Connect with us

Upišite traženi pojam

Saša Zinaja/NFOTO, Privatni album, Davorin Visnjic/PIXSELL

Vijesti

BKS Bank klijentu odbija isplatiti bankovne garancije?! Klijent tvrdi da ih je njihov djelatnik falsificirao?!

Ante Huljev, direktor Gracom Developmenta iz Zagreba, govori o svom sukobu s hrvatskom podružnicom austrijskog BKS Banka koji mu je početkom ove godine odbio isplatiti tri milijuna kuna temeljem bankovnih garancija koje je sam izdao prije četiri godine, a za koje danas tvrdi da su – krivotvorene

Direktor tvrtke Gracom Development iz Zagreba Ante Huljev izložio je Nacionalu nevjerojatan i teško shvatljiv slučaj svog sukoba s hrvatskom podružnicom austrijske banke BKS Bank, koja mu je početkom ove godine odbila isplatiti tri milijuna kuna temeljem bankovnih garancija koje je sama izdala prije četiri godine, a za koje danas tvrdi da su – krivotvorene. Prema onome što nam je Huljev rekao i potvrdio dokumentacijom, njegova je tvrtka početkom 2018. godine posudila iznos od 400.000 eura, odnosno oko tri milijuna kuna, dvjema građevinskim tvrtkama – Zagreb Gradnja i Zagreb-Beton – koje su u Zagrebu gradile stanove, a za svoju posudbu od podružnice BKS-a u Zagrebu dobio je dvije bankovne garancije. Obje garancije izdane su s obvezom plaćanja Banke “na prvi poziv” i “bez prigovora”. No rok za vraćanje uloženog novca je istekao, a kako tvrtke nisu vratile posuđeni novac, Huljev je 28. ožujka ove godine došao u istu podružnicu, predočivši pismene garancije i zatraživši isplatu spomenutog iznosa. Iz BKS Banka je idućega dana dobio frapantan odgovor: Banka odbija isplatiti novac jer su obje bankovne garancije, koje je izdao i potpisao tadašnji glavni menadžer i direktor hrvatske podružnice Tihomir Zadražil, krivotvorene. Huljev je potom 4. travnja uputio prigovor hrvatskoj podružnici banke i njezinoj matici BKS Bank AG sa sjedištem u Austriji, u kojem je zatražio da neodgodivo izvrše plaćanja po obje garancije, no bez rezultata. Na njegove dopise ni hrvatska podružnica Banke ni njezina austrijska matica do danas nisu odgovorile niti su isplatile novac.

‘Hrvatska narodna banka, odnosno njezini djelatnici, dužna je sukladno Zakonu o HNB-u i Zakonu o kreditnim institucijama sve informacije koje sazna u vezi sa supervizijom ili nadzorom kreditne institucije čuvati kao povjerljive’, općenito je Nacionalu o ‘slučaju BKS’ odgovorio HNB na čijem je čelu guverner Boris Vujčić. FOTO: Davorin Visnjic/PIXSELL

„Nikada ne bih ušao u taj posao sufinanciranja izgradnje stanova da nisam dobio garanciju banke. S takvom bankovnom garancijom u pravilu pokrivate svaki rizik jer u slučaju da tvrtke u koje sam uložio novac ne vrate moja sredstva, ja odlazim u banku i temeljem garancije naplaćujem svoje potraživanje“, kategoričan je Huljev i postavlja opravdano pitanje hoće li taj nevjerojatan slučaj postati presedan na temelju kojega će sve banke ubuduće moći osporavati garancije koje su izdale, a koje se koriste u svim državnim natječajima ili ostalim velikim financijskim transakcijama. „Ovime je narušen institut bankovne garancije i to je opasno za sve buduće odnose s bankama kao presedan“, konstatirao je Huljev i podsjetio da je instrument bankovne garancije najsigurniji oblik osiguranja plaćanja. „Banka je, na temelju izdane garancije, bez pitanja i bez dodatnih zahtjeva dužna unutar zakonom propisanog roka od 48 sati isplatiti tražena sredstva“, tvrdi Huljev. Sugovornik nacionala inače javnosti poznat kao svojevremeni bliski suradnik Ivice Todorića i bivši izvršni direktor financija u Agrokoru, koji je s također bivšom članicom Uprave Agrokora Piruškom Canjuga u rujnu 2019. godine optužen za pomaganje Todoriću da iz Agrokora izvuče oko 1,24 milijuna eura, što je on kategorički demantirao tvrdeći da je radio “s pažnjom dobrog gospodarstvenika” i u korist tvrtke, a ne protiv nje. Županijski sud u Zagrebu je u listopadu 2020. presudio da nitko od optuženih nije kriv za djela koja su im se optužnicom stavljala na teret.

Huljev tvrdi da je bankovni menadžer i direktor hrvatske podružnice Tihomir Zadražil, koji je njegovoj tvrtki Gracom Development izdao bankovnu garanciju, austrijskoj upravi BKS-a priznao nezakonitosti u poslovanju, odnosno krivotvorenje bankovnih garancija u korist tvrtki Zagreb Gradnja i Zagreb-Beton te još nekolicine zagrebačkih tvrtki, a tu su nam informaciju potvrdili i u austrijskom sjedištu BKS Bank AG-a. „Istina je da je bivši zaposlenik krivotvorio ‘garancije’ bez ovlaštenja i znanja BKS Banka. BKS Bank je, nakon što je saznao za taj slučaj, odmah podnio kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske, a obavijestili smo i Hrvatsku narodnu banku. BKS Bank nije izdao te ‘bankovne garancije’, a prema važećim pravnim propisima nitko nije dužan poštovati ugovor koji nije zaključio i iz tog razloga BKS Bank ne može snositi odgovornost za ove ‘garancije’“, stoji u odgovoru austrijske podružnice BKS Banka koji je potpisala Bettina Kugi iz Odjela za komunikacije, strategiju i odnose s javnošću.

Zanimljivo, portal Moj-bankar.hr u Financijskom rječniku pod pojmom „bankovne garancije“ objašnjava da je to „instrument osiguranja plaćanja ili izvršenja ugovornih obveza kojim banka garantira da će nalogodavac garancije u ugovorenom roku ispuniti sve obveze navedene u garanciji prema korisniku garancije, a ako ih ne izvrši, da će to učiniti sama banka ili će korisniku naknaditi štetu”. No čini se da vodstvo BKS Banka taj pojam tumači na svoj način i štetu ne namjerava podmiriti iako je ona, čak i po njihovu vlastitom priznanju, nastala krivnjom njihova djelatnika.

Huljev je iz BKS Banka dobio odgovor: Banka odbija isplatiti novac jer su obje garancije, koje je izdao i potpisao tadašnji glavni menadžer i direktor hrvatske podružnice Tihomir Zadražil, krivotvorene

Huljev je Nacionalu potvrdio da je i njemu iz sjedišta BKS Banka u Klagenfurtu stigao sličan odgovor o tome zašto banka ne želi isplatiti tražena sredstva, no on to objašnjenje, kaže, ne prihvaća i tvrdi da on kao klijent nije mogao znati da garancije koje dobiva nisu valjane. „Kada sam krajem 2017. godine od BKS Banka kao direktor tvrtke Gracom Development zatražio bankovnu garanciju za novac uložen u tvrtke Zagreb Gradnja i Zagreb-Beton, koje su gradile stanove u Zagrebu, nakon nekog vremena sam od Tihomira Zadražila, koji je tada bio glavni menadžer i direktor hrvatske podružnice, ali i prokurist BKS Banka, dobio poziv da mi je garancija odobrena i da dođem po nju. U siječnju 2018. došao sam u službenu podružnicu BKS Banka u Rijeci kako bih preuzeo garanciju koja je bila tiskana na službenom memorandumu, sa zaglavljem banke, originalnim pečatom i potpisom glavnog menadžera i direktora podružnice Zadražila. Garancija je, po svemu, bila službeni dokument, pisana je u formi koja potpuno zadovoljava zakonsku formu financijskog instrumenta bankovne garancije, preuzeta je u njihovoj poslovnici od ovlaštene osobe – menadžera banke i nisam imao nikakva razloga sumnjati u njezinu vjerodostojnost. Pa nisam je dobio načrčkanu na komadu praznog papira i nisam je preuzeo inkognito u nekom kafiću! Garanciju sam dobio u banci, po svim pravilima bankarskog poslovanja“, kategoričan je Huljev. Dodaje da on nije usamljen i da su u sličnoj situaciji još neke tvrtke koje su također, obrativši se istoj banci u dobroj vjeri, zauzvrat dobile krivotvorene garancije koje sada ne mogu naplatiti.

Na dopise Ante Huljeva ni hrvatska podružnica BKS Banka ni njezina austrijska matica do danas nisu odgovorile niti su isplatile novac. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

No u BKS Banku nisu bili voljni otkriti koliko je takvih slučajeva, odnosno koliko je tvrtki zatražilo isplatu sredstava temeljem krivotvorenih garancija za koje je odgovoran njihov djelatnik. U banci se pozivaju na “pravne razloge” zbog kojih, kažu, ne mogu dati podatke o konkretnim tvrtkama “koje navodno imaju slična potraživanja”, no napominju da “BKS Bank takve upite ne ostavlja bez odgovora”. Huljev kaže da je Tihomir Zadražil svojim pronevjerama i izdavanjem lažnih garancija BKS Banku, odnosno njihovim klijentima, nanio štetu od oko 54 milijuna eura. Neke od tih garancija su kasnije naplaćene i Banka je po zahtjevu isplatila sredstva, no dio je ostao nenaplaćen. Drugim riječima, još je dvadesetak tvrtki koje su u sličnoj situaciji kao Gracom Development Ante Huljeva, a austrijska banka im ukupno duguje između 15 i 20 milijuna eura. „Ja od banke potražujem 400.000 eura nenaplaćenih garancija, no ima tvrtki koje zahtijevaju naplatu i po dva ili tri milijuna eura. O tom novcu ovisi moje poslovanje, ako ih ne naplatim prijeti mi stečaj, a mojih 15 radnika će na ulicu“, kaže sugovornik Nacionala. Dodaje da je dio prevarenih klijenata tužio BKS Bank pred austrijskim sudovima, a dio pred hrvatskim. No predstavnici banke su, kako kaže, u odgovoru na sudske tužbe naveli kako je, doduše, točno da je njihov djelatnik izdavao krivotvorene garancije za koje nije imao odobrenje centrale u Klagenfurtu, no tvrde da se ne osjećaju odgovornima za nastalu štetu.

‘Garancija je bila službeni dokument, pisana je u formi koja zadovoljava zakonsku formu financijskog instrumenta i preuzeta je u njihovoj poslovnici od ovlaštene osobe – menadžera banke’

Ogorčen i prevaren, Huljev je cijeli slučaj 5. travnja ove godine u obliku službenog prigovora prijavio Hrvatskoj narodnoj banci, koja je nadležna za kontrolu poslovanja svih banaka koje posluju u Hrvatskoj. “Odbijanjem plaćanja po bankarskim garancijama Banka je svjesno i izravno postupila mimo zakona i međunarodno priznatih ujednačenih pravila za garancije na poziv. Taj je postupak u potpunosti zakonski neutemeljen, bez presedana je u poslovnoj i financijskoj praksi. Njime je Banka bez ikakve sumnje flagrantno prekršila bankarske propise i međunarodno primjenjive standarde za bankarske garancije na prvi poziv. Na taj način Banka izravno potkopava povjerenje korisnika u bankarske instrumente koji se već desetljećima dosljedno primjenjuju u domaćoj i međunarodnoj trgovačkoj praksi i time uzrokuje posvemašnju pravnu nesigurnost. … Opisanim nezapamćenim nezakonitim postupanjem Banke, korisnik garancije je prevaren od strane Banke te mu je pričinjena enormna šteta”, upozorio je u prigovoru HNB-u Huljev. U istom je prigovoru od nadležnih tijela HNB-a zatražio da “neodgodivo provedu sveobuhvatan i detaljan nadzor nad poslovanjem BKS Banka, primarno u dijelu koji se odnosi na izdavanje bankarskih garancija“ te da nalože BKS-u da „bez odgode isplati dužne iznose po obje bankarske garancije u korist korisnika garancije”.

No njihov ga je odgovor iznenadio. Kaže kako su mu rekli da BKS Bank nije pod njihovom ingerencijom jer u Hrvatskoj djeluje tek kao podružnica inozemne banke, a ne kao samostalna banka. Preporučili su mu da se obrati austrijskoj državnoj instituciji FMA, Financial Market Authority iz Beča, koja nadzire poslovanje banaka u Austriji. To je, kaže, i učinio. „Ubrzo sam dobio odgovor u kojem traže da im pošaljem svu dokumentaciju o slučaju, što sam također učinio, a na što sam dobio odgovor kako su oni sa svoje strane izvršili nadzor poslovanja BKS Banka, no preporučili su mi da se za postizanje pravde obratim hrvatskim komercijalnim sudovima, odnosno nadležnom trgovačkom sudu“, rekao je Huljev i dodao kako je prihvatio i savjet da na Trgovačkom sudu u Rijeci podigne tužbu protiv BKS Banka i sudskim putem zatraži naplatu sredstava po bankovnoj garanciji.

„Novac koji je posuđen Zagreb Gradnji i Zagreb-Betonu nije moj novac. To je novac tvrtke i ako mi ga banka u skorom roku ne vrati, mojoj tvrtki prijeti blokada drugih vjerovnika, a time i opstanak tvrtke“, ogorčen je Huljev. On je ponovio da takvo neprofesionalno ponašanje predstavnika BKS-a dovodi u pitanje kredibilitet bankovne garancije kao instituta.

Gotovo identičan odgovor onome koji je iz Hrvatske narodne banke upućen Huljevu, iz iste je institucije dobio i Nacional. Sektor komunikacija HNB-a u odgovoru kaže sljedeće: „Ovim putem vas obavještavamo kako je austrijski Finanzmarktaufsicht (FMA) nadležno tijelo matične institucije BKS Bank AG, te su samim time nadležni i za bonitetnu superviziju BKS Bank AG, Glavna podružnica Hrvatska. Naime, Podružnica nije pravna osoba već pravno ovisni dio BKS Bank AG, Klagenfurt putem kojeg ona pruža svoje usluge u Republici Hrvatskoj. Odnosno, Podružnica svojim poslovanjem u Republici Hrvatskoj prava i obveze stječe za BKS Bank AG, kojoj pravnoj osobi je odobrenje za rad dala i bonitetnu superviziju provodi FMA.”

Iz BKS Banka Huljevu su odgovorili da je ‘točno da je njihov djelatnik izdavao krivotvorene garancije za koje nije imao odobrenje centrale u Klagenfurtu’, no oni se ‘ne osjećaju odgovornima za nastalu štetu’

Na pitanje Nacionala što je do sada poduzeo Sektor nadzora i kontrole banaka HNB-a po osnovi prigovora koji je uputio direktor tvrtke Gracom Development te do kakvih su rezultata došli provedeni izvidi i koliko su sličnih slučajeva štete zbog krivotvorenih garancija zabilježili u proteklih godinu dana, dobili smo općeniti odgovor u kojem se navodi sljedeće: “Hrvatska narodna banka odnosno njezini djelatnici dužni su sukladno Zakonu o Hrvatskoj narodnoj banci i Zakonu o kreditnim institucijama sve informacije koje saznaju u vezi sa supervizijom ili nadzorom kreditne institucije čuvati kao povjerljive, odnosno iste informacije ne smiju učiniti dostupnima trećim stranama. Posljedično, nismo se u mogućnosti očitovati na vaš upit.”

No ako to nije mogla banka, očitovao se Huljev, koji je u par rečenica sažeo sve posljedice neprofesionalnog postupanja BKS Banka. “Razgovarao sam o tom slučaju s članovima uprava nekoliko drugih banaka koji uopće nisu vjerovali da je takav scenarij moguć. Ali jest, ipak se događa, a najgore u cijeloj toj priči je to da takvo ponašanje nitko ne kontrolira i ne može mu stati na kraj. Ni naš HNB, ni austrijski FMA, ni ostali regulatori. To je popriličan nered na financijskom tržištu koji nikome ne treba i koji može imati pogubne posljedice za bankarski sektor”, zaključio je Huljev.

Izvor: Nacional

Povezane vijesti

Politika

Otvarajući današnju, 11. sjednicu Vlade, predsjednik Vlade Andrej Plenković osvrnuo se na nevrijeme koje je pogodilo Općinu Bošnjaci u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Vlada će pomoći...

Vijesti

Prema podacima Hrvatske narodne banke (HNB) u prvom tromjesečju 2024. godine prihodi od stranih turista iznosili su 824,7 milijuna eura što predstavlja rast od...

Politika

S obzirom na to da inflacija raste, a očekuje se da će rasti i dalje, i guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić zaziva, na...

Top Tema

Hrvatska narodna banka (HNB) u osnovnom scenariju smanjuje očekivani godišnji rast realnog BDP-u 2022. godini s 4,1 posto projiciranih u lanjskom prosincu, na 3,2...

Kolačići nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje kolačića. Vidi više


Kolačići (COOKIES)
Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne.
Što je kolačić?
Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama.
Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično.
Kako onemogućiti kolačiće
Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, ovisi o internetskom pregledniku kojeg koristite.
Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta.
Što su privremeni kolačići?
Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju.
Što su stalni kolačići?
Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama.
Što su kolačići od prve strane?
Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu.
Što su kolačići treće strane?
Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe.
Da li objektivno.hr koristi kolačiće?
Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo.
Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto
Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika.
Da li na web-stranici ima kolačića treće strane?
Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out.
Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika.
Dodatne informacija oko isključivanja kolačića
Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise.
http://www.allaboutcookies.org/
http://www.youronlinechoices.eu/

Zatvori