JAVNA NABAVA Više od 50% javnih naručitelja već spremno za promjene koje donosi direktiva Europske unije i novi Zakon o javnoj nabavi

Javna nabava kompleksan je i dinamičan sustav čija provedba zahtjeva veoma specifičan set vještina i znanja. Posljednje izmjene sustava javne nabave na razini EU desile su se 2014. godine donošenjem novih direktiva o javnoj nabavi, čije je transponiranje u zakonodavstvo država članica bilo obvezno do 18. travnja 2016. godine. Hrvatska je, kao članica EU, stoga […]

Javna nabava kompleksan je i dinamičan sustav čija provedba zahtjeva veoma specifičan set vještina i znanja. Posljednje izmjene sustava javne nabave na razini EU desile su se 2014. godine donošenjem novih direktiva o javnoj nabavi, čije je transponiranje u zakonodavstvo država članica bilo obvezno do 18. travnja 2016. godine. Hrvatska je, kao članica EU, stoga pristupila izradi novog Zakona o javnoj nabavi koji bi ovih dana trebao ući u saborsku proceduru.

S obzirom na to da direktive donose značajne izmjene u sustav javne nabave u smislu mnogo značajnijeg korištenja kriterija kvalitete u odabiru najboljeg ponuditelja, ali i nekih drugih kriterija poput onih zelene, inovativne, održive i socijalne nabave, tvrtka Projekt jednako razvoj provela je istraživanje kojim se provjeravala spremnost naručitelja u sustavu javne nabave na primjenu nove direktive. Istraživanje je rađeno u sklopu projekta „Izvrsnošću u javnoj nabavi uvećavamo konkurentnost“ financiranog od strane Hrvatske agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije putem natječaja „Poduzetnički impuls“, a obuhvatilo je oko 25 posto aktivnih javnih i sektorskih naručitelja.

Konkretno, 264 ispitanika u Hrvatskoj testiralo je svoju spremnost po pitanju novih pravila u javnoj nabavi, kako bi se dobila preciznija slika pripremljenosti naručitelja na nove obveze i mogućnosti u sustavu javne nabave, usmjerilo ispitanike na područja za koja su im potrebne dodatne informacije ili na kojima moraju podići svoje znanje, te time osvijestiti u kojim područjima je potrebno unaprijediti znanje i prakse.

Rezultati istraživanja pokazali su vrlo dobro poznavanje materije, ali i prostor za napredak.  Naime, upitnik je sadržavao pitanja koja proizlaze iz nove direktive o javnoj nabavi, a koja još uvijek nije implementirana u hrvatsko zakonodavstvo, ali je ponudio i uvid u intenzivniju i aktivniju implementaciju mogućnosti u javnoj nabavi u dijelovima u kojima se Hrvatska dosad nije posebno istaknula – primarno u korištenju kriterija ekonomski najpovoljnije ponude (omjera cijene i kvalitete) te oblika zelene, inovativne, održive i socijalne nabave.

Zanimljivo je kako je prosječna točnost na razini cijelog upitnika iznosila 53 posto, što znači kako veći dio obveznika javne nabave poznaje ili prepoznaje specifičnosti koje donosi nova direktiva, pri čemu je potrebno naglasiti kako je upitnik provjeravao poznavanje odredbi i mogućnosti u direktivi koje trenutno ne postoje u nacionalnom zakonodavstvu. Nešto su slabiji rezultati ostvareni u dijelu poznavanja formalnog dijela direktive (44 posto), dok su bolji rezultati postignuti u dijelovima koji podrazumijevaju praktičnu primjenu kriterija ekonomski najpovoljnije ponude (cijene i kvalitete) te zelene, inovativne, održive i socijalne nabave (53 posto, odnosno 56 posto). Kao ključne preporuke koje proizlaze iz istraživanja može se izdvojiti pojačana potreba za edukacijom i primjenom Europske jedinstvene dokumentacije o nabavi (ESPD) te E-Certis baze podataka, zatim kvalitetnije korištenje uvjeta sposobnosti (odnosno uvjeta kvalifikacije ponuditelja) te jačanje prakse i primjene kvalitetnijih kriterija ekonomski najpovoljnije ponude (koji uključuju trošak cjelokupnog životnog vijeka predmeta nabave, kriterije kvalitete, funkcionalnosti, dostupnosti, okolišne kriterije i kriterije održivosti, društvene značajke i drugo). Područje javne nabave iznimno je dinamično, a poslovni javne nabave postaju sve veći izazov za sve dionike uključene u proces javne nabave. Nadolazeće promjene, odnosno usklađenje propisa iz područja javne nabave s direktivama Europske unije stvaraju bolje preduvjete podjednako za naručitelje i ponuditelje. Smanjenje administrativnih prepreka i lakši pristup nadmetanjima ne može polučiti rezultate ako ključni dionici javne nabave ne prate promjene u području javne nabave i ako ne ulažu u svoje znanje. U doba kada je vrijeme najvažniji resurs, od neprocjenjive je važnosti imati jednostavan i brz pristup provjerenoj i vjerodostojnoj informaciji koja se temelji na višegodišnjem praktičnom iskustvu stručnjaka iz područja javne nabave.

„Rezultati ovog istraživanja nam govore da postoji prostor za napredak, ali i da postoji značajno znanje kod obveznika javne nabave u područjima kojima se praktično još uvijek ne bave. Naime, na razini Hrvatske, u 2015. godini provedeno je više od 15 tisuća postupaka nabave. Pritom je kriterij ekonomski najpovoljnije ponude korišten u samo 2,4 posto slučajeva (ukupno 369 puta), kriterij zelene nabave korišten je u svega 29 postupaka javne nabave, dok se o inovativnoj, održivoj i socijalnoj nabavi još uvijek samo govori“, prokomentirala je rezultate istraživanja Ana Fresl, direktorica tvrtke Projekt jednako razvoj (PJR d.o.o.), koje je provelo ovo istraživanje u sklopu projekta.

Istaknula je, kako su s jedne strane rezultati vrlo dobri, ali i da postoji prostor za poboljšanja u ciljanim područjima, što bi povećalo razinu (kvalitetnog) korištenja modela ekonomski najpovoljnije ponude (ENP) te oblika zelene, inovativne, održive i socijalne nabave – što i jest jedan od primarnih ciljeva javne nabave.

Javna nabava na razini EU smatra se jednim od ključnih instrumenata strategije Europa 2020 za pametan, održiv i uključiv rast, a unapređenje i uvođenje novih pravila javne nabave na razini EU ima za cilj još više strateški koristiti javnu nabavu za ostvarenje zajedničkih ciljeva društva, kojima se osigurava najučinkovitije korištenje javnih sredstava. O značaju i potencijalu javne nabave dovoljno je spomenuti kako je vrijednost javne nabave u Hrvatskoj u 2015. godini iznosila čak 40,58 milijardi kuna, a njen udio u BDP-u iznosio velikih 12,14 posto. Upravo kroz učinkovito korištenje javnih sredstava, teži se ostvarenju ciljeva koji uključuju zaštitu okoliša, društvenu odgovornost, inovacije, borbu protiv klimatskih promjena, povećanje zaposlenosti, poboljšavanje zdravlja i druge društvene i okolišne ciljeve. Promjene su usmjerene na lakši pristup nadmetanjima i smanjenju administrativnog opterećenja i troškova u javnoj nabavi za sve gospodarske subjekte, a poglavito male i srednje poduzetnike, prepoznate kao nositelje gospodarstva i održivog rasta EU.

„U novom periodu, naručitelje se dodatno potiče da veći značaj pridaju kriterijima kvalitete, pitanjima zaštite okoliša, društvenim značajkama ili inovacijama, a da pritom i dalje u obzir uzimaju i cijenu i troškove životnog ciklusa predmeta nabave“, pojasnila je Ana Fresl te dodala kao su, među ostalima, važne komponente inovativnih rješenja u postupku javne nabave, koje omogućuje javnim naručiteljima da rješavaju svoje probleme tako da ne pretpostavljaju rješenje, već ga ostvaruju u suradnji s gospodarskim subjektima.

Također, kao važnu promjenu treba istaknuti i konkretna pojednostavljenja prilikom podnošenja ponuda. „Direktive predviđaju uvođenje europske jedinstvene dokumentacije o nabavi (ESPD), koja zamjenjuje dostavljanje više različitih dokaznih dokumenata u postupcima nabave. Pritom bi samo odabrani ponuditelj bio obvezan dostaviti cjelovitu fizičku dokumentaciju. Europska komisija predviđa da će ovakav pristup smanjiti administrativni teret gospodarskim subjektima za čak 80 posto. Ovo pojednostavljenje ide paralelno s poticanjem naručitelja na podjelu postupaka nabave u manje grupe kako bi se manjim gospodarskim subjektima omogućilo podnošenje ponuda“, dodaje Ana Fresl.

S ciljem pružanja dodatne pomoći i podrške obveznicima javne nabave, ali i gospodarskim subjektima, koji na tržištu nude svoje proizvode i usluge, pokrenut je i novi besplatni portal www.javna-nabava.info.

„Portal javna-nabava.info zamišljen je kao svojevrsni centar znanja, prakse i izvrsnosti u javnoj nabavi, koji će pružati savjete stručnjacima u javnoj nabavi, kako ponuditeljima, tako i  naručiteljima. Na jednom mjestu moći će saznati kako najbolje koncipirati i voditi javnu nabavu, kako voditi žalbeni postupak, kako omogućiti svima da nauče više o procesu javne nabave te kako podijeliti najbolje primjere praksi i sl. Želja nam je da ovaj portal postane središnje mjesto za pronalaženje informacija o javnoj nabavi u Hrvatskoj te smo stoga okupili tim stručnjaka koji će na portalu redovno objavljivati stručne članke, ali i pružati savjete na temu javne nabave u Hrvatskoj“, istaknula je Mirjana Čusek-Slunjski, urednica portala www.javna-nabava.info.

javna-nabava2

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close