Connect with us

Upišite traženi pojam

Top Tema

Projekt Mate Rimca ozbiljno kasni, a Plenković ga spašava kod svoje prijateljice Ursule von der Leyen: Što je krenulo po zlu s robotaksijem?

Hrvatska vlada službeno je u četvrtak zatražila od Europske komisije da produži rok za jednu od faza u razvoju robotaksija poduzetnika Mate Rimca, javlja Telegram. Podsjetimo, radi se o projektu koji bi, barem prema najavama, trebao preobraziti javni prijevoz u Zagrebu. Traži se odgoda od godinu dana za jedan segment projekta poznatog kao “Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture”.

Prije dvije godine dogovoreno je s EU da će do prvog kvartala 2024. biti gotova proizvodnja 60 verifikacijskih prototipova robotaksija. Ovo uključuje razvoj platforme za autonomna vozila, baterijske sustave i testiranje prototipova. No, sada vlada predlaže da se taj rok pomakne za godinu dana, na prvi kvartal 2025.

Projekt je dio izmijenjenog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) i sufinanciran je iz EU fondova. Europska komisija je u svibnju ove godine potvrdila da projekt ima pravo na potporu u iznosu od 179.5 milijuna eura, prenosi Index.

Rimčeva firma: Ova odgoda neće utjecati na krajnji rok za projekt 

Kako tvrde iz vlade i iz tvrtke Project 3 Mobility, koja razvija ovaj sustav i čiji je suvlasnik Mate Rimac, glavni razlog za traženu odgodu je dugotrajna procedura odobrenja Europske komisije. Zeleno svjetlo za projekt došlo je tek prije tri mjeseca.

Iz tvrtke poručuju da ova odgoda neće utjecati na krajnji rok za projekt. “Projektni rokovi su izazovni, ali pomicanje jednog od međukoraka neće utjecati na finalni ishod”, kažu iz Project 3 Mobilityja. Krajnji rok za pokretanje komercijalne usluge u Zagrebu ostaje 2025. godine. Podsjetimo da su iz kompanije tvrdili da će prvi taksiji bez vozača na zagrebačkim ulicama biti testirani krajem sljedeće godine.

Šrije dva i pol mjeseca Deutsche Welle je napisao kritički članak o Mati Rimcu kojeg prenosimo u cijelosti.

Mate Rimac je uvjerljivo najveća zvijezda hrvatskog privrednog razvoja, naročito ako se u obzir uzmu najave i očekivanja poslovnih uspjeha koje tek namjerava realizirati. No čekanje na te pothvate je vremenom počelo izazivati stanovitu napetost u javnosti. Skeptici izražavaju sumnju u pogledu njegova projekta inoviranja tzv. robotaksija – autonomnih vozila koja bi bez vozača trebala do kraja 2025. godine započeti s prevoženjem putnika u Zagrebu. Prije nekoliko dana Europska komisija odobrila je Hrvatskoj isplatu javne subvencije, u iznosu od 179,5 milijuna eura, Rimčevoj firmi za taj projekt.

Osim sumnje u pravovremenu provedbu projekta robotaksi, neki mediji doveli su u pitanje i šire poslovanje istog poduzetnika, npr. kad je riječ o proizvodnji Nevere, superbrzog vozila na električni pogon, i ekskluzivnog produkta kompanije Rimac Automobili. Na sve to se nadovezala vijest o tome da Mate Rimac ulazi u nekretninski biznis u Dubaiju, zajedno s brendom Bugatti čiji je inače partner i suvlasnik u okviru firme Bugatti Rimac. „Ljudi ovdje stvarno mogu uživati u svom uspjehu i bogatstvu, to je ono što mi se sviđa kod Dubaija“, kazao je tom prigodom, objašnjavajući da u nekim gradovima Europe „bacaju rajčice na luksuzne automobile”.

Projekt jedinstven u svijetu

No još više na je zanimao projekt robotaksija. Primjerice, po ranije objavljenoj dinamici projekta, dosad je već trebao biti izgrađen tzv. Centar mobilnosti, odnosno terminal dotičnih taksija bez vozača – njima bi zapravo upravljala umjetna inteligencija. Također, bilo bio dobro znati kasni li još nešto ili će svi rokovi ipak biti ostvareni prema planu. Marko Pejković, vodeći menadžer tvrtke Project 3 Mobility, kazao nam je da se tek navedeno odobrenje financijskih sredstava EK-a smatra početkom glavnih projektnih aktivnosti.

On napominje da se projekt sastoji od tri temeljne komponente koje se razvijaju paralelno: autonomno električno vozilo, specijalizirana infrastruktura, te platforma za upravljanje kompletnom uslugom. „Projekt napreduje u sve tri ključne komponente i u svim elementima koji su dogovoreni kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Najvažniji i završni segment kompletnog projekta, kao što je i navedeno u rokovima na koje se referirate, je pokretanje komercijalne usluge za korisnike u 2025. godini“, rekao nam je Pejković, dodajući da se radi o pothvatu kakav ne postoji kao takav nigdje u svijetu.

Nova lokacija terminala

Jer, ovdje se cjelokupni pripadajući „ekosustav“ razvija od nule, sa svim neophodnim komponentama i fazama. „Stoga postoji mogućnost pomicanja nekog od brojnih koraka u realizaciji projekta“, doznajemo, „s time da fokus na zadržavanju krajnjeg roka početka pružanja usluge korisnicima ostaje nepromijenjen. Što se tiče Centra mobilnosti kao jednog od elemenata projekta, gradnja mu je inicijalno bila planirana u blizini Jadranskog mosta, no nakon detaljne analize, uvidjeli smo da to nije najpogodnija lokacija. To je i glavni razlog zašto se nismo javili na javni natječaj Grada Zagreb za tu lokaciju.“

Prvi čovjek Project 3 Mobilityja ističe da pritom cijene suradnju s Gradom Zagrebom, i očekuju jednako kvalitetan odnos u nastavku projekta. „Dodatno, u sklopu projekta uskoro kreće i izgradnja tvornice za velikoserijsku proizvodnju autonomnih električnih vozila. Time se Hrvatsku stavlja na mapu razvoja ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne koristi i čine značajan napredak Hrvatske u smjeru zelenih i digitalnih tehnologija“, izjavio je Pejković za DW.

Krajnje impresivno, preostaje još samo ostvarenje ciljeva, čime bi se i zadnjem skeptiku dokazalo da nije riječ o pukoj – znanstvenoj fantastici.

Foto: Hina

Povezane vijesti

Top Tema

Liburnia Riviera Hoteli (LRH), nekadašnji ponos opatijskog turizma, danas su simbol lošeg upravljanja i propadanja. Pod vodstvom Ante Barića i Filipa Močiboba, tvrtka je...

Politika

Još je malo prerano da bi se znalo kakav je odaziv na štrajk, kazao je ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs u emisiji...

Vijesti

Helikopter Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Mi-171 Sh temeljem naredbe potpredsjednika Vlade RH i ministra obrane Ivana Anušića bit će upućen danas, 18. ožujka 2025. u...

Vijesti

Hrvatske tvrtke prepoznale su potrebu za zajedničkim nastupom na tržištu GCC, gdje gospodarski rast iznosi 4% u usporedbi s 2% u EU. Iako imamo...

Kolačići nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje kolačića. Vidi više


Kolačići (COOKIES)
Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne.
Što je kolačić?
Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama.
Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično.
Kako onemogućiti kolačiće
Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, ovisi o internetskom pregledniku kojeg koristite.
Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta.
Što su privremeni kolačići?
Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju.
Što su stalni kolačići?
Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama.
Što su kolačići od prve strane?
Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu.
Što su kolačići treće strane?
Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe.
Da li objektivno.hr koristi kolačiće?
Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo.
Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto
Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika.
Da li na web-stranici ima kolačića treće strane?
Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out.
Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika.
Dodatne informacija oko isključivanja kolačića
Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise.
http://www.allaboutcookies.org/
http://www.youronlinechoices.eu/

Zatvori