Connect with us

Upišite traženi pojam

Intervju

INTERVJU NEVEN ROGINIĆ: Hrvatska može biti poslovni most između EU i Bliskog istoka

Uspostavljanje čvrstih gospodarskih mostova između Hrvatske i Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) posljednjih je godina postalo prioritet, a Neven Roginić jedan je od ključnih vizionara te gospodarske diplomacije. Neven Roginić je osnivač i predsjednik UAE – Croatia Business Cluba te je među prvima prepoznao strateški potencijal povezivanja hrvatskog i emiratskog gospodarstva. Svoj je poduzetnički put gradio kroz vlastitu tvrtku Format 3D, jedan od vodećih studija za arhitektonske vizualizacije u regiji i kroz L33T digitalnu agenciju koja godinama brojnim međunarodnim klijenima pomaže u razvoju poslovanja i širenju na nova tržišta.

Međunarodni uzlet doživio je radeći na velikim arhitektonskim projektima diljem Europe, gdje su globalni investitori prepoznali njegovu stručnost i kreativna prezentacijska rješenja. Iskustvo poslovanja u dinamičnom okruženju Emirata, ali i izazovi s kojima se suočavao, potaknuli su ga da osnuje UAE – Croatia Business Club – platformu koja danas pomaže hrvatskim tvrtkama da lakše zakorače na zahtjevno, ali perspektivno tržište Emirata.

U ovom razgovoru Roginić otkriva kako je nastala ideja o osnivanju Kluba, koji su ključni sektori suradnje između Hrvatske i UAE-a, s kakvim se izazovima susreću naši poduzetnici te kakvu ulogu u svemu imaju nove tehnologije i hrvatska dijaspora. Također, govori o viziji urbanističkog razvoja u Dubaiju i strateškoj ulozi Hrvatske kao poslovne spone Europske unije i Bliskog istoka.

Vaš profesionalni put započeo je u svijetu arhitektonske vizualizacije i digitalnih tehnologija. Kako je tekao taj poduzetnički put i kako je iz njega proizašla ideja o osnivanju UAE – Croatia Business Cluba?

Još kao mladi poduzetnik osnovao sam svoju prvi tvrtku, specijaliziranu za digitalni marketing i 3D vizualizacije. Godinama smo surađivali sa brojnim industrijama diljem cijele Europe i SAD-a, nudeći čitav spektar usluga kroz digitalnu agenciju L33T i Format 3D, studio za 3D vizualizcaije i usluge u arhitekturi. Ta strast za digitalnom prezentacijom dovela me i do angažmana na velikim međunarodnim projektima na Bliskom istoku. Mogu reći da sam iz prve ruke svjedočio kako globalni vizionarski projekti nastaju te na koji način se kompanije uspješno skaliraju i predstavljaju na različitim tržištima. Suradnja sa različitim industrijama i uspješnim globalnim kompanijama dala mi je neprocjenjivo iskustvo, ali i otkrila određene prepreke. Širenjem poslovanja prepoznali smo veliku priliku na tržištu Emirata pogotovo za Format 3D koji blisko surađuje sa brojnim investitorima na području tržišta nekretnina. Tako da su Emirati, a još konkretnije Dubai postali moj novi poduzetnički poduhvat.

Primjerice, kao hrvatski poduzetnik tada sam osjetio koliko je teško samostalno probiti se na tržištu Emirata bez lokalnih kontakata i razumijevanja kulture poslovanja. Upravo ti izazovi potaknuli su me na razmišljanje: koliko bi bilo lakše da postoji platforma koja povezuje Hrvatsku i UAE na poslovnom planu, neka vrsta mosta za naše tvrtke. Tako se rodila ideja o UAE – Croatia Business Clubu. Želio sam stvoriti platformu koja će sustavno pomagati hrvatskim poduzetnicima i pružiti im provjerene informacije, otvoriti vrata ključnih institucija i povezati ih s pouzdanim partnerima. Osnovali smo Klub uz podršku hrvatskih institucija te Ambasade UAE-a u Berlinu, i od tada gradimo jednu vibrantnu poslovnu zajednicu gdje zajedničkim snagama tražimo nove prilike za suradnju. Misija nam je olakšati hrvatskim tvrtkama ulazak na zahtjevno tržište UAE-a, ali i približiti Emiratima sve ono najbolje što Hrvatska nudi.

Nj. E. Ahmed Alattar veleposlanik Ujedinjenih Arapskih Emirata u Republici Hrvatskoj, sa sjedištem u Berlinu i Neven Roginić

UAE – Croatia Business Club danas je važan faktor u odnosima dviju zemalja. Koliko je za vaš rad bitna suradnja s državnim institucijama i tzv. gospodarska diplomacija između Hrvatske i Emirata?

Izuzetno je bitna. Od samog početka nastojimo djelovati ruku pod ruku s institucijama – i hrvatskim i emiratskim. Gospodarska diplomacija praktički je u srži onoga što radimo. Primjerice, nedavno smo bili dio službenog posjeta Ujedinjenim Arapskim Emiratima tijekom kojeg smo se sastali s najvažnijim akterima: od ministra gospodarstva UAE-a Abdullaha bin Touq Al Marrija, preko čelnih ljudi Dubai Chambersa i Abu Dhabi Chambersa, do predstavnika Delegacije Europske unije u Emiratima. Ti susreti nisu bili puka formalnost, nego prilika da konkretiziramo suradnju. Jedan od najvećih uspjeha je dogovor o osnivanju Croatian Business Council unutar Dubai Chambersa. To će biti službena platforma pod okriljem tamošnje gospodarske komore, namijenjena svim hrvatskim poduzetnicima koji žele raditi u UAE. Kroz nju će naše tvrtke dobiti pravnu, administrativnu i logističku podršku na licu mjesta, a mi kao Klub moći ćemo još učinkovitije predstavljati Hrvatsku na jednom od najdinamičnijih tržišta svijeta.

Također pozdravljamo rad hrvatskog Ministarstva vanjskih i europskih poslova u vidu najavljenog otvaranja hrvatske ambasade u Emiratima. Veleposlanstvo nije samo simbol; ono znači sigurnost za investitore, veću vidljivost naših projekata i jaču poziciju Hrvatske unutar europske gospodarske politike prema regiji. Ukratko, partnerstvo s institucijama daje težinu našim nastojanjima i kad nastupamo zajedno, poruka o ozbiljnosti Hrvatske kao poslovnog partnera puno je snažnija. Emiratske institucije to prepoznaju: na spomenutom putu naši su domaćini otvoreno rekli da Hrvatsku vide ne samo kao turističku destinaciju, nego i kao gospodarskog partnera unutar EU. Takva vam potvrda na visokoj razini svakako daje dodatni vjetar u leđa da gurate dalje.

Neven Roginić u društvu čelnih ljudi Abu Dhabi Chambersa: Sultan Ziad Hatoum i Ahmed Abdulqader

Spomenuli ste percepciju Hrvatske uglavnom kao turističke destinacije. U kojim sektorima vidite najveći potencijal za konkretnu gospodarsku suradnju između Hrvatske i Emirata?

Istina je, dugo smo Emiratima bili poznati ponajviše po prirodnim ljepotama i turizmu, ali to se mijenja i upravo tu leži ogroman potencijal. Tijekom naših razgovora, emiratska strana pokazala je interes za suradnju u više strateških sektora. Na prvom mjestu su nekretnine i infrastruktura: Emirati su svjetski lideri u urbanom razvoju i investiranju u nekretnine diljem svijeta, a Hrvatska je tu zanimljiva kao novo tržište s mnogo prostora za razvoj. Već sada vidimo njihov kapital u našem turizmu – primjerice, ulaganja u hotelske tvrtke na Jadranu, a vjerujem da će toga biti još više.

Sljedeće, prehrambeni sektor i poljoprivreda: Emirati su velik uvoznik hrane i zanima ih naša kvalitetna i sigurna hrana. Hrvatski brendovi prehrambenih proizvoda imaju šansu naći put do police emiratskih trgovina, pogotovo u segmentu zdrave, organske hrane ili specijaliteta mediteranske kuhinje. Zatim, tu je zdravstvo i farmacija. UAE mnogo ulaže u zdravstveni sustav i medicinske inovacije, a naši stručnjaci, recimo u biotehnologiji ili proizvodnji lijekova i medicinske opreme, mogli bi tu pronaći partnerstva. Informacijska tehnologija (IT) je područje gdje Hrvatska briljira jer imamo vrhunske tvrtke u razvoju softvera, fintechu, AI rješenjima i upravo takve tvrtke sada istražuju mogućnosti u Emiratima. IT sektor je posebno atraktivan jer Emirati žele postati regionalni tech-hub, a već su prepoznali da Hrvatska ima talent i rezultate (dovoljan je primjer uspjeha naših “unicorn” tvrtki).

Nadalje, obnovljivi izvori energije i energetika: i Hrvatska i UAE snažno naglašavaju zelenu tranziciju. Emiratski investitori zainteresirani su za projekte solarnih i vjetroelektrana, a Hrvatska ima potencijal i znanja na tom polju. Dakle, od nekretnina, hrane, zdravstva, IT-a do zelene energije – to su sve sektori u kojima smo već identificirali obostrano zanimanje. Ono što me veseli jest da su i hrvatske tvrtke postale svjesne prilika: više od stotinu njih nam se javilo, od velikih sustava do startupova, svi istražuju kako se uključiti u suradnju s Emiratima. Na nama je da tu iskru pretvorimo u konkretne projekte.

Neven Roginić s predsjednikom Republike Hrvatske Zoranom Milanovićem čiju snažnu potporu uživa; foto: Dario Andrišek

Možete li navesti neke konkretne primjere ili iskustva hrvatskih tvrtki koje su, uz pomoć Kluba, uspjele ostvariti iskorak na tržištu UAE-a?

Mogu reći da interes nikada nije bio veći i kao što sam spomenuo, trenutno aktivno razgovaramo s preko 100 hrvatskih kompanija koje razmatraju izlazak na tržište Emirata. Neke suradnje već su u poodmakloj fazi. Recimo, jedna od naših najpoznatijih IT tvrtki preko Kluba istražuje mogućnosti otvaranja ureda u Dubaiju. Naše članove povezujemo sa lokalnim tehnološkim zajednicama i investitorima koji traže upravo takav profil partnera. Također, nekoliko proizvođača hrane; od jedne slavonske tvrtke specijalizirane za ekološke proizvode do dalmatinskog proizvođača maslinovog ulja – uz našu su asistenciju uspostavili kontakte s distributerima u UAE i trenutno se pregovara o izvozu njihovih proizvoda na police emiratskih trgovina. Tu je i jedan inovativni startup iz područja obnovljivih izvora energije kojem smo organizirali prezentaciju pred investicijskim fondom iz Abu Dhabija, a reakcije su bile izvrsne i očekujemo konkretan ugovor o pilot-projektu. Iskreno, neke priče su još svježe pa ne mogu otkrivati imena dok stvari ne budu finalizirane, ali već imamo prve uspješne iskorake. Primjerice, hrvatska tvrtka iz sektora građevinske opreme nedavno je putem našeg kluba dogovorila distribuciju svojih proizvoda za nekoliko velikih gradilišta u UAE. Druga je, iz kreativne industrije, dobila priliku raditi dizajn za jedan emiratski hotel. Ono što je zajedničko svim tim pričama jest da bez lokalne poveznice vjerojatno ne bi tako daleko stigli. Naš Klub nastoji biti upravo ta poveznica – spajamo poduzetnike s pravim ljudima. Pomažemo im i oko praktičnih stvari, poput pomoći oko osnivanja kompanije u Emiratima, dajemo im pravnu podršku, podršku u pronalasku strateških partnera i investitora, itd…Ukratko, polako se slažu i prvi uspjesi. Vjerujem da će u idućih godinu-dvije neka od ovih imena postati lijepe studije slučaja kako je hrvatska tvrtka osvojila Dubai uz podršku UAE – Croatia Business Cluba.

Neven Roginić, foto: Ahmed Eliwa

Sigurno nije bilo lako probijati led. Što smatrate najvećim izazovima za hrvatske poduzetnike koji žele uspjeti na tržištu Emirata?

Najveći izazov su često nerealna očekivanja. Pojasnit ću: mnogi naši poduzetnici čuli su priče o Dubaju kao o “obećanoj zemlji” i dođu s mišlju da je dovoljno pojaviti se s kvalitetnim proizvodom pa da uspjeh preko noći slijedi. No u praksi to nije tako – nije dovoljno samo doći s kvalitetnim proizvodom i čekati da posao krene. Konkurencija je u Emiratima žestoka i globalna; na tom se tržištu nadmećete s vrhunskim igračima iz cijelog svijeta. Drugo, postoji kulturološki jaz. Poslovna kultura u arapskom svijetu razlikuje se od europske – od načina na koji se gradi povjerenje, pregovara, pa do sitnica poput protokola na sastancima. Treba uložiti vrijeme da se shvati kako stvari funkcioniraju lokalno, tko donosi odluke i kojim tempom. Bez lokalnog partnera ili savjetnika, naše tvrtke tu često lutaju. Zato naglašavamo važnost networkinga i izgradnje odnosa jer u Emiratima je od ključne važnosti koga poznajete i kakvu reputaciju imate. Ne možete očekivati da ćete na prvom sastanku sklopiti posao života; prvo se pije puno kave i čaja, gradi se prijateljstvo i povjerenje, pa tek onda biznis. Nadalje, regulatorni okvir je drugačiji. Iako UAE nudi izvanredne pogodnosti (slobodne zone, porezne olakšice, itd.), treba se snaći u birokraciji, registrirati tvrtku, ishoditi dozvole. Procedura nije nužno teža nego drugdje, ali je strana našem prosječnom poduzetniku. Zato uvijek savjetujemo da se dobro pripremi i educira o pravnim aspektima prije ulaska. Također, valja biti oprezan i s kim ulazite u posao. Javili su nam se neki poduzetnici koji su skoro nasjeli na ponude neprovjerenih “partnera” iz Emirata, da bismo provjerom utvrdili da je riječ o prijevari. Dakle, due diligence je obavezan. Izdvojio bih i pitanje financija – ulazak na to tržište traži određenu investiciju i izdržljivost. Ne možete očekivati profit odmah; treba preživjeti početni period dok gradite poziciju. Ukratko, izazovi su mnogobrojni: od kulture, preko regulative, do mreže kontakata i strpljenja. Ali nisu nepremostivi te uz dobru pripremu i prave savjete, svatko uporan može pronaći svoje mjesto pod suncem Emirata. Ključ je prilagoditi se: često kažem našim ljudima, možda ćete morati malo promijeniti pristup, prilagoditi proizvod lokalnim navikama (bilo da je to certifikat halal kvalitete za prehrambeni proizvod ili dvojezični marketing na engleskom i arapskom), ali ta fleksibilnost se isplati.

Vaše iskustvo u digitalnim tehnologijama i prezentacijama vjerojatno pomaže tvrtkama da se bolje predstave zahtjevnom emiratskom tržištu. Koliko su, po vašem mišljenju, važna digitalna rješenja i vizualna prezentacija u pristupu tržištu UAE-a?

Rekao bih da su gotovo pa presudno važna. U zemlji kao što je UAE, koja sebe brendira kao globalno središte inovacija, očekivanja su izuzetno visoka po pitanju prezentacije i tehnologije. Ako želite impresionirati potencijalne partnere u Dubaiju ili Abu Dhabiju, morate se predstaviti na vrhunskom nivou. Srećom, tu smo mi Hrvati itekako jaki – imamo kreativnost i znanje u digitalnom svijetu. Iz vlastitog iskustva znam koliko dobar vizualni dojam znači u biznisu. Primjerice, u L33T-u imamo jedan vrlo važan digitalni proizvod – radi se o virtualnoj šetnji i ona je prvenstveno namijenjena turističkoj promociji, tako da smo do sada tom tehnologijom virtualno otvorili prezentacijska vrata brojnim turističkim središtima, hotelima, muzejima, sportskim objektima, znamenitosima i sl. Taj isti princip primjenjiv je i u poslovnim prezentacijama. U Emiratima sam vidio da se projekti prodaju kroz spektakularne 3D animacije, interaktivne prezentacije, VR simulacije budućih investicija i to je na neki način postao standard. Dakle, ako dolazite s npr. građevinskim projektom ili turističkim proizvodom, a nemate digitalni model ili atraktivan video, odmah ste u zaostatku. Moj savjet hrvatskim tvrtkama je da maksimalno iskoriste digitalna i prezentacijska rješenja: kvalitetan web nastup, prisutnost na društvenim mrežama, promo materijale na engleskom i arapskom, te po mogućnosti naprednije stvari poput 3D prikaza proizvoda i sl. Dobra je stvar što u Hrvatskoj imamo stručnjake za VR, AR, digitalni marketing svjetske klase. Takva vrsta inovativne prezentacije u Emiratima će vam sigurno otvoriti vrata, jer cijenjen je svaki iskorak u tehnologiji. Dodatno, Emirati kao država snažno guraju digitalnu transformaciju, a o tome smo razgovarali i s njihovim ministrom gospodarstva. To znači da tvrtka koja pokaže da može doprinijeti digitalizaciji ili se predstavlja kroz vrhunsku tehnologiju odmah ima prednost. Ukratko, živimo u vremenu kada je prvi dojam često digitalan, a na zahtjevnom tržištu kakvo je emiratsko taj prvi dojam mora biti besprijekoran.

Neven Roginić, foto: Ahmed Eliwa

Radili ste na ambicioznim urbanističkim projektima na Bliskom istoku. Što vas je najviše impresioniralo u viziji urbanog razvoja gradova poput Dubaija i koliko se taj pristup razlikuje od onoga na što smo navikli u Hrvatskoj?

Moram priznati da me Dubai i danas uspije zadiviti svakim posjetom, a tamo sam nerjetko i dva puta mjesečno. To je grad koji prkosi konvencionalnom razmišljanju. Tamo se planira u velikom mjerilu i dugoročno, često s desetljećima unaprijed zacrtanim ciljevima. Filozofija je: nema nemogućeg. Ako žele imati najvišu zgradu na svijetu, oni je izgrade (Burj Khalifa). Ako odluče napraviti otoke u obliku svjetskih kontinenata, naspu more i naprave ih. Taj can-do mindset i hrabrost da se realiziraju naizgled ludi snovi – to je ono što me najviše impresionira. Naravno, iza toga stoje ogromna financijska sredstva, ali i vizionarsko vodstvo koje potiče kreativu. U praksi, to znači da su arhitekti i vizionari u Emiratima vrlo cijenjeni, imaju podršku da isprobavaju nove tehnologije, zelene koncepte, pametna rješenja za gradove budućnosti. Primjerice, gradnja cijelog grada oko koncepta održivosti (Masdar City u Abu Dhabiju) ili futuristički muzeji, sve to pokazuje tu viziju. U Hrvatskoj je pristup urbanom razvoju tradicionalno konzervativniji – dijelom zbog financija, dijelom jer je naš kontekst drugačiji. Mi smo stari europski gradovi s puno povijesti, gdje se razvoj odvija opreznije i sporije. Nećemo (niti trebamo) graditi nebodere od 800 metara visine ili klimatizirane gradske četvrti usred pustinje. Ali mislim da možemo puno naučiti iz tog emiratskog pristupa. Prije svega, ambicija – postaviti si veće ciljeve. Dubai je pokazao da je moguće transformirati sredinu u kratkom roku uz pravu strategiju. Zašto i mi ne bismo odvažnije planirali razvoj npr. naših obalnih gradova ili Zagreba? Zatim, javna-privatna suradnja – u Emiratima vlasti i investitori surađuju kao partneri na misiji razvoja. Kod nas često jedni koče druge; možda tu možemo promijeniti mindset.

Također, impresionira me kako Dubai integrira inovacije u urbanizam – od pametne infrastrukture, dronova, robota, do činjenice da su otvoreni za stručnjake iz cijelog svijeta koji donose ideje. U tom smislu, i mi bismo trebali biti otvoreniji za međunarodne arhitekte, investitore s vizijom, umjesto da svaku novu ideju dočekamo sa skepticizmom. Naravno, treba biti i umjeren – nije svaki megalomanski projekt dobar sam po sebi. I Emirati uče da grad mora biti i human, održiv, prilagođen ljudima, ne samo impresivan izvana. Mislim da je ideal negdje na sredini: kombinirati našu bogatu tradiciju i identitet s hrabrijim prihvaćanjem inovacija. Moje iskustvo rada na bliskoistočnim projektima naučilo me da uvijek postoji rješenje za izazov, samo ako imaš pravi tim i viziju. To nastojim prenijeti i u rad Kluba: potičemo naše poduzetnike i lokalne uprave da razmišljaju globalno i kreativno. Ako su Emirati mogli od relativno male zemlje u par desetljeća postati globalno poslovno središte, vjerujem da i Hrvatska u svojoj kategoriji može napraviti iskorak ako prigrlimo neke od tih principa – naravno, prilagođene našim mogućnostima.

Spomenuli ste i hrvatsku dijasporu. Koliko ona može doprinijeti ovakvoj suradnji? Postoji li uopće značajnija hrvatska zajednica u Emiratima?

Hrvatska dijaspora u UAE možda nije brojčano velika kao u nekim drugim zemljama, ali njezina uloga može biti itekako značajna. Procjenjuje se da u Dubaiju živi oko 2000 Hrvata, a ako tome dodamo i Abu Dhabi te ostale emirate, vjerojatno govorimo i o 2500 naših ljudi ukupno. Zanimljivo je da su mnogi od njih vrlo uspješni profesionalci: imamo hrvatskih menadžera, liječnika, IT stručnjaka, ljudi u avio-industriji… Čak iako nas nema puno, mi Hrvati obično ostavimo dobar dojam gdje god se pojavimo – to čujem često od Emiratima, u raznim situacijama su naletjeli na nekog sposobnog Hrvata. Ta naša mala zajednica može djelovati kao prirodni ambasador Hrvatske. Kad smo bili u Dubaiju, susreli smo se s predstavnicima hrvatske zajednice i bilo je predivno čuti njihova iskustva. Ima i nekoliko naših poduzetnika koji su sami pokrenuli biznis u UAE. Svi su oni vrlo zainteresirani pomoći sunarodnjacima. Smatram da dijaspora može pomoći na tri načina. Prvo, umrežavanje: naši ljudi tamo poznaju lokalne prilike, mogu nas uputiti pravim ljudima ili upozoriti na zamke. Drugo, kultura: tko je dugo živio u Emiratima dobro razumije mentalitet i može biti most u komunikaciji – reći će vam, primjerice, na što Emirati posebno paze u poslovnoj komunikaciji, kakav poklon ponijeti na sastanak, ili kako se obući na službeni događaj. Te sitnice puno znače da ostavite dobar dojam. Treće, motivacija: kada naši poduzetnici vide da je netko “naš” uspio u Dubaiju, dobiju samopouzdanje da i oni mogu. Zato uvijek ističemo primjere naše dijaspore kao inspiraciju. UAE–Croatia Business Club nastoji uključiti dijasporu u svoje aktivnosti – bilo kroz savjetodavni odbor, bilo kroz neformalna druženja gdje spajamo hrvatske poduzetnike koji dođu u posjet s iskusnim Hrvatima koji tamo žive. Ta povezanost je emotivno važna, a i lakše je u stranoj zemlji kad znaš da “nisi sam”. A strateški gledano, hrvatska dijaspora u svijetu je ogromno bogatstvo znanja i kontakata. U slučaju Emirata, ta je zajednica mala ali vrlo kvalitetna i može biti ključni saveznik u našoj misiji gospodarskog povezivanja.

Na slici: Generalni konzul Republike Hrvatske u Dubaiju Jasmin Devlić, suradnica UAE-Croatia business Cluba Ida Pandur, Lucie Berger veleposlanica Europske unije u UAE-u u društvu Nevena Roginića na obilježavanju Dana Europe u Abu Dhabiju

Za kraj, kakva je vaša vizija budućih odnosa Hrvatske i Emirata? Može li se Hrvatska uistinu pozicionirati kao poslovna spona između Europske unije i Bliskog istoka?

Vjerujem da može, i ne samo da može nego da to već počinjemo ostvarivati. Hrvatska ima idealan strateški položaj – geografski smo na vratima Srednje Europe, kulturno razumijemo i Istok i Zapad, a kao članica EU možemo biti odskočna daska emiratskim tvrtkama u EU tržište. S druge strane, preko Emirata kao vratiju Bliskog istoka naše tvrtke mogu lakše i prema drugim tržištima u regiji. Dakle, dvostrani most. Moja vizija Hrvatske za pet ili deset godina je da bude poznata ne samo po turizmu, nego i kao poslovno čvorište – mjesto gdje će se susretati europski i bliskoistočni poduzetnici, gdje će se investirati u obe smjera. Već sada vidimo naznake toga: Emirati pregovaraju o sveobuhvatnom sporazumu o slobodnoj trgovini s Europskom unijom, a Hrvatska se tu može profilirati kao partner koji će te veze konkretno iskoristiti. Primjerice, zašto Zagreb ili Dubrovnik jednog dana ne bi bili domaćini velikog sajma ili konferencije EU – Gulf business forum? Ili zašto Rijeka ne bi postala logistička hub za robu koja iz Emirata ide u EU? Imamo luku, imamo poziciju – to su sve realne mogućnosti uz strateško planiranje. S emiratske strane postoji interes, što je najvažnije prepoznali su da je Hrvatska europska točka ulaska za njihove tvrtke, zemlja čiji potencijal tek treba otkriti. Naš je zadatak da taj potencijal artikuliramo i ponudimo konkretno. UAE – Croatia Business Club, zajedno uskoro s Croatian Business Councilom u Dubaiju, bit će ključne platforme za ostvarenje tog potencijala. Mi ćemo nastaviti raditi na povezivanju institucija, informiranju poduzetnika, organizaciji poslovnih foruma. Već planiramo veliki investicijski forum u Zagrebu gdje ćemo dovesti emiratske ulagače da se na licu mjesta uvjere što nudimo. Također, očekujemo uzvratni posjet emiratskih gospodarstvenika Hrvatskoj, gdje će se siguran sam roditi i konkretni projekti.

Neven Roginić u društvu NJ. E. Abdulla bin Touq Al Marrija emiratskog ministra gospodarstva koji će predoviti dolazak eminetne gospodarske UAE delegacije u Hrvatsku

Ukratko, moja je vizija vrlo optimistična: vidim Hrvatsku kao prirodnog partnera Emiratima u EU – malu zemlju s velikim idejama, koja se svojim znanjem i inovativnošću odlično nadopunjuje s kapitalom i vizionarstvom Emirata. Ako nastavimo graditi ovaj most povjerenja, siguran sam da će kroz nekoliko godina hrvatsko-emiratski gospodarski odnosi procvjetati. Već sada smo, slikovito rečeno, ušli kroz vrata koja su do jučer bila tek odškrinuta; sada ih otvaramo širomv. Najvažnije od svega, stekli smo njihovo povjerenje – a to je temelj svakog posla. S tim povjerenjem i zajedničkom vizijom, uvjeren sam da ćemo ostvariti sve ciljeve. Hrvatska kao poslovna spona EU-a i Bliskog istoka više nije samo san – korak po korak, pretvaramo ga u stvarnost.

Najčitanije

Povezane vijesti

Vijesti

Hrvatski glas se čuje unutar Europske unije, a hrvatski građani žive bolje, složili su se u ponedjeljak u Zagrebu sudionici konferencije “Europa za sve...

Politika

“Vlada vodi snažnu politiku ravnomjernog regionalnog razvoja s posebnim naglaskom na otoke”, poručio je premijer Plenković danas u Korčuli. Najavio je da će najesen...

Politika

Hrvatska ostaje posvećena ciljevima NATO-a te će ispuniti svoju obvezu ulaganja u sigurnost i obranu, istovremeno štiteći interese hrvatskih građana, poručio je ministar Anušić....

Vijesti

Inspirirani vašim postignućima i vašim poslovnim rezultatima o kojima smo, uoči ove 17. Zlatne bilance, mogli pročitati u izvješćima Fine, pozivam vas da nastavimo...

Kolačići nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje kolačića. Vidi više


Kolačići (COOKIES)
Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne.
Što je kolačić?
Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama.
Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično.
Kako onemogućiti kolačiće
Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, ovisi o internetskom pregledniku kojeg koristite.
Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta.
Što su privremeni kolačići?
Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju.
Što su stalni kolačići?
Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama.
Što su kolačići od prve strane?
Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu.
Što su kolačići treće strane?
Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe.
Da li objektivno.hr koristi kolačiće?
Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo.
Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto
Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika.
Da li na web-stranici ima kolačića treće strane?
Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out.
Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika.
Dodatne informacija oko isključivanja kolačića
Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise.
http://www.allaboutcookies.org/
http://www.youronlinechoices.eu/

Zatvori