ACI kao tvrtka koja upravlja državnim marinama ”uspješno” donira 50.000 eura slovenskoj nogometnoj reprezentaciji, daje besplatni vez šefu UEFA-e Aleksandru Čeferinu, poigrava se ”kupujući” hidroavione u propalom projektu ACI Air….
”ACI – dom za uhljebe. Kako je državni lanac marina postao spremište za posrnule HDZ-ovce i generator čudnih projekata”, zagrmio je prošli tjedan Telegram.hr .
Teško je u potpunosti ne složiti se s tezama autorice Silvane Menđušić iznesenim u tom tekstu, no navodeći primjere bahatih i apsurdnih dosadašnjih poslovnih poteza i promašaja uprave te državne tvrke, o čemu je Objektivno.hr već pisao. sada se slobodno može i dopuniti Telegram.hr – ACI nije samo ”dom uhljeba” i ”generator čudnih projekata” nego i hrvatska inačica Monty Pythona.
Konkretno, ACI kao tvrtka koja upravlja državnim marinama ”uspješno” donira 50.000 eura slovenskoj nogometnoj reprezentaciji, daje besplatni vez šefu UEFA-e Aleksandru Čeferinu, poigrava se ”kupujući” hidroavione u propalom projektu ACI Air i zaključno – angažirala je čak i ”Bambija” (Ivan Kljaković Gašpić) da u ACI Sail projektu progura ”klupske labudove” (jedrilice club swan 36 kupljene bez javnog natječaja).
Svi ti projekti ostvareni su na prijedlog članova uprave ACI-ja Kristijana Pavića i od 2022. Ivana Heraka i većinom bez znanja ionako nesuvislog Nadzornog odbora ACI-ja kojem je na čelu Dražen Ivanušec, a zanimljivo jest da na sve to resorni ministar Oleg Butković znakovito šuti.
No, krenimo kronološki – od posljednjih poslovnih ”uspjeha” ACI-ja. Konkretno, probajte pronaći smisao u poslovnom potezu tvrtke koja upravlja državnim marinama ,a čiji je najveći uspjeh nedavno otkriveno sponzoriranje slovenske (?!) nogometne reprezentacije sa 50.000 eura da bi zauzvrat, kako Telegram navodi – ACI, osim dogovorenog oglasnog prostora, dobio i dvije VIP ulaznice za domaće utakmice slovenske reprezentacije!
U paket tog ACI-jevog ”uspjeha” ide i davanje besplatnog veza i vjerojatno najutjecajnijem slovenskom državljaninu – šefu UEFA-e Aleksandru Čeferinu i to zbog njegovih, kako se navodi, referenci i statusa.
“Donijeli smo pravilnik o VIP gostima i gospodin Čeferin neće biti jedini gost s posebnim statusom. Nama je to marketinški bitno”, kazao je Herak za Telegram ne precizirajući zašto je baš Čeferin ključan za marketing ACI-jevih marina.
Zbog ovog suspektnog slučaja o kojemu je odlučila Uprava ACI-ja, njihov Nadzorni odbor zatražio je da se sva buduća sponzorstva pošalju njima na prethodnu provjeru.
I tu na scenu stupa šef NO-a Dražen Ivanušec i njegova ”prethodna provjera”.
”Nije istina da smo odobrili isplatu 50.000 eura’’ ističe se u Telegramovu naslovu na temelju priopćenja s potpisom Ivanušeca.
”Potpuno je netočna informacija kako je Nadzorni odbor ACI d.d. unisono donio Odluku o sponzoriranju Nogometnog Zveza Slovenije, naime Nadzorni odbor nikada o tome nije odlučivao niti donio takvu Odluku”, piše u zahtjevu za objavom netočne informacije koju potpisuje predsjednik NO-a Dražen Ivanušec. No, o vezu za Čeferina ni riječi.
S druge strane, pak, Telegram ističe da je odluku o sponzoriranju slovenske reprezentacije Uprava ACI-ja donijela je u travnju ove godine, a potpisali su je predsjednik Kristijan Pavić te članovi Ivan Herak i Josip Ostrogović koji je u međuvremenu postao saborski zastupnik HDZ-a.
Znači, uprava ACI-ja radi po svome, a NO tvrdi da se to nije dogodilo jer, eto, njih nitko nije kontaktirao. Butković se, naravno, dosad nije oglasio o tome.
Prije toga,, a o čemu je Objektivno pisao, ACI se poigravao i s hidroavionima u sklopu njihova projekta ACI Air. Priča je u osnovi jednostavna, u sklopu plana povezivanja marina hidroavionima (!?), kako Telegram ističe, u ACI je prije tri godine doveden ražalovani bivši gradonačelnik Korčule Andrija Fabris.
”Od ambicioznog plana da se marine povežu hidroavionima nije ostalo puno, preciznije nije ostalo ništa”, ističe Telegram zaključujući da se ACI opravdavao da je to ”kompleksni projekt koji zahtijeva dugu pripremu” te da alibi pronalaze u ”pandemiji i ratu u Ukrajini”.
No, ”leteće igračke” u ACI-ju nisu samo podloga za zapošljavanje ražalovanih HDZ-ovaca, one su i strast predsjednika Uprave ACI-ja Kristijana Pavića, Podsjetimo, kako je izvijestio Index, Pavić je 2022. kupio zrakoplov Piper PA-28 i ujedno, zaposlio u ACI-ju Zdravka Delića – predstavnika proizvođača tog aviona za Hrvatsku. Delić je i sada u registru trgovačkog suda kao prokurist ACI-ja. Od ACI aviona, naravno, ništa.
No, ako u ACI-ju nemaju sreće sa zrakoplovima, ništa im bolje ne ide ni s jedrilicama. Podsjećamo na upozorenje Objetkivno.hr od prije tri godine kada je na službenim stranicama ACI osvanuo je hvalospjev uprave te tvrtke.
”Uz iskusan tim jedriličara, bivših olimpijaca, ACI Sail je opremljen najvećom flotom ClubSwan 36 nagrađivanih plovila na svijetu”. Upravo tim jedrilicama, kupljenim državnim novcem i, pazite sad, bez javnog natječaja, bahati čelnici ACI-ja reklamirali su i ekskluzivne regate s partnerom “Nautor’s Swanom” i samo s njihovim klijentima, na destinacijama od “Porto Cerva, preko Palma de Mallorce do St. Tropeza i mnogih drugih mediteranskih destinacija”.
Te jedrilice kupljene državnim novcem su ono “što je Rolex u svijetu satova i Bentley u svijetu automobila , te su razuman izbor”, rekao je još 2019. Ivan Kljaković Gašpić,- Bambi proslavljeni olimpijac i ACI-jev maneken u promoviranju brenda Swan prilikom nabave tih plovila za ACI. U ovom slučaju, nabava tih plovila za ACI bila je donekle je usporediva s eventualnom nabavom u kojoj bi HAK za potrebe šlepa razbijenih vozila kupovao, u ACI-ju kažu – Bentley, a mi kažemo – Ferrari. “da se nađe” u slučaju zatreba li razbijeni Fiat Punto na autocesti kraj Korenice odvući do prvog mehaničara. Recimo, u drugu “atraktivnu” destinaciju – recimo, Gračac ili Udbinu.
To zadovoljstvo ACI-jevih čelnika hrvatski su porezni obveznici (ACI je u 78 postotnom vlasništvu države i treba brinuti o ukupno 22 državne marine ) platili 2,28 milijuna eura za šest ClubSwan36 jedrilica, što je te 2019. bilo oko 50 posto dobiti ACI-ja koja je iznosila oko 30 milijuna kuna. Bez javnog natječaja, ali uz izrazito nevoljko iznuđeno odobrenje Nadzornog odbora, nabavili su za svoj “gušt” iznimno skupa plovila bez bespotrebnih proceduralnih “tričarija” koje su, kako to izgleda, mogle ipak iznervirati nekog na čelu države – njihova većinskog dioničara.
ACI Sail, naravno, nije ostvario očekivanja Pavića i njegove uprave. Ivan Kljaković Gašpić – Bambi je napustio projekt i ”labudove” prije dvije godine, a upitan za ostvarene minuse u poslovanju ACI-ja, jetko je odgovorio ”ne treba trošiti zrak na takve komentare. Samo ću vam reći da tvrtka ima upravu i svoje načine upravljanja procesima”.
Objašnjenje i odgovore za takve ”načine upravljanja procesima” u ACI-ju smo još prije tri godine tražili od nadležnog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i nadređenog i sveprisutnog Olega Butkovića. Odgovor nismo dobili. Šutnja je bila u drugim nadležnim institucijama kojima smo poslali upit – uključujući i Ministarstvo državne imovine, Upravu ACI-ja i Ured premijera.
Zaključno, pobrojimo dubiozne projekte ACI-a , ”Bambi” koji promovira ”labudove”, hidroavioni za uhljebljivanje podobnih, sponzoriranje slovenskih nogometaša i besplatni vez šefu UEFA-e zbog referenci, statusa i VIP nogometnih ulaznica.
Dovoljno za dobar skeč Monty Pythona.