Nastavak razgovora s odvjetnikom Kristijanom Horvatom, o funkcioniraju rada sudova tokom pandemije koronavirusa. Ako ste propustili prvi dio razgovora, možete ga pročitati na LINKU.
Elektronička komunikacija nužna je kako bi se danas, u „novo normalnom“ plesu s koronom, omogućio daljnji rad sudova. Svaka izvanredna situacija iziskuje dodatne napore i iznalaženje odgovora, kaže Kristijan Horvat, odvjetnik partner u Odvjetničkom društvu Horvat & Zebec & Bajsić Bogović te pozdravlja pozitivna rješenja e-Komunikacija i e-Predmet u radu sudova i u komunikaciji stranaka s istima. Iako je bilo tehničkih poteškoća u korištenju e-Komunikacije, ipak bi na istome trebalo ustrajati kao pozitivnom napretku, dodaje.
Elektronička komunikacija je u primjeni na svim trgovačkim, općinskim i županijskim sudovima te na Visokom trgovačkom sudu Republike Hrvatske. Na navedeni način omogućuje se sudionicama sudskih postupaka, slati podneske i priloge sudu, zaprimati sudska pismena, omogućuje se udaljeni uvid u sudske predmete, zaprimaju upozorenje kako je nad nekom od stranaka, u predmetima u kojima su punomoćnici, otvoren stečajni postupak.
Naravno, nove su okolnosti utjecale i na rad odvjetnika, budući da su za vrijeme ograničenja u svezi suzbijanja širenja zaraze izazvane COVID-19 virusom ograničeni fizički kontakti.
„Poslovne sastanke i savjetovanje sa strankama u okviru pružanja odvjetničkih usluga održavamo i korištenjem tehnoloških rješenja i sredstava komunikacije, pri čemu se koriste razne aplikacije kojima se omogućava održavanje video konferencija i sastanaka, dok se i komunikacija sa strankama obavljala pretežno telefonom ili putem elektroničke pošte. Naravno da takva komunikacija nije uvijek najbolje rješenje, budući da je odnos odvjetnik – stranka, odnos utemeljen na povjerenju, koje se najbolje može realizirati u osobnom kontaktu, a i stranke uvijek ne žele sve bitne okolnosti iznijeti putem telefona ili e-poruke, radi čega osobni kontakt nužno mora postojati. Izgraditi odnos povjerenja bez osobnog kontakta „oči u oči“ sigurno je teže, a u pojedinim situacijama i neizvedivo.“ – opisuje Horvat, dodajući da nužnost fizičkog kontakta sa strankom nije moguće izbjeći niti u situacijama kada se radi o kontaktu s pritvorenim osobama te da postoje situacije kada stranke jednostavno nisu u mogućnosti, kada se primjerice radi o starijim osobama, komunicirati niti putem elektroničke pošte, a ponekad nemaju niti mobilni uređaj te je u takvim situacijama jedina opcija osobni dolazak u odvjetnički ured.
Valja ukazati i na činjenicu da strani državljani uslijed mjera donesenih u njihovim matičnim državama isto tako nisu u mogućnosti doći u Republiku Hrvatsku radi eventualnog rješavanja svog pravnog problema ili uređivanje svog pravnog odnosa, a sve predmetno nije uvijek moguće riješiti isključivo i samo putem izdane punomoći.
Nastavno na trenutnu epidemiološku situaciju, centri za mirenje/medijaciju su prvi prepoznali potrebu i prilagodili svoj rad novim okolnostima, nudeći tako i mogućnost održavanja sastanaka u postupku mirenja i na daljinu korištenjem audio-vizualnih uređaja.
„Imali smo prilike i sudjelovati u jednoj takvoj online medijaciji pri Hrvatskoj udruzi za mirenje. Kao prednost online medijacije može se istaknuti da se stranke osjećaju sigurno i opuštenije u poznatom okruženju, štedi se na troškovima putovanja i lakše se organizira vrijeme potrebno za sudjelovanje u postupku, osobito kod međunarodnih sporova, kao i u slučaju kad se jedna od stranaka nalazi u inozemstvu. S druge strane, postoje i određeni nedostaci, kao što su izostanak neposredne komunikacije te izostanak praćenja neverbalne komunikacije, a tu su i moguće tehničke poteškoće u internet vezi ili tehničkoj opremljenosti sudionika.“ – kaže Horvat, čije je odvjetničko društvo nedavno nagrađeno za najuspješnije odvjetničko društvo u medijaciji.
U tzv. online medijaciji moguće je postupak okončati sklapanjem nagodbe, koja i u online medijaciji predstavlja ovršnu ispravu, a potpisivanje iste je omogućeno elektronskim potpisom.
„Trenutna situacija nužno potiče korištenje online komunikacije u kojoj se svi sve bolje snalaze, pa je tako i mogućnost online medijacije svakako dobrodošao i preporučljiv način rješavanja konflikata i sporova, koji će se vjerujem održati i nastaviti i nakon prestanka trenutne epidemiološke situacije, upravo s obzirom na istaknute prednosti, a za sudjelovanje je potrebno tek računalo s kamerom i internet veza.“ – dodaje Horvat.
Zaključno, Horvat ističe da je u ovom trenutku i situaciji prvenstveno važno osigurati kontinuirani rad sudova, a u tom smjeru i nastojanju ide i Uputa predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske o organizaciji rada sudova u trenutnim okolnostima. Tako se predviđaju dva modela rada sudova, pri čemu se rad po modelu A ima odmah organizirati, dok je model B predviđen za slučaj daljnjeg razvoja nepovoljnije epidemiološke situacije. Tako se traži organizirati rad sudova uz osiguravanje primjene epidemioloških mjera, komunikaciju s obveznim sudionicima obavljati isključivo elektroničkim putem, poštu dostavljati putem e-pošte, ograničiti primanje stranaka u zemljišnoknjižnim odjelima i sudskim registrima, prilagoditi prostornu organizaciju rada u sudu i sudnicama, po mogućnosti uvesti klizno radno vrijeme, rad u skupinama, kao i rad od kuće.
Naravno tu su već općepoznate obveze korištenja maski za lice, mjerenje temperature pri ulasku u sud, korištenje higijenskih sredstava, kao i češće čišćenje i prozračivanje radnih prostora.
„Navedene mjere, kao i omogućavanje i prihvaćanje da se sudske rasprave i pojedini dokazi izvode na daljinu, korištenjem audiovizualnih uređaja, trebalo bi osigurati da do prestanka rada sudova neće doći.“ – zaključuje Kristijan Horvat.