OLGICI SPEVEC PREKIPJELO: TODORIĆU, SAD JE DOSTA!

KAD NEĆE MLADEN BAJIĆ, HOĆE OLGICA SPEVEC: Agenciji započinje drugu fazu ocjenjivanja spajanja kioska Tiska u vlasništvu Todorića i iNovina u vlasništvu Adris grupe   Kako sada stvari stoje, ravnateljica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Olgica Spevec mogla bi reći NE Ivici Todoriću što je pravi raritet. Naime, u Agenciji ovih dana započinje druga faza […]

KAD NEĆE MLADEN BAJIĆ, HOĆE OLGICA SPEVEC: Agenciji započinje drugu fazu ocjenjivanja spajanja kioska Tiska u vlasništvu Todorića i iNovina u vlasništvu Adris grupe

 

Kako sada stvari stoje, ravnateljica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Olgica Spevec mogla bi reći NE Ivici Todoriću što je pravi raritet. Naime, u Agenciji ovih dana započinje druga faza ocijenjivanja spajanja kioska Tiska u vlasništvu Todorića i iNovina u vlasništvu Adris grupe.
Prva faza nije prošla najidealnije za Todorića i Antu Vlahovića. Glasnogovornica AZTN-a Snježana Vujisić Sardelić nam je rekla kako Tisak i iNovine drže najveći dio tržišta maloprodaje tiska i duhanskih proizvoda.

Sukladno podacima iz prijave koncentracije i drugih raspoloživih podataka, te saznanja koja je prikupila od sudionika na tržištu, konkurenata, drugih poduzetnika i interesnih udruženja, Agencija je zaključila da bi provedba koncentracije mogla imati značajan učinak na tržišno natjecanje. Zbog toga je otvorena druga faza ocjene u kojoj se provodi dubinska pravna i ekonomska analiza učinaka provedbe koncentracije na tržišno natjecanje – kazala je za Objektiv Vujisić Sardelić.
Konačnu ocjenu Agencija će dati ovu jesen. Todorić i Vlahović izgubili su bitku, ali još uvijek mogu dobiti rat. U drugoj fazi ocjene koncentracije predviđeno je i usmeno saslušanje stranaka koje se ocjenjuju, pa ne sumnjamo da će Todorić i Vlahović kada uzmemo u obzir važnost ove transakcije za njihovo poslovanje, pokušati sve učiniti kako bi spojili dva poduzeća i smanjili troškove. Najveći adut im je jasno Davorin Spevec, muž Olgice Spevec, koji radi upravo u Todorićevom Agrokoru i kao takav je predmet možebitnog sukoba interesa.

Stvaranje kartela

Ne želimo prejudicirati odluku Agencije i suditi o ovoj transakciji, ali i laiku je potpuno jasno da dva najveća igrača na područja kioska žele ostvariti kartel. I do sada su se ponašali poprilično netržišno. Uzmimo samo primjer cigareta koje ne spadaju pod Tvornicu duhana Rovinj koja je u vlasništvu iste tvrtke kao i iNovine. Drugim duhanskim kompanija uopće nisu dopuštali plasman njihovih proizvoda u svoje kioske (a to je radio i Tisak) što je očigledno narušavanje tržišne utakmice.
Duhanske tvrtke poput British American Tobaccos i Japan Tobacco International godinama pokušavaju plasirati svoje proizvode preko Todorića i iNovina, ali im nikako ne uspijeva. Žalili su se AZTN-u, ali ovi su ocjenili da tu nema ništa sporno. No u ovoj priči spajanja Tiska i iNovina valjda je svakome jasno da bi se narušili tržišni odnosi, pa stoga i sama AZTN to navodi.
I ne samo to. Koristeći činjenicu da pod svojom kontrolom imaju i TDR, što znači kontrolu praktički dvije trećine tržišta duhana i duhanskih prerađevina, pokušali su uništiti ionako u krizi posrnule vlasnike kioska i malih trgovina nametnuvši im toliko niske marže da su ovi morali odustati od prodaje TDR-ovih marki čime su dodatno smanjili prihode i time još više ugrozili opstanak na tako karteliziranom tržištu.
Ništa bolje uvjete nemaju niti novinski izdavači. Da bi plasirali svoje proizvode na tržište oni su primorani koristiti usluge Tiska i iNovina, odnosno Agrokora i Adrisa, i tako pristati na sve što ove dvije moćne korporacije traže od njih. Premda imaju rijetku sreću da dnevno posluju s ogromnom količinom gotovine koja se slijeva u njihove blagajne, na čemu bi im pozavidjele i prihodovno znatno jače kompanije, Tisak i iNovine nameću svoj ritam plaćanja što u praksi izgleda ovako: danas sam prodao tvoje novine, a platit ću ti ih za nekoliko mjeseci. Do prije nekoliko godina situacija je bila još gora s obzirom da je svaki izdavač, ako je želio da mu novine ili časopisi budu na kioscima u svim većim gradovima, odnosno svakoj županiji, morao je za tu uslugu Tisku platiti 60 tisuća kuna što je zaustavilo pokretanje brojnih projekata ili dovelo do gašenja različitih tiskovina čiji vlasnici suočeni i s padom prodaje nisu mogli izdržati tako veliki trošak.
U normalnim tržišnim okolnostima Tisak i iNovine bili bi najveći konkurenti. Međutim, kako je u Hrvatskoj sve izokrenuto na glavu, tako su se ove dvije tvrtke zapravo ponašale na sestrinski način. Praktički nijedan potez nije napravila jedna, a da njen primjer nije odmah slijedila i druga kompanija.

500 milijuna eura prihoda

U brojkama to izgleda ovako: Tisak ima godišnji prihod veći od tri milijarde kuna. Prošle godine ostvario je dobit od 18 milijuna kuna. Prihod iNovina, nekadašnjeg Duhana, procjena je, kreće se oko 600 milijuna kuna. Zajedno će, dakle, imati, vrlo respektabilnih 500 milijuna eura godišnje gotovine što će im, uz najavljeno kresanje troškova, pomoći u daljnjem povećavanju dobiti unatoč padu prodaje duhana i prepaid bonova, na koji se stalno žale. Valja očekivati i dodatno jačanje u veleprodaji koje im je u krizi omogućilo zadržavanje postojećih pozicija i održavanje stabilnosti prihoda. TDR je, primjerice, u Hrvatskoj i dalje lider u prodaji cigareta s udjelom od 68 posto koji je tek dijelom načet prije svega zbog rasta prodaje rezanog duhana na koji sada otpada 11 posto tržišta duhana i duhanskih prerađevina u Hrvatskoj, a što je glavni uzrok pada prodaje TDR-ovih marki u 2012. godini za četiri posto. Ali s lanjskim prihodima od 3,4 milijarde kuna i dobiti od 584 milijuna kuna nema sumnje da će Adris takav «šok» preživjeti. Da bi u tome lakše uspjeli ne smiju dopustiti da im iz ruku izmakne kontrola nad kioscima jer u njihovoj strukturi prodaje na duhanske proizvode otpada 50 posto (novine se procjenjuju na desetak posto, a bonovi 30 posto). Također treba znati da se na kioscima proda 40 posto ukupno prodanih cigareta, iako čine svega 25 posto od ukupnog broja prodajnih mjesta.

Prodaja Slobodne Dalmacije

Svojevremeno, tamo negdje krajem devedesetih godina, nakon što je za vrijeme vladavine Miroslava Kutle Tisak završio u stečaju, uz Adris ključni vlasnici tvrtke bili su izdavači koji su poslije jedan po jedan prepuštali svoje udjele Todoriću, a time iz ruku prepustili distribuiranje i prodaju svojih proizvoda. Proces je okončan kada je Tisak dokupio preostalih 50 posto udjela u Slobodnoj Dalmaciji trgovini. Puna priča, kao i ni cijena koju je imotski poduzetnik isplatio za kioske po Dalmaciji, nikada nije ispričana. Spekuliralo se o deset milijuna eura koliko je navodno Ninoslav Pavić u nekoliko tranši dobio za svoj udjel. S obzirom na premreženost ovog dvojca transakcija je možda izgledala potpuno drukčije. AZTN je, naime, 2005. godine naložio Paviću da zbog preuzimanja Slobodne Dalmacije mora izaći iz suvlasništva u Tisku, jer ne može imati kioske i u Tisku i Slobodnoj, pa je ovaj udio u Tisku (25 posto) predao Todoriću, što je nešto kasnije učinio i Večernji list, čime je Agrokor postao većinski vlasnik Tiska.

Bajić promatra Olgicu

Sudeći prema svemu ovome Olgica Spevec nalazi se u vrlo delikatnoj poziciji. Todoriću je ovo spajanje bitno, jer da nije ne bi ni krenuo, a Spevec jako dobro zna da bi ova transakcija narušila tržišno natjecanje.
Ako je dopusti, Mladen Bajić bi joj u svakom trenutku mogao pokucati na vrata i kazneno je goniti. Zaštitnik s druge strane je veliki i moćni Ivica Todorić, ali to se mislilo i za Sanadera pa se situacija najednom okrene. Zato bi Olgica Spevec mogla ostatak života spavati s košmarnim snovima. Vrlo brzo ćemo vidjeti njenu odluku.
Prema informacija s kojima raspolaže Objektiv, glavni državni odvjetnik je itekako zainteresiran za ovu transakciju i budno promatra što se s njom događa.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close