Želja da se što prije proda Žabica nije ništa drugo nego loš pokušaj skrivanja očite nesposobnosti Grada Rijeke i gradonačelnika Filipovića da se sagradi kolodvor. Bježanjem od mogućnosti da se projekt financira EU novcem ujedno se sakriva činjenica da Rijeka nema osnovne uvjete prijave na bilo kakav natječaj
”Rođen sam u Rijeci, cijeli život živim u Rijeci i poznajem svaki kutak ovog grada. Znam kako sustav funkcionira i znam kako pokrenuti stvari!” gromoglasna je samohvala kojom se riječki gradonačelnik – SDP-ovac Marko Filipović samoreklamira na stranici markofilipovic.hr.
No, njegovo znanje ”kako sustav funkcionira” nakon prodaje zemljišta riječkog autobusnog kolodvora Žabica vrijednog 85 milijuna kuna bi uskoro moglo i, na Filipovićevo zaprepaštenje, ”pokrenuti stvari”. I to ne samo u Rijeci, nego možda i kod DORH-a.
Naime, u tom Filipovićevom megaprojektu ugovorenom prije dvije godine izdvojit ćemo samo ono najspornije navedeno u izvjesnoj ”službenoj bilješci”– a odnosi se na okolnosti u kojima je potpisan ugovor s tvrtkom ”Best in parking – razvoj”. No, taj dokument nudi i odgovore zašto projekt nije financiran novcem EU, te postavlja pitanja što je s novcem dobivenim od prodaje i zašto nije reinvestiran – recimo u nove, kvartovske garaže.
No, krenimo redom.
Kako Filipovićevi kritičari ističu, Zakonom o lokalnoj i regionalnoj samoupravi, kao i Statutom Grada Rijeke jasno je određeno da imovinom vrjednijom od milijun kuna raspolaže isključivo i jedino Gradsko vijeće.
Bez obzira na to, pa čak i na početnu procijenjenu vrijednost (85 milijuna kuna!) gradonačelnik je 2022. odlučio bez najave Gradskom vijeću raspisati javni natječaj za prodaju nekretnine, kojom on kao gradonačelnik, zapravo ne može raspolagati. Bez obzira na to, kritičari ističu, Filipović se, kako kažu, ”probudio” početkom svibnja 2022. i odlučio raspisati javni natječaj za prodaju Žabice. Gradski su vijećnici su to saznali, pak. objavom na gradskim mrežnim stranicama, odnosno iz medija.
Nakon toga, sve se odvija strelovitom brzinom. Nakon provedenog javnog natječaja Filipović sve stavlja pred svršen čin – izglasavanje odluke o prodaji Žabice privatnom investitoru koja je i provedena već u srpnju 2022.
Katastrofalno, ali istinito – tada se i saznalo i da dokument odluke o prodaji Žabice ne sadrži nužno obrazloženje odluke, a nisu navedeni ni svi elementi iz uvjeta natječaja. Ugovorom (kojeg su tek nakon traženja vijećnici dobili na uvid) osigurala se prodaja, projekti, penali, ali ne i ispunjenje svih natječajnih uvjeta.
U dokumentaciji dostupnoj Objektivno.hr navode se i ostale izrazito sumnjive okolnosti prije ugovaranja tog riječkog ”posla desetljeća”.
Naime, u izvjesnoj ”službenoj bilješci” u posjedu Objektivno.hr ističe se da je Filipovićeva odluka potvrđena na sjednici Gradskog vijeća 21. srpnja 2022., ali i da se znatni broj vijećnika tome protivio.
Nadalje, ističe se i da se iz nacrta ugovora i Odluke o prodaji zemljišta ne radi samo o prodaji zemljišta, nego i o izboru investitora i otkupu dokumentacije za gradnju u kojoj se nalazi i lokacijska dozvola, obratite pozornost, iz 2010.!
Iznimno zanimljivo, ističe se i da je, i dan prije same sjednice Gradskog vijeća na sastanak s Filipovićem i investitorom, navodno, bilo pozvano i ”najmanje devet vijećnika na čije glasovanje se moguće utjecalo od gradonačelnika i od strane kupca”.
Ističe se i da je za već navedenu lokacijsku dozvolu i za taj idejni projekt Konzervatorski odjel u Rijeci dao negativno mišljenje, no Filipović je na tom sastanku samo kazao da postoji lokacijska dozvola.
U službenoj bilješci navodi se i da je riječ o ”nevjerojatno površnoj, manipulativnoj pripremi” i raspolaganju imovinom Grada Rijeke te istovremeno iznimno važnom projektu za Rijeku jer podrazumijeva ne samo gradnju autobusnog kolodvora nego i podzemne garaže i poslovnog prostora, pristupnih cesta na prvorazrednoj lokaciji u središtu Rijeke..
Zaključno, u tom se dokumentu navodilo i da je upitan cijeli ugovor i njegov sadržaj, zaštita interesa Grada Rijeke ”te da sve ukazuje na sporno postupanje odgovornih osoba i koje ima koruptivnih naznaka”.
Podsjeća se i na to da se o načinu gradnje autobusnog kolodvora u Rijeci puno raspravljalo te da se kao najbolja mogućnost navodilo korištenje fondova EU.
Posljedica korištenja EU fondova bila bi da vlasništvo nad kompleksom Žabica ostane Gradu Rijeci umjesto da pripadne privatnom investitoru koji je, kako se ističe u prijavi, ”manipulativno izabran kroz pojednostavljeni postupak prodaje nekretnina i to bez prethodne suglasnosti Vijeća te selektivnog prikazivanja činjenica i tvrdnji za koje nisu iznijeti dokazi”.
Zaključuje se i kako će iz toga najviše koristi imati investitor ”koji će u budućnosti nesporno diktirati uvjete te imati monopol na parkiranje, a najmanje grad koji je otuđio nekretnine iz svojega vlasništva i to natjecatelju koji ima temeljni kapital od samo 20.000 kuna.”
No, na što sve to kaže prozvani riječki gradonačelnik? Iako su radovi na Žabici započeli, u gradu se nastavlja prometni kaos uključivši i otežano parkiranje, Filipović uglavnom šuti. No, na pitanje zašto nije koristio EU fondove u projektu Žabica, vrijedno je barem istaknuti njegov odgovor iz 2022., odmah nakon potpisivanja ugovora s tvrtkom Best in parking – razvoj.
”Drugi predstavljeni model financiranja gradnje putem državne potpore uz novce iz europskih fondova je mnogo dugotrajniji. Rastegli bi projekt u realizaciji. Da i dobijemo novce iz EU fondova na natječaju, morali bi pronaći novac za vlastito ulaganje, a to je iz gradskog proračuna ili kreditnim zaduženjem”, kazao je tada Filipović i otkrio jednostavnu istinu.
Puno je jednostavnije prodati gradsku imovinu, pa makar i pod dubioznim okolnostima, nego pronaći novac za vlastito ulaganje.
S druge strane, Filipović i dalje šuti što je s dobivenih 85 milijuna kuna i zašto taj novac nije reinvestiran u druge kapitalne projekte – primjerice kvartovske garaže.
Pitanje je jednostavno – na koje investicije i koji je dio iznosa od dobivenih 85 milijuna kuna dosad utrošen?
Kako kritičari ističu, Filipović je svojom naknadnom pasivnošću (a nakon nevjerojatno brzo realizirane prodaje Žabice) možda čak i oštetio Grad Rijeku jer novac koji stoji propada.A prema nekim izračunima, vrijednost dobivenih 85 milijuna kuna je već sada umanjena za najmanje 30 posto.
Umjesto našeg zaključka o Filipovićevu projektu Žabica, prenosimo komentar riječke gradske vijećnice Ive Rinčić.
”Vidljiva i gorljiva želja da se što prije proda Žabica nije ništa drugo nego loš pokušaj skrivanja očite nesposobnosti Grada Rijeke (točnije gradonačelnika i gradskih tvrtki) u izgradnji toliko željenog kolodvora . Bježanjem od mogućnosti da se projekt financira bespovratnim EU sredstvima ujedno se sakriva činjenica da Grad Rijeka nema osnovne uvjete prijave na bilo kakav natječaj – građevinsku dozvolu, glavni projekt je potrebno izmijeniti, a lokacijska dozvola je davno istekla”, ističe gradska vijećnica i zaključuje:
”Što je slijedeće na listi za prodaju (riječke) gradske imovine? Korzo? Trsat?”
Filipovićev odgovor možda se krije na njegovoj web stranici. On bi, naime, i u tim slučajevima očito znao kako ”pokrenuti stvari”.