Uskoro će se saznati hoće li Vujnovac preko svojih ”spavača” pokušati preuzeti i medijsko oglašavanje HEP grupe jer je i tamo posao izgubila Real grupa
Hrvatski ”državni prijatelj broj 1” – Pavao Vujnovac, direktor Fortenova grupe , pokreće novu marketinšku agenciju za zakup i planiranje medija – nalik na Unex koji je bio pokrenut u sklopu nekadašnjeg poslovnog carstva Ivice Todorića, zasad je samo glasina koja je već uzburkala hrvatski politički, gospodarski i medijski milje.
O tome se Vujnovac još nije čak ni neslužbeno oglasio, no kako se saznaje, vodstva drugih marketinških agencija za promidžbu i informiranje, uključivši i onu vodeću – Real grupu koju vodi Krešimir Renzo Prosoli, razmatraju tu mogućnost i upozoravaju na eventualne posljedice daljnjeg širenja Vujnovčeva imperija.
”Kao i u slučaju Vujnovčeva prethodnika Ivice Todorića, na vrhuncu moći njegova Agrokora, postoji mogućnost da i sadašnji trenutačno najjači hrvatski tajkun pokuša dodatno ojačati svoj utjecaj kroz oglašavanje i ”pacificiranje” medija. Pritom, ključni motiv nije novac, već kontrola medijskog prostora”, ističe naš sugovornik blizak vodstvu jedne od vodećih hrvatskih marketinških agencija.
Pritom upozorava na, kako kaže, tri činjenice koje treba uzeti u razmatranje pokaže li se da Vujnovac stvarno planira ući u svijjet promidžbe i informiranja, odnosno zakupa i planiranja medija. Prvo jest, ”kadrovska” ekipiranost i regrutiranje povjerljivih ljudi iz Fortenova grupe koji bi vodili taj ”osjetljivi” zadatak. Drugo jest motiv jer, bez obzira na mnoge bajkovite priče, u zakupu hrvatskog medijskog prostora nije u igri toliko veliki novac koji bi zadovoljio Vujnovčeve apetite iako, što bi mogao biti odlučujući ”okidač”, postoji mogućnost dodatnog ”servisiranja” države i politike uz, naravno, neke povratne usluge.
I treće, posljednje, upozoravajuća činjenica jest da se, baš kao i Todorić s Unexom, i Vujnovac kao sadašnji ”državni prijatelj broj 1”, može ”opeći” u poigravanju s oglašavanjem i zakupom medijskog prostora jer to je, ipak, u svijetu krize medija, postao iznimno riskantan poslovni potez.
No, krenimo redom.
Prvo, Vujnovčeva Fortenova grupa, iako se čini kadrovski moćnom, i nije baš ekipirana ljudima koji bi, ad hoc,mogli preuzeti posao planiranja i uspostave najmoćnije, krovne hrvatske marketinške agencije. U prilog toj tezi idu i posljednje kadrovske promjene u sklopu Fortenova grupe, barem u dijelu poslovanja vezanim uz, nakon preuzimanja Agrokora, ”bazičnom” hrvatskom poljoprivredom.
Naime, ispod radara šire javnosti krajem siječnja prošla je vijest o kadrovskoj ”sječi”, ili korporativno rečeno, restrukturiranju vodstva u dvije povezane tvrtke Vujnovčeve Fortenove iz sektora voćarstva. Naime, dosadašnje vodstvo koje su činili predsjednica Sanja Burić i član Uprave Tomislav Đurić je ”prepustilo” funkcije novom upravnom timu, pisao je Lider.
”Uprava ENNE Fruita, tvrtke u vlasništvu Pavla Vujnovca, kao i njene podružnice Moslavina voće je razriješena, a time započinje nova era u poslovanju ovih poljoprivrednih poduzeća. Nova uprava je sastavljena od trojice iskusnih stručnjaka; Ivone Tupek, Alena Ambrinca i Antuna Segečića”, isticalo se u popratnom tekstu. Naravno, ističe se da nove Vujnovčeve akvizicije preuzimaju ”iskusni stručnjaci”, no za takvu ocjenu nema nikakve neovisne potvrde. Isto tako, glasine o kadrovskim rješenjima u navodno novoj marketinškoj ”mega” agenciji u Vujnovčevu vlasništvu i nisu baš ohrabrujuće. U kuloarima se kao voditeljica tog projekta spominje izvjesna rukovoditeljica Fortenove koji su zli jezici povezivali s Vujnovčevom aferom kada je u Hrvatsku, bez plaćanja carine, pokušao ući s ogrlicom vrijednom oko pola milijuna eura. Vujnovac se o ”aferi ogrlica” oglasio u intervjuu N1 koji su prenijeli brojni mediji, no mrlja na Vujnovčevu imidžu je ostala. Povezivanje vodeće osobe nove marketinške agencije s jednom od rijetkih – privatnih Vujnovčevih afera ne ulijeva baš povjerenje u ozbiljnost tog projekta, ističu naši sugovornici.
Druga upozoravajuća činjenica u navodnom projektu odnosi se na lukrativnost, odnosno isplativost. Iako mnogi tvrde da se u zakupu oglašavanja i medijskog prostora krije veliki novac, to baš i nije slučaj uzevši u obzir ostale Vujnovčeve poslove. Konkretno, uzet ćemo podatke jednog od rijetkih istraživanja koje je o poslovanju vodeće marketinške agencije Real grupe krajem 2022. objavio novinar Saša Paparella .
”Središnja država i državne tvrtke su se tijekom 2020. i 2021. za usluge promidžbe i informiranja najviše koristile uslugama agencije Real grupa, preko koje je, preko dosad prikupljenih podataka, transferirano barem 31,5 milijuna kuna.”, objavio je Paparella.
Do tih se podataka došao je skupljanjem odataka o sklopljenim ugovorima i to korištenjem prava na pristup informacijama preko Gongove platforme Imampravoznati. Drugi izvor podataka bio je registar ugovora o javnoj nabavi.
Real grupi, brzorastućoj agenciji koju vodi Krešimir Renzo Prosoli , najviše je državnog novca – 22,1 milijun kuna, došlo iz Hrvatske lutrije. Iako ne toliko poznata u javnosti, Real grupa završila je 2020. s prihodom većim od 340 milijuna kuna i s 23,8 milijuna kuna neto dobiti. Uglavnom, taj novac za Vujnovca nije velik, no nikada se ne smije podcijeniti mogućnost novog utjecaja na središnju državu i državne tvrtke.
I treće, posljednje, stručnjaci upozoravaju da, u slučaju da Vujnovac pokrene marketinšku agenciju, postoji opasnost da taj doživi sudbinu Unexa – agencije njegova prethodnika Ivice Todorića.
Naime, sredinom 2017. dogodio se slom poslovanja i pokretanja stečaja Unex medije i Unex grupe. Konkretno, kako je tada Index izvijestio, najveća hrvatska agencija za zakup i planiranje medija Unex koja je svojevremeno bila u Agrokorovu suvlasništvu, podnijela je sudu zahtjev za stečaj obiju svojih tvrtki: Unex medije i Unex grupe.
To je, podsjetimo, nakon AWT-a bio drugi Agrokorov dobavljač koji je zatražio stečaj, što je posljedica krize u toj kompaniji. Unex su potopile regresne mjenice kojima ih je plaćala Todorićeva tvrtka za poslove zakupljivanja medijskog reklamnog prostora. Nakon aktiviranja Lex Agrokora, faktoring kuće kojima je Unex prodavao regresne mjenice, ponajviše Raiffeisen Factoring i Erste Factoring, aktivirale su mjenice i zapravo ih otjerale u nelikvidnost. Zaključno, u slučaju eventualnog Vujnovčeva pokretanja marketinške agencije, a sudeći prema evidentnoj krizi u zakupljivanju medijskog prostora, ne bi trebao ni Lex Agrokor za finalni test (ne)isplativosti tog projekta.
No, na samom kraju, eto i konkretnog pitanja koje bi u bliskoj budućnosti moglo dati odgovor hoće li ”državni prijatelj broj 1” pokrenuti svoju marketinšku agenciju.
Naime, uskoro će se saznati hoće li Vujnovac preko svojih ”spavača” pokušati preuzeti i medijsko oglašavanje HEP grupe jer je i tamo posao izgubila Real grupa .
