Mladi i uspješni aktualni gradonačelnik Vrgorca koji je od 2017. do 2020. bio i saborski zastupnik, na prošlim parlamentarnim izborima pokretanjem platforme “Stranke s imenom i prezimenom” utro je put danas jednim od najaktivnijih saborskih zastupnica Marijani Puljak i Daliji Orešković. Sada s Nezavisnom listom mladih želi promijeniti političku sliku Hrvatske te postati splitsko-dalmatinski župan.
Što Vas je potaknulo da se kandidirate za župana?
Odluku sam donio nakon niza razgovora provedenih u zadnjih šest mjeseci koliko i radimo na ideji promjena na razini Splitsko-dalmatinske županije. Odluka nije bila jednostavna jer sam svjestan težine koju ona nosi, a prihvaćanje kandidature olakšali su kvalitetni ljudi koji su se spremni uključiti u ovaj politički projekt. Uključene su opcije centra, niz nezavisnih pojedinaca i stručnjaka iz različitih sektora. Svakodnevno komuniciramo s ciljem kreiranja što boljeg programa kojeg predstavljamo u segmentima javnosti. Svjesni smo da je najlakše političke poene dobivati po principu „protiv“, ali mi ne želimo biti okarakterizirani kao takva opcija. Odlučili smo se za teži put traženja podrške nudeći jasna rješenja i zato smo za ime koalicije izabrali riječ ‘ZA’. Naša županija ima velike razvojne potencijale koji nisu u pravoj mjeri razvojno ostvareni. Zaostajemo za drugim dalmatinskim županijama po nizu parametara. Potrebne su nam promjene i zaokreti, nova energija i razvojna vizija.
Jedan od najvećih problema Splitsko-dalmatinske županije je betonizacija obalnog područja i prostorni kaos? Što kao župan možete napraviti po tom pitanju?
Za razliku od sadašnje županijske vlasti na čelu s HDZ-om koja zatvara oči pred ovim neredom, devastacijom i anarhijom mi ćemo uvest red u prostor putem Javne ustanove za prostorno planiranje Splitsko-dalmatinske županije i napraviti izmjene u županijskom prostornom planu. Prostor je naš najveći potencijal i vrijeme je da se krene uvoditi red drugačijim razmišljanjem i djelovanjem. Našu viziju uvođenja reda u prostoru planiramo ostvariti donošenjem novih izmjena i dopuna prostornog plana Splitsko-dalmatinske županije. Nove izmjene prostornog plana županije biti će razvojnog i zaštitnog karaktera, te koji se neće baviti prioritetno pojedinačnim lokacijama već će odrediti kriterije za planiranje na temelju strategije razvoja županije. Cilj nam je ostvariti dobru organiziranu raspodjelu i uređenje građevinskog zemljišta. Želimo osigurati kvalitetan i human razvoj gradskih i ruralnih naselja, razvoj zelene infrastrukture te siguran, zdrav, društveno funkcionalan životni i radni okoliš. Posebnu pažnju usmjerit ćemo na cjelovitost vrijednih obalnih ekosustava i kakvoće mora za kupanje i rekreaciju. U cijelom procesu treba biti visoka razina uključivosti lokalne zajednice i uvažavanja znanstvenio i stručnih utvrđenih činjenica.
Što je s infrastrukturnim projektom povezivanja Hvara s autocestom A1 (čvor Ravča) kojeg ste naglašavali kao bitnim? Županijska vlast je sklonija tunelu Kozjak. Kada će Hvar dobiti najkraću vezu s kopnom i autocestom?
Prometno povezivanje otoka Hvara i južnog Makarskog primorja s autocestom A1 (čvor Ravča) je najvažniji prometni projekt ovog dijela Dalmacije. Ogroman razvojni potencijal istočnog dijela otoka Hvara, ali i južnog Makarskog primorja stoji neiskorišten zbog loše prometne povezanosti s autocestovnim pravcima. Osim toga, ovaj projekt bi rasteretio trajektnu luku Split i dodatno dao na važnosti trajektnoj luci Drvenik koja bi mogla postati izrazito važna za srednjodalmatinske otoke. Za par godina bit će sagrađen europski koridor 5c, a ovaj spoj je direktni nastavak do luke Drvenik i srednjodalmatinskih otoka. Kada pričamo o tunelu koji spaja trajektnu luku Drvenik i autocestu A1 (čvor Ravča) govorimo o povezivanju otoka Hvara na svega 30 minuta prometovanja trajektnom linijom i cestovnim tunelom s autocestom A1. Otok Hvar je svjetska destinacija, dragulj naše turističke ponude, često u top 10 europskih godišnjih destinacija, ali očito to politika i resorni ministar Oleg Butković ne razumiju. Mi to itekako razumijemo i to će biti prometni prioritet broj jedan uz dužno poštovanje svima. Puno se novca kroz PDV u turizmu uzme upravo s ovog dijela Dalmacije, vrijeme je da se novac vrati kroz infrastrukturu. Zaista ne shvaćam zašto ovaj projekt nije u programima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Kandidaturu za gradonačelnika Zadra istaknuo je Marko Vučetić, Vi ste za župana Splitsko-dalmatinske županije, a kandidaturu je istaknuo i Marko Jelić iz Knina za župana Šibensko-kninske županije. HDZ bi mogao izgubiti dominaciju u Dalmaciji. Što očekujete?
Političko proljeće u Dalmaciji može biti jako burno i donijeti promjene u mnogim lokalnim, ali i regionalnim razinama. Na lokalnoj sceni svakim izbornim ciklusom sve je više nezavisnih gradonačelnika i načelnika. Ovaj put smo povezali mnoge kvalitetne pojedince, opcije centra i stručne ljude. Mislim da je sve moguće.
U vašem programu je uvođenje nove javne usluge u obliku županijskih prometnih linija?
Prostor naše županije vapi za boljom međusobnom prometnom povezanosti što su župan Boban i ministar Butković iako su imali priliku – propustili učiniti. Možemo najaviti sukladno direktivi EU kao i donesenih zakona uvođenje javne usluge i definiranja mreže linija unutar županije do 100 km. Izradit ćemo stručnu analizu potrebe putnika u odnosu na postojeću prijevoznu ponudu i definirati vlastitu mrežu linija u kojoj će županija biti regulator. Time ćemo poboljšati prometnu povezanost unutar županije što će omogućiti veću dostupnost usluga, mobilnost stanovnika, smanjenje korištenja vlastitog prijevoza, a time i smanjenje gužvi u prometu što je i ekološki prihvatljivo. Ova stavka našeg programa ima zakonodavni temelj i čak se kasni s provođenjem. Mi ćemo krenuti od prvog dana, a možemo samo zamisliti što bi to značilo konkretno za stanovništvo, ali i za turiste u smislu poboljšanja dostupnosti međugradskog prometa unutar županije.
Što je s centrom za gospodarenje otpadom u Lećevici?
Ovom dinamikom prijete nam ubrzo scenariji i slike kakve smo gledali u Napulju. Kapaciteti lokalnih odlagališta se smanjuju, a radovi u Lećevici još nisu započeli. Cijeli mandat je prošao, a ništa konkretno nije napravljeno na terenu.