Skoro je vrijeme godišnjih odmora. Neko je pravilo da one koji odu na odmor, mijenjaju njihovi kolege. I to tako funkcionira u različitim tvrtkama bez nekih potresa. No, ne i u zdravstvu, jer u ljeti njega nema, osim u hitnim slučajevima, rađanja u helikopteru ili hidrogliseru, HGSS-ovog spašavanja života, nezgoda turista na moru… Za ostalo sve ima vremena uvijek.
Pacijentica s jako bolnim ramenom, koje joj onemogućava aktivnost, i smanjuje radnu sposobnost, za rengensko snimanje treba u Domu zdravlja Siget čekati mjesec i pol dana. Boljim uvidom u stanje u toj ustanovi, saznali smo da su im uređaji s kojima rade gotovo dotrajali, često se kvare i isto tako često nisu u funkciji. Pa, zaposlenici sjede jer ne mogu raditi, a pacijenti čekaju jer ne mogu obaviti što im je potrebno.
Pa, onda situacija traži domišljatost bolesnog čovjeka, i rješenje je nađeno u Domu zdravlja Centar. Bez problema je RTG ramena obavljen isti dan, a nalazi su isporučeni sljedećeg dana. Većina se takvih pregleda može obaviti tamo bez ikakvih zapleta, a pacijenata vjerojatno imaju najviše od svih domova zdravlja u Zagrebu. Kad su nalazi bili gotovi, nastaje slijedeći problem. Fizijatar.
Narudžba kod fizijatra u istom Domu zdravlja Siget, u kojem je bio prvi pokušaj narudžbe za RTG ramena, ovih ljetnih dana izgleda ovako:
Pacijentica: Dobar dan, treba mi termin za pregled kod fizijatra.
Ambulanta: Nemam raspored godišnjih odmora, molim vas nazovite iza 10.07. pa ću vas onda naručiti za jesen.
Pacijentica: A što da ja do tada radim sa bolnim ramenom?
Ambulanta: A ne znam gospođo, idite po bolnicama, svi oni imaju fizijatre.
To što bolnice imaju još dulju listu čekanja, nema veze, koga briga za pacijente. Možda da se sami liječe ili sami provode terapije. Ili, najbolje, da ih ništa ne boli. Ne treba ni isticati, da je brzopotezno i dobro rješenje u ovom kao I u većini takvih slučajeva, privatna praksa.
U drugom slučaju teško bolestan pacijent s karcinomom, ne da ne može kako bi prema novoj organizaciji rada trebalo, doći i prije na red, nego ne može uopće. Pošaljite medicinsku dokumentaciju pa ćemo vam se javiti, već je tradicionalan beznadežan odgovor. U lipnju, u kome su tri praznika, spaja se toliko dana da jednostavno ode pola mjeseca pa je, svakako posve opravdano, da ih nema jer su neradni dani.
Ima priča iz našeg zdravstva koliko ne možete ni zamisliti, velika je proizvodnja. Tako iz osobnog iskustva znam, da se na nalaze koji se na kućnu adresu šalju pacijentu, čeka cijelu vječnost. Barem u slučaju ove gastroskopije, čini se, da laboratorijski nalaz iziskuje forenzičku analizu. Ni nakon dva tjedna od pregleda nalaza nema.
S druge strane, u KBC Rebro pacijent je naručen na operaciju žuči, a operacija mu je otkazana dva puta, a da mu to prethodno nije rečeno. U trećem pokušaju operacije istog pacijenta, početkom tjedna dolazi u bolnicu pa su ga ostavili dva dana da čeka na već zakazanu operaciju, bude trošak, da bi ga dan nakon operacije odmah su ga otpustili iz bolnice. Više od petnaest dana nakon operacije nije dobio otpusno pismo, ne zna tko ga je operirao, ustvari ne zna ništa, slučaj za Dosjee x.
Budući da je zdravstvo organizirano čudesno, da mnogo toga zavisi od pojedinaca, i nerijetko od političkoh slagalica, ne možemo se previše ni čuditi. No, nekako bismo željeli misliti i htjeli doživjeti da se pacijenti nađu u prvom interesu. Zaista jesu teška vremena dugotrajajuće i sveobuhvatne krize, zdravstvo se vodi ka sve većoj komercijalizaciji, no nastavi li se ovako, možda nam neće biti ni potrebno. Što drugo reći na priču da su godišnji odmori i da ne mogu naručivati jer nemaju rasporede, nego: ljudi budite zdravi, u suprotnom loše vam se piše.