrlo blizu širem centru grada” ističe Zelič.
Upitan, pak, za projekt Porto Baroš, Zelič ističe političku pozadinu.
”Odluka je donesena na državnoj razini – između ACI-ja (Ministarstva) – odnosno Lučke uprave i firme Lurssen, odnosno ACI Gitone. Riječani o tome nisu imali ništa za reći, iako je napisano u dodatku ugovora da će se, kada se dobije uporabna dozvola za ACI marinu Porto Baroš, koncesija proširiti bez dodatnog natječaja. Mi smatramo da je to protivno zakonu o koncesijama. Bilo bi normalno da Gradsko vijeće o tome odlučuje. Doduše, Gradsko vijeće će morati odlučiti o tome jer će se izmjenom (GUP-a) Generalnog urbanističkog plana morati i promijeniti namjena putničke luke da bi se planirani projekt mogao provesti”, kazao je Zelič. Dodao je i kako su iz te stranke pitanja o tom spornom ugovoru postavili i gradonačelniku, Lučkoj upravi, ACI Gitoneu i Lürssenu, no ”sadržajne” odgovore nisu dobili.
O pitanju koncesije se šuti, a dosad su o tome kritički pisali samo rijetki mediji uključivši i fiuman.hr . S druge strane, znakovita je i šutnja nadležnih na službene upite iz riječkog Možemo, ističe Zelič.
Gradonačelnik nam je odgovorio da on pregovora s Lurssenom na taj način da on upućuje investitore da napišu pismo namjere, a da će se onda prostorno-planska dokumentacija sređivati prema njihovim namjerama. Mislimo da bi funkcija grada i gradonačelnika trebala biti bitno drugačija i da bi s investitorom trebalo odlučivati kako će grad izgledati i onda staviti u okvire ono što investitor smije raditi. Lurssen grupacija nam je poslala samo da oni imaju namjeru velikih ulaganja i da će bitno poboljšati život stanovnika Rijeke. Mi ne znamo na koji način će oni to napraviti, a ne znaju ni stanovnici Rijeke. Lučka uprava je, pak, napisala kako u svojim planovima namjeravaju oplemeniti ovaj prostor i napraviti neku dvoranu. No, nitko nije odgovorio na srž – što s proširenjem koncesije s Porto Baroša na riječku luku. Dati privatnoj kompaniji taj prostor na desetke godina govoreći da je to ”samo more”- e pa nije ”samo more” jer to uključuje i prostor i upravljanje prostorom. No, budući da je u Rijeci prodana Žabica, a gradi se i ACI marina, cijeli centar grada uz more će biti u rukama privatnika” kazao je Zelič. Upitan, pak, može li se uvjetno reći da je projekt Porto Baroš svojevrsni trojanski konj kojim se omogućava stranoj kompaniji da preuzme riječku rivu, Zelič poručuje:
”Ako se namjerava to proširenje koncesije, onda bi se tako moglo zaključiti”.
