Zaštitnik potrošača Neven Mimica: ‘Hrvati su zaštićeni kao i svi građani EU’

Neven Mimica za Objektiv govori o borbi za zaštitu potrošača, ekonomskom odnosu SAD-a i EU i otkriva kako mu izgleda radni dan  Neven Mimica prvi je povjerenik Europske komisije iz Hrvatske od ulaska zemlje u EU 1. Srpnja i to povjerenik za zaštitu potrošača. Nekadašnji potpredsjednik hrvatske vlade, ministar i pregovarač s EU za Sporazum […]

neven-mimica11

Neven Mimica za Objektiv govori o borbi za zaštitu potrošača, ekonomskom odnosu SAD-a i EU i otkriva kako mu izgleda radni dan 

Neven Mimica prvi je povjerenik Europske komisije iz Hrvatske od ulaska zemlje u EU 1. Srpnja i to povjerenik za zaštitu potrošača. Nekadašnji potpredsjednik hrvatske vlade, ministar i pregovarač s EU za Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, nedavno je bio u prvom službenom posjetu Zagrebu.

▪ Rekli ste da je u Hrvatskoj niska razina zaštite potrošača. Biste li mogli navesti u čemu to i gdje? Vjerojatno ste mislili na proizvode koje kupujemo, usluge koje oristimo, na medicinske tretmane i prava, na ugovore koje potpisujemo, na pravo informacije kao i pravio žalbenog postupka?

– Moje ocjene temeljene su u prvom redu na zaključcima Pregleda potrošačkih uvjeta, izvješća Europske komisije koje prati znanje potrošača o njihovim pravima, kao i u kojoj mjeri se njihova prava poštuju u državama članicama. Prema posljednjem izvješću objavljenom u srpnju, čini se da je stupanj zaštite potrošača najnepovoljniji u Grčkoj, na Cipru te u Hrvatskoj i Bugarskoj. Istovremeno, hrvatski potrošači nisu dovoljno svjesni svojih prava. Primjerice, Hrvatska ima drugi najniži postotak točnih odgovora na pitanja o zakonskom roku unutar kojeg potrošači mogu vratiti, ili zamijeniti neispravan proizvod, ili roka u kojem se mogu predomisliti u slučaju kupnje na daljinu. Vjerujem da će se ovi uvjeti u Hrvatskoj uskoro popraviti. Većina država članica koje su pristupile EU nakon 2004. Doživjele su poboljšanje u potrošačkim uvjetima u proteklih deset godina. Ova poboljšanja mogu se povezati s kampanjama osvješćivanja javnosti koje je EU provela u tim članicama. Jedna takva kampanja bit će pokrenuta u Hrvatskoj u 2014. i ja sam uvjeren kako će u idućem izvješću Hrvatska postići bolje rezultate u pogledu potrošačkih
prava i znanja potrošača.

▪ Zakoni o zaštiti potrošača su u EU, a sprovodi ih svaka zemlja članica sama, što je tu najvažnije? Nacionalni program zaštite, Europski potrošački centar, udruge, i svi zajedno?

Na nacionalnoj razini jednako je odgovoran svatko tko može utjecati na provedbu europskih pravila za zaštitu potrošača. Stoga je jedan od mojih prioriteta osigurati da svi odrade svoj dio posla najbolje što mogu, kako bi se pravila za zaštitu potrošača doista i primjenjivala u praksi. Istovremeno, potrošači su sami odgovorni za način na koji se njihova prava poštuju pa ih stoga pozivam da se bolje upoznaju sa svojim pravima te ustraju u tome da se ona i poštuju. Kako bismo pomogli potrošačima da se bolje upoznaju sa svojim pravima, mi u Komisiji trudimo se na dnevnoj osnovi razvijati dijalog s njima na našoj web stranici. Preporučujem stoga svima da pogledaju našu web stranicu http://ec.europa. eu/consumers/citizen/index_en.htm, na kojoj će pronaći korisne savjete o tome što poduzeti u određenim situacijama kada imaju problem s poduzećima. Komisija je kreirala interaktivnu stranicu za mlade pod nazivom Potrošačka učionica, koja pomaže učiteljima da pronađu zanimljive i korisne materijale za podučavanje kako bi mladima lakše prezentiralinjihova potrošačka prava. Svake godine organiziramo međuškolsko natjecanje u kojemu pokušavamo inspirirati učenike da razmišljaju o modelima održive potrošnje. Iskreno se nadam da će ovo natjecanje iduće godine privući više hrvatskih škola.

▪ Što zapravo znači ujednačena kvaliteta proizvoda (ne samo u odnosu zapadno i istočno tržište), ne samo u regulativi, nego i u praksi?

Teško je nametnuti standarde europskim proizvođačima za tvari, ili sirovine koje koriste u svojim proizvodima. To je djelomično zbog toga što se preferencije potrošača i uvjeti korištenja razlikuju diljem Europe. Upravo zato se mi u Komisiji fokusiramo na sigurnost proizvoda i na potpunu i istinitu informaciju o proizvodu. Mi osiguravamo da proizvodi koji su plasirani na tržište zadovoljavaju određene standarde sigurnosti te da ne ugrožavaju zdravlje potrošača. Nadalje, mi osiguravamo da postoje pravi uvjeti na tržištu koji bi omogućili da potrošači mogu slobodno birati i kupovati različite proizvode te da ih mogu, ukoliko se predomisle, bez naknade slobodno i vratiti. U praksi to bi značilo da bi, primjerice, Hrvat koji kupi paket aranžman za putovanje od njemačke agencije, trebao imati isti tretman kao i svaki drugi EU građanin te biti u mogućnosti otkazati kupljeno putovanje, ili dobiti određenu kompenzaciju ukoliko nije zadovoljan, kao što bi to mogao i u svojoj zemlji.

▪ Prava potrošača su važan dio tržišta, ima li tu predrasuda, inertnosti i nevoljkosti velikih igrača u zaštiti građana?

Kao što ste ispravno primijetili, zaštita potrošača je temelj dobrog funkcioniranja tržišta. Potrošnja domaćinstava čini čak 56% europskog BDP-a i krucijalna je za osiguranje održivog razvoja i ekonomskog rasta u Europi. Samo potrošači koji imaju povjerenje u tržište te proizvode i usluge i koji su sigurni da će za svoj novac dobiti ono što su i platili, žele i mogu kupovati. Većina velikih igrača – proizvođača i trgovaca – razumije ovaj jednostavni princip. Upravo stoga podržavaju provođenje i zaštitu prava proizvođača kako bi pridobili povjerenje i dugoročno, vjernost potrošača. Naš je posao osigurati jednaka pravila igre za sve, kako bi osigurali da pošteni trgovci ne budu u nepovoljnijem položaju. Tržište mora raditi za potrošača, a ne obrnuto.

▪ Razlikuju li se zemlje među sobom bitno u ovom vrlo širokom rasponu pitanja koji utječu na svakodnevni život građana?

Kao što sam već spomenuo, naša istraživanja pokazuju da se prava potrošača poštuju više u zapadnim i sjevernim zemljama, nego u onim na jugu i istoku Europe. Međutim, u svakoj članici EU postoje dobri i loši primjeri zaštite potrošača. Ono što čini razliku jest svijest samih potrošača koji se znaju izboriti za svoja prava. Već sam spomenuo da ću u svakoj prilici pokušati probuditi svijest i interes za prava potrošača. Vjerujem da je ovo jedan od najboljih načina da se počnu primjenjivati pravila zaštite potrošača bez obzira u kojoj zemlji živjeli.

▪ Koliko Transantlanski sporazum EU i SAD unaprijeđuje pitanje sigurnosti i zaštite potrošača?

Vjerujem da će daljnja liberalizacija trgovine između dvije najveće gospodarske sile imati pozitivan učinak na blagostanje potrošača s obje strane Atlantika. U današnjem gospodarskom kontekstu, trebali bismo se istinski potruditi iskoristiti ovaj bitan potencijal. Postoje jasne moguće koristi za potrošače kroz povećanje trgovine, ali i sigurnosti proizvoda; primjerice, kada obje strane bolje surađuju po pitanju sigurnosnih provjera i inspekcija. Htio bih naglasiti da će Europska unija sačuvati svoje standarde u očuvanju okoliša te na planu sigurnosti i zdravlja potrošača na onoj razini koju smatramo potrebnom. Nećemo dopustiti da TTIP rezultira snižavanjem naših vrijednih i visokih standarda. Gospodarski rast ne želimo stvarati na štetu naše sigurnosti.

▪ Rekli ste jednom prilikom da niste imali blagonaklonih 100 dana za rad u Bruxellesu, nego da sve ide jako brzo, sada je sve kao da ste u tome godinama?

Istina je da vrijeme kao da leti ovdje u Bruxellesu, posebice kad imate pred sobom cilj na kojemu radite. No, mogu vam priznati da sam sretan što imam još jednu godinu ispred sebe prije kraja mandata ove Komisije. To mi daje još nešto vremena da pridonesem donošenju nekoliko ključnih zakonodavnih prijedloga bitnih za sigurnost potrošača na europskih razini, provedbi drugih na nacionalnoj razini te da se krene s nekoliko važnih inicijativa koje će pomoći ljudima diljem Europe da osjete konkretne koristi pri kupovini na tržištu.

▪ Kakav vam je uobičajeni radni dan, kad niste na putu? Pitam, jer se kao i kod europarlamentaraca recimo, stalno pojavljuje plaća koju dobivate. Čini mi se da ljudi ne znaju što radite?

Najbolji način da saznate kako mi izgleda jedan uobičajeni dan bio bi da ga provedete sa mnom. No, ni tako vjerojatno ne biste uspjeli dobiti potpunu sliku jer mi je svaki dan drugačiji. Bez obzira jesam li u Bruxellesu, Londonu, Rimu ili Zagrebu, dani su mi ispunjeni brojnim sastancima sa sugovornicima kojima želim prenijeti važne poruke. Kao prvo, primjerice, pravila su potrebna tamo gdje potrošači nisu dovoljno zakonski zaštićeni. Drugo, postojeća pravila trebaju se bolje poštovati i provoditi. I treće, sami potrošači trebaju biti svjesni svojih prava i ustrajno nastojati da se ta prava poštuju. Na kraju dana, ukoliko uspijem uvjeriti i jednog svojeg sugovornika da napravi malo više za potrošača, ja sam zadovoljan.

▪ Svi s kojima sam razgovarala, od ministara, europarlamentaraca, veleposlanika EK, kažu da je Hrvatska u glavnom gradu EU dočekana srdačno i susretljivo i da se osjećaju dobrodošlima.

U potpunosti se slažem s vama. S političkog gledišta, ulazak Hrvatske u EU pozitivan je i za Hrvatsku i za samu Uniju. Unija tako nastavlja rasti doprinoseći stabilnosti i blagostanju čitavog europskog kontinenta. Stoga svi koji u ulasku Hrvatske u Uniju vide “transformacijsku snagu politike proširenja”, kako bi moj kolega Fuele rekao, uistinu i jesu vrlo pozitivni oko dolaska naše zemlje u europsku obitelj.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close