NOVA PRAVILA: Ako hoće, pilot uvijek može srušiti avion!

Šala koje se možda svatko od nas  u nekom društvu sjetio jednom u životu – ‘ima li pilota u avionu? – nakon tragične nesreće Germanwingsova aviona, zvuči sablasno. Letenje zrakoplovom baš nije životni praznik za osjetila i sumnjam da se itko osjeća baš lagodno, osobito pri poljetanju i sljetanju, podjednako. Imala sam priliku biti u […]

Šala koje se možda svatko od nas  u nekom društvu sjetio jednom u životu – ‘ima li pilota u avionu? – nakon tragične nesreće Germanwingsova aviona, zvuči sablasno.

Letenje zrakoplovom baš nije životni praznik za osjetila i sumnjam da se itko osjeća baš lagodno, osobito pri poljetanju i sljetanju, podjednako. Imala sam priliku biti u avionu, u prvom redu sjedala, kad je pilot otišao na WC, a vrata od kabine su ostala na trenutak otvorena. Oko mene su, sa smješkom komentirali, kako nas vozi automatski pilot i da je to samo jedna nevjerojatna slika. Ali, tko zna?

Nakon što je kopilot s psihičkim problemima srušio zrakoplov Germanwingsa mnoge zrakoplovne tvrtke požurile su uvesti pravilo da u pilotskoj kabini uvijek moraju biti dva člana posade. S time bi se povećala sigurnost, a smanjio rizik od ludosti u pilotskoj kabini. No, iskusni piloti to drže besmislenim jer i tada jedan pilot može u svakom trenutku srušiti zrakoplov, piše njemački list Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nakon nasilne smrti 149 putnika u francuskim Alpama, problem sada pokušava riješiti cijela zajednica zračnih prijevoznika. Prema nalazima francuskih istražitelja kopilot Andreas Lubitz je namjerno usmjerio Airbus A320 u planinu, a posljednje minute je bio sam u kokpitu u koji nije htio pustiti kapetana leta koji je izašao u WC.

Budući da najčešće radi štednje u avionu nema dva pilota, ubuduće bi najmanje jedan stjuard ili stjuardesa došli u kokpit, kako bi mogli spriječiti nesreće poput ove u Francuskoj.

Američke zrakoplovne kompanije već dulje imaju to pravilo, a sada se pridružuju i europske tvrtke poput Easyjeta i Norwegiana, Ryanaira i Air Berlina te Lufthanse i Germanwingsa. Svakako umirujuće za čuti. No, i pitanje je, što to donosi.

Iskusni piloti govore da se ovdje radi o “prividnom aktivizmu” koji bi trebao umiriti javnost. Ako pilot hoće, kažu, može zrakoplov srušiti u roku dvije sekunde, koristeći u slučaju Airbusa joystick (upravljač), ili isključivanjem motora u kritičnom trenutku, što je jeziva spoznaja. Pri tome stjuardesa ne može učiniti ništa jer nema pojma o tome što pilot radi, a pogotovo ne može ništa protiv toga poduzeti.

Želi li se povećati sigurnost mora se dokazati da su redoviti psihijatrijski testovi, koji su obavezni za pilote i kopilote, svrhoviti, a postaviti jednostavno stjuardesu da sjedi u pilotskoj kabini je besmisleno. Neki od avio stručnjaka smatraju da te mjere ne daju nimalo veću sigurnost.

S druge strane, glasnogovornik Air Francea upozorio je na opasnost, ovakvim mjerama, od više birokracije i novih propisa koji su u slučaju problema nekorisni.

 

POPULARNE KATEGORIJE