JESTE LI ZNALI?! Postojanje vode na Mjesecu, fosfina na Veneri i spuštanje letjelice na asteroid posljednja su velika NASA-ina otkrića!

Možda nikada prije javnost nisu intrigirala istraživanja znanstvenika o traženju života na drugim planetima, kao u trenucima trenutnog suočavanja sa svim neželjenim posljedicama s kojima se stanovnici Zemlje teško pogođenom još uvijek nezaustavljivim korona virusom trebaju nositi. Neizvjesnost koju sa sobom nose krize koje je on prouzrokovao, barem u figurativnom smislu budi želju da sa […]

Možda nikada prije javnost nisu intrigirala istraživanja znanstvenika o traženju života na drugim planetima, kao u trenucima trenutnog suočavanja sa svim neželjenim posljedicama s kojima se stanovnici Zemlje teško pogođenom još uvijek nezaustavljivim korona virusom trebaju nositi. Neizvjesnost koju sa sobom nose krize koje je on prouzrokovao, barem u figurativnom smislu budi želju da sa Zemlje pobjegnete negdje gdje Covid-19 ne stanuje. U nastavku donosimo pregled nekoliko nedavno prezentiranih NASA-inih povijesnih rezultata istraživanja.

Znanstvenici su već ranije znali za prisustvo vode na Mjesečevim hladnim polovima. No nedavno otkriveni vodik na mjesečevoj suncem obasjanoj površini jedno je od posljednjih iznenađujućih otkrića NASA-inog stratosferskog infracrvenog opservatorija (SOFIA). Sofia je modificirani Boeing 747 s ugrađenim teleskopom, opremljenim za otkrivanje tragova H2O, a ono što je Sofia uočila ih je zaprepastilo.

Paul Hertz, direktor odjela astrofizike pri NASA-i: ”Pronađene su pojedinačne molekule vode koje su opstale na površini Mjeseca obasjane suncem, ako biste skupili sve te molekule vode, to bi bilo oko 12 unci (3,5 decilitara) vode u kubnom metru mjesečevog tla. To područje puno je sušnije od najsuše pustinje. No, unatoč toj maloj količini, ovo otkriće predstavlja svojevrsnu prekretnicu u našem razumijevanju površine Mjeseca.”

Iz NASA-e kažu da ova mjesečeva voda nije poput one na Zemlji. Svaka molekula obložena je zaštitnim štitom, moguće staklom. Potrebno je utvrditi da li molekule vode potječu od mikrometeora, sunčevog vjetra ili možda Mjesec ispod svoje površine ima više vode koja je nastala iz praiskonskih vulkana. Najavljuju da se spremaju poslati bušilice s novom generacijom rovera, a 2024. godine na Mjesec planiraju poslati i ljude.

Paul Hertz: ”Ljudi će izvoditi znanstvene eksperimente kako bi pokušali shvatiti koliko je dostupna kipuća voda. Do smrznute vode za koju se zna da postoji na neosvijetljenoj površini Mjeseca teško je doći. Ako je voda sa svijetle strane Mjeseca lakše dostupna, to može pomoći u provođenju daljnjih ljudskih misija.”

Ovaj tjedan prezentirali su još jedan veliki uspjeh misije koja se pripremala godinama. Letjelica Osiris-Rex oko asterioda je kružila od 2018. godine, spremajući se za opasno slijetanje. Asteroidi poput Bennu-a stari su oko 4,5 milijardi godina. Znanstvenici kažu da je prikupljanje tih uzoraka poput povratka u prošlost.

Mike Wall (space.com): ”Riječ je o nevjerojatnom tehnološkom poduhvatu, sve ovo je obavila sama sonda jer je predaleko od Zemlje da bi je mogli kontrolirati u realnom vremenu.”

Letjelica Osiris-Rex za slijetanje je izabrala ravnu lokaciju u krateru Nightingale, okruženu stijenama veličine zgrada. Iz NASA-e kažu da je dotaknula površinu na 5 sekundi, dovoljno da stvori oblak prašine i šljunka te prikupi uzorke koji bi znanstvenicima mogli pomoći u otkrivanju nekih od tajni nastanka života na Zemlji.

Dr. Dante Lauretta sa Sveučilišta u Arizoni te vodeći znanstvenik misije Osiris-Rex rekao je: ”Letjelica je učinila sve što je trebala. Uspjeli smo! Dotaknuli smo površinu. Sada samo možemo čekati i vidjeti da li je prikupljanje uzoraka na Bennu prošlo kako treba.”

Lucy Lim (NASA): ”Asteroidi su fantastični. Jedan su od najboljih načina kojim možemo nešto naučiti o ranoj povijesti Sunčevog sustava prije formiranja Zemlje i Mjeseca, jer kad su oni nastali, svo kamenje od kojeg su formirani je reciklirano.”

Japanska agencija za istraživanje svemira spustila je sličnu letjelicu na drugi asteroid dva puta prošle godine, uzorke očekuju u prosincu. NASA-in tim mora pričekati kako bi utvrdili da li je Osiris-Rex prikupio dovoljnu količinu šljunka pri prvom slijetanju ili će operaciju morati ponoviti.

Mike Wall (space.com) dodaje: ”Čini se da je sve dobro prošlo, nadajmo se da je operacija uspjela. Ako utvrde da imaju dovoljno uzoraka, letjelica bi se na Zemlju trebala vratiti u listopadu 2023. godine i znanstvenici će tek tada imati priliku proučiti ih.”

Jedan od članova NASA-e opisao je euforiju radi velikog uspjeha misije riječima: ”Bože, tu smo ljudi! Ovo je bilo nevjerojatno, ne znam jeste li vidjeli tim? U jednom trenutku bili su nepomični, u drugom kao da se sve pretvorilo u proslavu pobjede u Super Bowl-u.”

Također, NASA je nedavno s javnosti podijelila i vijest o otkriću koje nazivaju jednim od najvažnijih do sada u potrazi za životom na drugim planetima. Tijekom eksperimenta koji se provodio iz ”čiste radoznalosti”, znanstvenici su u obliku plina fosfina koji se nalazi i na Zemlji, pronašli znakove života u atmosferi Venere. Taj tzv.”biopotpis” života na Veneri identificirali su pomoću teleskopa na Havajima i Čileu.

POPULARNE KATEGORIJE