Komisija kaznila Google s rekordnih 2,42 milijarde eura zbog zlouporabe dominantnog položaja

Europska komisija u utorak je odlučila kazniti Google s rekordnih 2,42 milijarde eura zbog zlouporabe vladajućeg položaja na tržištu tražilica davanjem nezakonite prednosti vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena na tržištu. “Google je zloupotrijebio svoju dominantnu poziciju na tržištu tražilica, favorizirajući svoj servis za usporedbu cijena ‘Google shopping’, a na štetu svojih konkurenata”, izjavila je povjerenica za […]

Europska komisija u utorak je odlučila kazniti Google s rekordnih 2,42 milijarde eura zbog zlouporabe vladajućeg položaja na tržištu tražilica davanjem nezakonite prednosti vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena na tržištu.

“Google je zloupotrijebio svoju dominantnu poziciju na tržištu tražilica, favorizirajući svoj servis za usporedbu cijena ‘Google shopping’, a na štetu svojih konkurenata”, izjavila je povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager.

Ovo je dosad najveća kazna za zlouporabu dominantne pozicije. Raniji rekord bio je 1,06 milijardi eura iz 2009. kada je Komisija kaznila američki Intell.

“Ono što je Google napravio nezakonito je prema pravilima EU-a o tržišnom natjecanju. Google je onemogućio drugim tvrtkama da se natječu na temelju zasluga i inovacija. Naročito je onemogućio europskim potrošačima da raspolažu stvarnim izborom usluga i ostvare korist od inovacija”, dodala je povjerenica Vestager.

Komisija je prije nešto manje od godinu dana kaznila još jednog američkog giganta, Apple, s 13 milijarda eura zbog korištenja neopravdanih poreznih pogodnosti koje mu je odobrila Irska. Tih 13 milijarda Apple mora uplatiti u irski proračun.

Google je 2004. izbacio na tržište svoju uslugu usporedbe cijene u Europi, koja se u početku zvala “Froogle”, zatim je preimenovana u “Google Product Search”, a od 2008. nosi današnje ime “Google shopping”.

Ta usluga omogućuje potrošačima da na internetu usporede proizvode i cijene te pronađu cijene različitih internetskih trgovaca na malo, uključujući internetske trgovine proizvođača ili platforme poput Amazona i eBaya.

Vodeći je Googleov proizvod tražilica Google, koja potrošačima daje rezultate pretraživanja, a oni tu uslugu plaćaju svojim podacima. Gotovo 90 posto prihoda Googlea potječe od oglašavanja, npr. oglasa koje prikazuje potrošačima kao odgovor na upit za pretraživanje.

Konkurentnost usluga za uspoređivanje cijena u velikoj se mjeri temelji na prometu. Veći promet rezultira većim brojem klikova i stvara prihode. Nadalje, veći promet također privlači više trgovaca na malo koji svoje proizvode žele uvrstiti u uslugu uspoređivanja cijena. S obzirom na Googleovu dominantnost u području općeg internetskog pretraživanja, njegova je tražilica važan izvor prometa uslugama uspoređivanja cijena.

Istraga Europske komisije je pokazala da je  Google  svoju uslugu za uspoređivanje cijena sustavno stavljao na istaknutiji položaj – kada potrošač pokrene pretraživanje u Googleovoj tražilici za koje Googleova usluga za uspoređivanja cijena želi prikazati rezultate, oni se prikazuju na vrhu ili pri vrhu rezultata pretraživanja.

Google je rezultate konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena snižavao na ljestvici svojih rezultata pretraživanja – poredak konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena u Googleovim rezultatima pretraživanja temelji se na Googleovim generičkim algoritmima pretraživanja.

Google je u te algoritme uključio niz kriterija, zbog čega su konkurentske usluge uspoređivanja cijena pale u poretku rezultata. Dokazi pokazuju da se i najviše rangirana konkurentska usluga nalazi u prosjeku tek na četvrtoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja, a ostale još i dalje.

Na Googleovu uslugu za uspoređivanje cijena ne primjenjuju se Googleovi generički algoritmi pretraživanja, uključujući i snižavanje poretka.

“Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost svojoj usluzi za uspoređivanje cijena. Istaknuto mjesto u rezultatima pretraživanja davao je samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena, dok je konkurentskim uslugama snižavao poredak. Gušio je tržišno natjecanje na temelju kvalitete na tržištima uspoređivanja cijena”, zaključila je Komisija.

Google je tu praksu uveo u svih 13 zemalja Europskog gospodarskog prostora u kojima je predstavio svoju uslugu za uspoređivanje cijena, počevši od Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva u siječnju 2008. Zatim je tu praksu proširio na Francusku u listopadu 2010., Italiju, Nizozemsku i Španjolsku u svibnju 2011., Češku u veljači 2013. te Austriju, Belgiju, Dansku, Norvešku, Poljsku i Švedsku u studenome 2013.

Osim uplate kazne, odluka Komisije zahtijeva od Googlea da obustavi svoje nezakonito postupanje u roku od 90 dana od dana donošenja  i da se suzdrži od svih mjera s jednakim ili ekvivalentnim ciljem ili učinkom.

Google mora primjenjivati iste postupke i metode za pozicioniranje i prikaz konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena na Googleovim stranicama s rezultatima pretraživanja koje primjenjuje za svoju uslugu za uspoređivanje cijena.

Isključiva je odgovornost Googlea da osigura ispunjavanje uvjeta i objasni kako to namjerava učiniti. Bez obzira na opciju koju Google odabere, Komisija će pomno pratiti ispunjavanje uvjeta, a obveza je Googlea da o svojim aktivnostima obavještava Komisiju (ispočetka u roku od 60 dana od odluke, a zatim u periodičnim izvješćima).

Google snosi odgovornost i za građanskopravne tužbe za naknadu štete koje pred sudovima država članica može pokrenuti bilo koja osoba ili poduzeće na koje utječe njegovo protutržišno ponašanje. Novom Direktivom o naknadi štete za kršenje odredaba prava tržišnog natjecanja Europske unije olakšava se žrtvama protutržišnih praksi ostvarivanje naknade štete.

Izvor: Hina

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close