Namješta li Milanović Tedeschiju Podravku i tako financijski jača stranku pred nove izbore?

Tedeschi i Milanović se vide barem jednom tjedno. Obično na ručku u nekom od luksuznih zagrebačkih restorana Nakon što je najveća nacionalna prehrambena industrija već bila nekoliko puta opljačkana s vrhuncem u «aferi Spice» koja je ovu koprivničku kompaniju koštala pola milijarde kuna, udarac koji joj sprema nova vlast mogao bi biti ključan. Barem, što […]

Tedeschi i Milanović se vide barem jednom tjedno. Obično na ručku u nekom od luksuznih zagrebačkih restorana

Nakon što je najveća nacionalna prehrambena industrija već bila nekoliko puta opljačkana s vrhuncem u «aferi Spice» koja je ovu koprivničku kompaniju koštala pola milijarde kuna, udarac koji joj sprema nova vlast mogao bi biti ključan. Barem, što se tiče državnog vlasništva u tvrtki.

Zadnjih tjedana, naime, poslovni krugovi bruje o prodaji Podravke dežurnom SDP-ovom tajkunu Emilu Tedeschiju. Podravka je zagrebačkom tajkunu trebala biti prodana još prije nekoliko godina, ali se tada utjecajni šef HSS-a Josip Friščić propeo na zadnje noge da to spriječi. Friščić je čak zaprijetio izlaskom iz vladajuće koalicije u slučaju da se poduzeće od kojeg živi cijeli koprivnički kraj „preda” Tedeschiju ili, kako se tada spominjalo, srpskom poduzetniku Miroslavu Miškoviću koji je zadnjih mjeseci u zatvoru zbog makinacija koje je napravio u toj državi.

U tadašnjim političkim okolnostima, premijeru Ivi Sanaderu ipak je bila važnija vlast od moguće koristi koju bi imao da je realizirana prodaja. Kasnije se pokazalo da mu džep zbog toga nije trpio. Štoviše, napunio ga je do vrha iz drugih izvora.

Podravka na pladnju

Danas je, međutim, situacija drukčija. Socijaldemokratska Vlada, vođena neoliberalnim načelima, želi se riješiti državnih i javnih tvrtki. Među njima se nalazi i Podravka čiji je predsjednik Uprave Zvonimir Mršić i sam viđeniji SDP-ovac. Mršić je toliko žurio postati čelnik tvrtke da je zanemario zakonsko ograničenje koje mu kao dužnosniku priječi da najmanje godinu dana nakon što prestane obnašati funkcije postane član uprave ili nadzornog odbora neke tvrtke.

Država više ni ne taji plan kako će smanjiti vrijednost Podravke i tako je pripremiti za prodaju podobnim poduzetnicima. Na Skupštini tvrtke, koja će se održati 20. lipnja, započet će proces izvlačenja iz vlasništva. Temeljni kapital smanjit će umanjivanjem nominalne vrijednosti dionice sa 300 na 200 kuna što je, tvrde upućeni izvori, nužno za početak dokapitalizacije ovog prehrambenog diva. Temeljni kapital time bi se smanjio sa 1,5 milijardi na milijardu kuna. I to unatoč činjenici da se zadnjih dana s dionicom Podravke na Zagrebačkoj burzi trguje po cijeni višoj od 240 kuna. Kako se dokapitalizacija ne može provesti po nižoj cijeni od nominalne administrativnom odlukom država će Podravku isporučiti budućem kupcu na pladnju.

Republika Hrvatska trenutno ima udjel u vlasništvu od 26,5 posto. Nakon dokapitalizacije on će biti značajno smanjen, jer država u tom procesu ne namjerava sudjelovati. Kao jednog od kandidata lokalni Podravki list naveo je poznatog investicijskog giganta JP Morgan, ali naši izvori tvrde da Amerikanci neće ulaziti u Podravku što je demantiralo i vodstvo tvrtke.

Realniji je plan da će, po staroj hrvatskoj navadi, dokapitalizacija i kasnija prodaja biti provedena ispod žita po dogovoru koji su postigli Milanović i Tedeschi, dok bi Mršić trebao biti glavni operativac u njegovoj realizaciji. Prodala bi se trećina udjela čime bi vlasništvo mirovinskih fondova, koji su poprilično izloženi u Podravci, palo sa 31 posto na 21 posto, dok bi država imala 18 posto čime bi kontrolni paket bio definitivno izgubljen i, kako je to napisao Jutarnji list, vrata rasprodaji širom otvorila.

Tedeschi i Milanović se vide barem jednom tjedno. Obično na ručku u nekom od luksuznih zagrebačkih restorana. Premda se tvrdilo da su njih dvojica prijatelji od studentskih dana, činjenica je da se intenzivnije druže tek nakon što je Milanović postao premijer čime je stekao ulaznicu u visoko društvo što mu itekako imponira. Zato je i prihvatio poziv da, zajedno sa sadašnjim guvernerom Hrvatske narodne banke Borisom Vujčićem, provede vikend u Tedeschijevoj vili u osamljenoj uvali na Hvaru. Možda je baš tada zamišljen plan „Spice 2″ koji po mnogočemu nalikuje na onaj kojim je država već isporučila Plivu?

Unatoč činjenici da zadnjih godina Podravka ne bilježi bog zna kakve rezultate, ta je tvrtka s jakom proizvodnjom i dobrim poslovnim uspjesima na istočnim tržištima i dalje zlatna koka u industrijski propaloj Hrvatskoj. Posebno to vrijedi za poznate brendove poput Vegete koje ni godine lošeg upravljanja nisu uspjele uništiti.

Stoga su mirovinski fondovi upravo u Podravci prepoznali dobru kompaniju za ulaganje naših mirovina. PBZ Croatia osiguranje, AZ i Erste plavi već sada su izloženi gotovo u maksimalno zakonski dozvoljenom postotku. U slučaju da se, kao što je najavljeno izmjenama Zakona o mirovinskim društvima, taj limit izloženosti poveća sa 10 na 15 posto mirovincima, koji i tako imaju višak novca pa su najveći strani ulagači u Sloveniji, bi se omogućilo povećavanje udjela. Međutim, ako se ispuni dogovoreni plan, umjesto da udjel povećaju, oni bi mogli ostati i bez ovoga što su do sada kupili.

Ukupan minus 520 milijuna kuna

Odluka o dokapitalizaciji formalno se pravda namjerom da se konačno saniraju ogromni gubici koje je tvrtka ostvarila prethodnih godina. Ukupan minus Podravke iznosi 520 milijuna kuna, a nastao je zahvaljujući greškama prethodnih uprava koje su proteklo desetljeće preuzimale loše kompanije. Predviđeno je da Skupština Upravi i Nadzornom odboru da dopuštenje da samostalno donese odluku o dokapitalizaciji kompanije, i to u iznosu do polovice temeljnog kapitala. Neslužbene procjene, objavili su mediji, govore da bi na taj način koprivnička kompanija mogla pribaviti oko 100 milijuna eura svježeg novca koji bi bio iskorišten za akvizicijski rast. Tim izmjenama država bi izgubila pravo da sama imenuje dvoje članova Nadzornog odbora čime bi definitivno bio izgubljen nadzor nad tvrtkom.

Mršić, međutim, tvrdi da su promjene dio paketa koji ima za cilj Podravku u idućih nekoliko godina učiniti jakom internacionalnom kompanijom i osigurati joj brži, natprosječni rast, a dioničarima napokon omogućiti isplatu dividende. Podržao ga je i Dubravko Štimac koji u ime mirovinskih fondova predsjeda Nadzornim odborom. Štimac je zadovoljan i sadašnjim poslovanjem tvrtke, iako je ostvaren minus od 40 milijuna kuna zbog, kako tvrde, isplaćenih otpremnina za 400 radnika koji su napustili Podravku. Također je zabilježen pad prodaje i to za jedan posto. Prodaja Vegete pala je jedan posto, mesni program devet posto, a prodaja pića čak 15 posto što će dovesti i do promjena u proizvodnom programu koji će se sasvim sigurno smanjiti. Efikasnost poslovanja trebala bi se postići daljnjim restrukturiranjem. Cilj je, kako je izložio vladajući dvojac, da Podravka bez obzira na vlasništvo bude efikasna kompanija. O kakvom trendu se radi, dovoljno govori činjenica da je u Podravci prije rata radilo više od 12 tisuća ljudi, 2002. godine bilo je zaposleno 7488 radnika. Njihov broj se iz godine u godine smanjivao da bi 2011. pao na 6377 radnika. Prošle godine bilo je zaposleno njih 6115. Uskoro se očekuje novi val otpuštanja.

Raste plaća čelnicima

To, međutim, nije utjecalo na primanja članova Uprave. Nadzorni odbor tako je početkom godine donio odluku da se Mršiću iziđe u susret i usliši molba da dobije deset posto veću plaću. Mršić sada ima primanja od 45.000 kuna, a dvije članice uprave Jadranka Ivanković i Olivija Jakupec, po 38.000 kuna. Objašnjeno je da se radilo o „usklađivanju razina primanja predsjednika i članova uprave u skladu s njihovim organizacijskim nadležnostima”. Valjda kao nagrada jer su od stupanja na dužnost „uspješno” otpustili više od 700 radnika, a uskoro bi se mogli riješiti i cijele tvrtke.

Povezano ili ne, činjenica je da je Mršić nekoliko mjeseci nakon što mu je povećana plaća „počastio” članove Uprave i Nadzornog odbora, njih dvadesetak, raskošnim putovanjem u Poljsku na teret kompanije i to, kako je objašnjeno, jer je Poljska strateški važno tržište za Podravku!? Na putovanje je reagirao Ljubo Jurčić koji je u kratkotrajnom mandatu na poziciji predsjednika Nadzornog odbora napravio bitne promjene u kompaniji. Jurčić je razmišljanje sažeo u dvije rečenice: „Samo ću reći da se uspješnost jedne Uprave ocjenjuje po tome koliko je novih radnih mjesta otvorila. Ostalo zaključite sami”.

Pametnome dosta.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close