Koja je vjerojatnost da su tri direktora iz tri razna trgovačka društva u prometnom sektoru angažirala isto odvjetničko društvo?
Kao što je objavio i Jutarnji list i redakcija Objektiva je u posjedu podataka da je HŽ Putnički prijevoz d.o.o. u 2018. godini na usluge odvjetničkog zastupanja, prema informacijama dobivenima iz pouzdanih izvora, potrošio ukupno 1.604.145,01 kuna, od čega je gotovo 95 posto iznosa naplatilo Odvjetničko društvo Smolčić i partneri d.o.o. iz Zagreba.
Istovremeno, HŽ Cargo za odvjetnike u 2018. godini izdvojilo je čak 2.762.298,30 kuna, od čega je gore spomenuto odvjetničko društvo naplatilo 2.677.612,49 kuna, točnije cca 97 posto ukupnih izdataka za odvjetnike.
Također, Hrvatske autoceste d.o.o., još jedno društvo iz ‘prometnog resora’, na čelu s direktorom Huzjanom, u 2018.godini potrošilo je na Odvjetničko društvo Smolčić i partneri d.o.o. ukupno 104.268,76 kuna, što je povećanje za 100 posto, u odnosu na protekle godine, a obzirom da je tek ove godine isto odvjetničko društvo angažirano od strane HAC d.o.o.
Vidljivo je kako naše prometne firme imaju miljenika među odvjetnicima, ali, postavlja se pitanje: tko bira odvjetnike i u kakvom postupku.
Sukladno Zakonu o trgovačkim društvima, svako trgovačko društvo, pa tako i HŽ Cargo, HŽ Putnički prijevoz i Hrvatske autoceste trebali bi biti samostalna i neovisna trgovačka društva osnovana sukladno zakonu, a u kojima poslovanje društva te zastupanje vodi uprava, odnosno, direktori tih društava. Jedino što veže ta društva je što su sva u vlasništvu Republike Hrvatske.
Svi trebaju imati iste uvjete za poslovanje
Davno smo izišli iz sustava u kojemu postoji društveno vlasništvo kojim upravlja država. Sukladno važećim propisima ne može nitko, pa niti sama Republika Hrvatska nametati drugačija pravila za vođenje trgovačkih društava.
Navedeni primjer samo je jedna crtica u izdacima trgovačkih društava, ali stječe se dojam da kolo, u društvima u vlasništvu Republike Hrvatske, ne vode samo direktori.
Sva spomenuta trgovačka društva pripadaju resoru Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture na čelu s ministrom Olegom Butkovićem.
Direktor do direktora
Problem nastaje u trenutku kada za neke odluke i kvalitetu istih mora odgovarati direktor. Njegov potpis, predstavlja društvo na van, stoji na svakom službenom dokumentu i ugovoru.
Također, bilo bi zanimljivo dobiti uvid u podatke o ostalim vanjskim suradnicima angažiranima od istih trgovačkih društava. Jesu li u sva tri društva angažirane iste firme, npr. za pružanje usluga nabavljanja uredskog materijala, pružanja informatičkih usluga itd., ili je tržište tako zatvoreno samo kada se radi o odvjetnicima?
Pitanje naplate odvjetničkih usluga već se godinama proteže kroz medije s predznakom previsokih iznosa koje odvjetnici naplaćuju. Međutim, odvjetnici svoje usluge naplaćuju temeljem važeće Tarife odvjetničke komore iz čega nespornim proizlazi visina. No, kada se bolje sagledaju podaci, vidljivo je kako ukupni iznosi koje trgovačka društva troše na odvjetnike nisu previsoki, već se oni čine takvima kada se nalaze u rukama samo nekolicine odvjetnika.