Nacional otkriva zašto tajnik udruge Autoklub Blato Ivan Milat optužuje osobe vrlo bliske predsjedniku Kluba zastupnika HDZ-a Branku Bačiću i predsjedniku Ustavnog suda Miroslavu Šeparoviću, da su Autoklub Blato oštetili za iznos od najmanje 2,8 milijuna kuna te ih i sudski goni
Osobe vrlo bliske predsjedniku Kluba zastupnika HDZ-a Branku Bačiću i predsjedniku Ustavnog suda Miroslavu Šeparoviću, koje se smatra vrlo utjecajnima u rodnom Blatu na Korčuli te ih mnogi ondje proglašavaju neformalnim „gazdama“ tog mjesta, kroz niz iznimno dvojbenih radnji, po svemu sudeći, teško su oštetile jednu lokalnu udrugu s višedesetljetnom tradicijom – Autoklub Blato – za iznos od najmanje 2,8 milijuna kuna, dok je šteta za državni proračun procijenjena na 800 tisuća kuna.
Državno odvjetništvo je prije tri godine pismeno upozoreno na njihove rabote, no odbacilo je kaznenu prijavu u tom slučaju, za razliku od jednog predmeta u drugom dijelu Hrvatske, u Karlovcu, gdje su za jednake manevre glavni akteri bili kazneno prijavljeni. DORH je pritom samo jedna od institucija koje su tu postupale, u najmanju ruku, neobično i pritom su ostavljale dojam da idu na ruku osobama s političkom zaštitom na visokom nivou.
Ovih nekoliko rečenica sukus su afere koja već mjesecima i godinama potresa taj dio Korčule, a koju je Nacional rekonstruirao kroz niz dokumenata, zapisnika, prijava i svjedočenja – a na koncu i razgovorom s tajnikom Autokluba Blato Ivanom Milatom, koji je na tu temu odlučio otvoreno progovoriti. Upravo je on osobno, nakon odbijenice Državnog odvjetništva, kroz građansku tužbu podnesenu na proljeće ove godine ponovno pokušao razotkriti mutan proces u kojemu se udrugu s više stotina članova oštetilo za višemilijunski iznos, a u perspektivi – barem kako on vjeruje – nastoje joj se oduzeti imovina i, posredno, djelatnost zbog koje je prije pedesetak godina i osnovana: lokalna stanica za tehnički pregled vozila, odnosno dozvola za obavljanje te unosne djelatnosti.
Ironijom slučaja ovo je već drugi put u povijesti da Autoklub Blato sudskim putem nastoji zaštititi svoje nesporno vlasništvo – prvi put se to dogodilo u ranim devedesetima, kada je spomenuta stanica za tehnički pregled potpuno nezakonito pripojena tadašnjem poduzeću Blato d.d., koje je kasnije završilo u stečaju i bilo privatizirano, što je pravomoćno dokazano tek 2005. godine. Potom slijedi nekoliko godina borbe za ulazak u posjed tih nekretnina, što je okončano ovrhom 2009. godine.
Situacija oko te stanice donekle podsjeća na priču o tvrtki Blato 1902, o kojoj je Nacional ekstenzivno pisao prije nekoliko tjedana: ta poljoprivredna zadruga je također izdvojena iz Blata d.d. i potom privatizirana, nakon čega je opstala do danas s godišnjim prihodom koji se kreće u rasponu od 30 do 40 milijuna kuna, a u njoj su obitelji Bačić i Šeparović među najvećim dioničarima i nesumnjivo ostvaruju ogroman utjecaj. Svojedobno ju je vodio sam Branko Bačić – od 1993. do 1997. godine bio je član Upravnog odbora, a od 1997. do 2005. godine predsjednik Nadzornog odbora.
Najprije je funkcionirala kao poljoprivredna zadruga s dugom tradicijom, a nakon pretvorbe vlasništvo su stekli njeni zaposlenici i kooperanti. No najveći broj dionica koncentriran je u rukama triju osoba: Bačiću bliskog Ivana Milata, koji je s 11,32 posto vlasništva i predsjednik Nadzornog odbora, potom Bačićeve supruge Željke Bačić (11,23 posto) te Šeparovićeve supruge Marine (10,41 posto), s koje je vlasništvo prije nekoliko godina preneseno na sina Krešimira Šeparovića. Ivan Milat, Marica Bačić i Krešimir Šeparović danas su i članovi peteročlanog Nadzornog odbora. Slično se dogodilo sa stanicom za tehnički pregled: ona je u komunizmu oduzeta Autoklubu Blato, a u procesu privatizacije Blata d.d. pod nejasnim je okolnostima uključena u njegovu imovinu.
‘Šeparovićeva žena Ljerka bila je u NO-u Croatia osiguranja kad je odlučeno da im se preda upravljanje nad stanicom za tehnički pregled. Na sjednici je rečeno da je za to zaslužan ‘Miro Buda’, kako zovu Šeparovića’
U mukotrpnom procesu Autoklub Blato je gotovo dva desetljeća dokazivao svoje vlasništvo nad nekretninom, a stanica je cijelo vrijeme radila u izdvojenoj tvrtki STP Blato d.o.o. i pod paskom stečajnog upravitelja, da bi ta tvrtka kasnije bila prodana Croatia osiguranju odnosno njihovoj tvrki Croatia tehnički pregledi d.o.o. Upitno je njeno poslovanje iz tog davnog perioda: Blato d.d. je uzimalo kredite koje nije moglo vraćati pa je stoga stanicu dodijelilo na upravljanje jednoj privatnoj osiguravateljskoj tvrtki na period od deset godina. Krediti su se tako vraćali, no to svejedno nije bilo dovoljno da Blato d.d. ne završi u stečaju.
„Simptomatično je da se zapravo cijelo vrijeme, već više desetljeća, borimo protiv istih ljudi koji samo mijenjaju pozicije, a uvijek uživaju političku moć ili barem zaštitu“, rekao je jedan od Nacionalovih sugovornika s Korčule.
Najveći broj dionica tvrtke Blato 1902 imaju Bačiću blizak Ivan Milat, (11,32 posto), potom Bačićeva supruga Željka Bačić (11,23 posto), a Šeparovićeva supruga Marina (10,41 posto) prebacila je sve na sina
Nakon što je 2009. godine ovrhom vraćena Autoklubu Blato, ova udruga odlučila je da se stanica za tehnički pregled preda na upravljanje Croatia osiguranju na period od deset godina, do 2019. godine. U nadzornom odboru tada državne osiguravateljske tvrtke sjedila je Ljerka Šeparović, supruga bivšeg odvjetnika i današnjeg predsjednika Ustavnog suda Miroslava Šeparovića, koji je navodno zaslužan za taj aranžman – na jednoj od sjednica vodstva Autokluba izričito je rečeno da je za taj aranžman zaslužan „Miro Buda“, kako u Blatu kolokvijalno nazivaju Miroslava Šeparovića. No u tom poslu čak ni iz današnje perspektive baš nitko ne vidi ništa problematično.
„Kako se kod pregleda tehničke ispravnosti vozila radi o javnoj ovlasti, MUP propisuje kako se dijele prihodi: otprilike 17 posto odlazi vlasniku objekta tehničke stanice, 11,4 posto vlasniku opreme i tako dalje. Skupština Autokluba tada je potvrdila ugovor s Croatia osiguranjem, odnosno njenom tvrtkom-kćeri, no definirano je da nakon toga slijedi otkup uređaja, opreme i sitnog inventara – što znači da po isteku desetgodišnjeg razdoblja udruzi ne bi pripadalo 17,1 posto, nego najmanje 28,5 posto ukupnih prihoda“, objasnio je za Nacional tajnik AK Blato Ivan Milat. Međutim, početkom 2019. godine – i to punih deset mjeseci uoči isteka – pod iznimno nejasnim okolnostima sklapa se novi desetogodišnji ugovor s Croatia osiguranjem to jest s njihovom tvrkom Croatia tehnički pregledi d.o.o. I to pod jednakim uvjetima kao i prethodni, dakle, bez otkupa opreme i bez planiranog povećanja prihoda. Time je, po Milatovom izračunu, udruga oštećena za gotovo tri milijuna kuna.
„Prijedlog ugovora bez najave je stavljen na dnevni red Upravnog odbora udruge, i to pod točkom ‘razno’ i bez znanja skupštine, tajnika i ostalih članova UO-a. Usprkos mom žustrom protivljenju, on je prihvaćen suprotno svim aktima Autokluba“, objasnio je tajnik Milat. On je u svojoj kaznenoj prijavi kao osumnjičene naveo predsjednika UO Autokluba Emilija Šeparovića i zamjenika predsjednika Marka Milata, a nakon što je DORH odbio njegovu prijavu, protiv njih je podnio građansku tužbu. Marko Milat pritom se, kako objašnjava, našao i u evidentnom sukobu interesa – on je, naime, direktor tvrtke Stanica za tehnički pregled (STP), odnosno njen zaposlenik, a glasovao je da se ona dodijeli na ponovno upravljanje tvrtki Croatia tehnički pregledi, koja je ujedno i vlasnik STP-a. Između ostalih, za prihvaćanje novog ugovora glasovao je i Stjepan Bačić, suprug Francisce Bačić – HDZ-ove kandidatkinje za načelnicu Blata, za koju se spekulira da će u idućem mandatu biti i kandidatkinja te stranke za Dubrovačko-neretvansku županiju. Na istom sastanku, tvrdi ovaj sugovornik Nacionala, spomenuti Marko Milat izgovorio je da „nitko neće ustati dok se ovaj dokument ne potpiše“. Prozvanog Milata Nacional je tijekom proteklih nekoliko dana višekratno pokušavao kontaktirati, no on se oglušio na pozive i poslane poruke.
‘Prvi pokušaj gašenja udruge bio je u prosincu prošle godine, kada je uz intervenciju članova udruga spašena održavanjem redovne sjednice koju su članovi UO-a ignorirali ne bi li je likvidirali’, kaže Milat
Nacional je u posjedu niza zapisnika, pa tako i onoga sa sporne sjednice Upravnog odbora Autokluba iz kojega je doista vidljivo da se tajnik Milat žestoko protivio potpisivanju ugovora, a situacija je detaljno razložena u njegovoj kaznenoj prijavi te građanskoj tužbi koju je naknadno podnio. No to je tek dio dugogodišnjeg plana po kojemu se, tvrde Nacionalovi izvori, tu udrugu nastoji „izgurati“ iz posla tehničkog pregleda vozila na tom otoku: oni upozoravaju na svojevrsnu otimačinu u pretvorbi tvrtke Blato, koja je pravomoćno okončana tek 2005. godine, a ovrhom riješena tek četiri godine poslije.
„U međuvremenu je dozvola MUP-a za obavljanje ove djelatnosti nezakonito prebacivana s tvrtke na tvrtku, poništavana i ponovno izdavana. Kada je nekretnina napokon nesporno utvrđena kao vlasništvo Autokluba, lokalna HDZ-ova vlast promptno je promijenila urbanističke planove i zonu u kojoj se ona nalazi prenamijenila u ‘vrijedno obradivo tlo’, odnosno izbačena je iz građevinskog područja. To je bio neki oblik osvete. Ključnu ulogu u tomu imao je Želimir Bosnić, današnji predsjednik Općinskog vijeća Blata vrlo blizak samom Branku Bačiću i njegov operativac ovdje na terenu. Uostalom, on je bio u nadzornom odboru tvrtke ‘Blato d.d.’ kada su donošene ključne sporne odluke oko stanice za tehnički pregled“, objasnio je jedan od sugovornika.
‘Već više desetljeća borimo se protiv istih ljudi koji samo mijenjaju pozicije, a uvijek uživaju političku moć ili barem zaštitu. To je simptomatično’, rekao je jedan od Nacionalovih sugovornika s Korčule
„Kada smo nedavno imali skupštinu Autokluba i odnijeli zapisnik na potvrđivanje u Ured državne uprave, to nam je odbijeno zbog prigovora nekoliko članova. Simptomatično je da je to rješenje službeno dostavljeno upravo predsjedniku Općinskog vijeća Želimiru Bosniću premda on ne predstavlja ovlaštenu ili zainteresiranu osobu“, otkrio je za Nacional tajnik AK-a Blato Ivan Milat.
Djelatnica ureda javne uprave je gđa Neda Cebalo, sestra zamjenika župana Dubrovačko-neretvanske županije Joška Cebala i prijašnja zaposlenica Croatia osiguranja. Dodatna okolnost koja upućuje na razloge takvog odnosa prema vjerojatno najvećoj udruzi u mjestu Blato, krije se u odredbama zakona koji regulira raspodjelu imovine u slučaju gašenja Autokluba: ona, pojednostavljeno, tada pripada Općini Blato. Upravo to na jednoj od posljednjih sjednica objavio je spomenuti HDZ-ov predsjednik Općinskog vijeća Želimir Bosnić.
‘Prvi pokušaj gašenja udruge bio je u prosincu prošle godine, kada je uz intervenciju članova Autokluba udruga spašena održavanjem redovne sjednice koju su predsjednik i članovi UO-a ignorirali u nadi da će njenim neodržavanjem Ured državne uprave pokrenuti likvidacijski postupak. Sjednica je održana u gradskom parku s obzirom da Općina Blato nije htjela ustupiti prostoriju za održavanje sjednice na zahtjev članova. Također, u tom trenutku je isključena javna rasvjeta u parku, valjda kako bi se obeshrabrilo članove, pa smo donijeli improvizirane reflektore’, opisuje za Nacional Ivan Milat metode kojima se blatski HDZ služi.