Klub zastupnika Socijaldemokrati organizirao je u ponedjeljak, u Hrvatskom saboru, okrugli stol pod nazivom „Modernizacija predškolskog sustava u Republici Hrvatskoj“.
Moderatorica okruglog stola, saborska zastupnica Romana Nikolić, istaknula je kako se suočavamo s problemom nedostatka prostornih i materijalnih kapaciteta te stručnih kadrova za provedbu postojećeg kurikuluma.
„Rješenje nastale situacije bilo bi da kurikulum učinimo fleksibilnijim, da se stvori prostor za kreativnost i inovacije, a za to nam je potrebna promjena strukture i kulture institucija za rani i predškolski odgoj i obrazovanje.“ – rekla je Nikolić.
Istaknula je kako postoji potreba da se odgojno-obrazovni sustav odmakne od industrijskog modela 19. stoljeća u organski model učenja i poučavanja koji prati moderne potrebe mladih.
Navodi kako danas imamo puno više djece s raznim teškoćama, dijagnozama, poremećajima govora i pretilosti nego prije 30 godina za što problem vidi u novim tehnologijama.
„Djeca većinom vrijeme provode uz mobitele, tablete, manje se kreću, a razvijanje mozga djeteta od najranije dobi postiže se upravo kretanjem, maštom i kreativnošću. Stoga je izuzetno važno biti svjestan koliko i u kojoj mjeri okruženje mijenja kognitivni razvoj djece i potrebno je planirati i kreirati nove programe rada.“ – smatra Nikolić.
Saborski zastupnik Domagoj Hajduković upozorio je na nedostatak vrtićkih kapaciteta, a kao jedno od rješenja vidi upis djece u privatne vrtiće što je u otprilike polovici hrvatskih gradova sufinancirano od strane jedinica lokalne samouprave. Osijek je jedini od naša četiri najveća grada koji to ne radi, a novih vrtića nema na vidiku, već se Grad snalazi prenamjenom i adaptacijom neadekvatnih prostora što Hajduković smatra neprihvatljivim.
„Dok nemamo standard kakav bi željeli trebali bi učiniti Državni pedagoški standard fleksibilnijim, a jedinice lokalne samouprave i Vlada trebali bi pomoći djeci koja su ostala neupisana. Subvencija za privatne vrtiće, kao i za svako dijete koje je ostalo neupisano, u iznosu od 100 eura bilo bi trenutno najbolje rješenje za sve. S tim iznosom bi se roditeljima ublažio financijski udar ukoliko će biti primorani posegnuti za privatnim vrtićima ili nekim drugim alternativnijim postupcima.“ – rekao je Hajduković.
Cilj ovog okruglog stola bio je staviti u dijalog stručnjake iz područja predškolskog odgoja, raspraviti o suvremenim izazovima i pronaći inovativna rješenja za daljnju modernizaciju predškolskog sustava.
Stručnjak iz područja neuroznanosti i obrazovanja, dr. sc. Ranko Rajović, naglasio je u svom predavanju kako učenje napamet i sušto pamćenje informacija ne čini skoro ništa za razvoj mozga djeteta.
„Njihov fokus, koncentracija i motorika su slabi. Reproduktivno učenje je najniža metoda učenja, ono što nedostaje su razvijene metode asocijativnog učenja. Okruženje je važno skoro 100% za pravilan razvoj djeteta, ali nećemo imati reforme bez edukacije roditelja. Tek kad roditelji shvate da je telefon štetan za razvoj djeteta onda ćemo imati napredak.“ – rekao je Rajović.
Nakon detaljne rasprave sudionici su zaključili da je za modernizaciju našeg predškolskog sustava ključna fleksibilizacija kurikuluma u sklopu sustavnih promjena u institucijama za rani i predškolski odgoj, ulaganje u usavršavanje osoblja, planiranje novih programa rada koji potiču kretanje, maštu i kreativnost kao i financiranje alternativnih programa i programa za nadarenu djecu.