Članovi brzo rastućeg hrvatskog startupa Farseer koji razvija cloud softver za financijsko planiranje i budžetiranje za srednje i velike tvrtke svoju sposobnost i perspektivnost dokazali su osvajanjem nagrada na startup natjecanjima, uspješnom akvizicijom novih klijenta te rješavanjem njihovih tehnički kompleksnih problema, kao i nezaustavljivim povećavanjem broja radnog tima Farseera.
Svoja iskustva na tom izazovnom podzetničkom putu te kako menadžerima omogućuju da više vremena troše na strategiju, a manje na mehaniku poslovnog planiranja otkriva nam direktorica i suosnivačica Farseera – Matija Nakić.
Zašto ste za tvrtku i program izabrali ime Farseer?
Farseer dolazi od engleskih riječi Far (daleko) i see (vidjeti) i znači „osoba ili instrument koji vidi budućnost“. Farseer pomaže tvrtkama da vide svoju financijsku budućnost.
Koliko je važan dizajn u stvaranju softverskog produkta?
Sedamdeset (70) ili više posto ljudske percepcije se svodi na vid. Dizajn ima i druge funkcije osim „da izgleda lijepo“. Dizajn prenosi informaciju. Što je dizajn bolji, taj prijenos je učinkovitiji. Svi smo se nagledali ružnih enterprise softvera i to je nešto što Farseer mijenja. Izgradili smo enterprise rješenje koje je moćno, ali i intuitivno. Dobar dizajn je jednostavan. Zato ga je i tako prokleto teško dobro napraviti. Mogu reći da uvijek radimo na dizajnu, i da vjerojatno nikad nećemo biti zadovoljni do kraja.
Startali ste s poslovanjem u jeku pandemije koronavirusa. Koliki vam je dodatni izazov predstavljala ta činjenica te jeste li u određenom trenutku možda bili skeptični po pitanju uspješne realizacije započetog projekta?
Poduzetnici su optimisti bez pokrića. Nismo u niti jednom trenu bili skeptični jer smo vjerovali u tim, proizvod i stvarnu potrebu za ovakvim rješenjem. Bilo na je teško tijekom prvog lockdowna jer smo razvili MVP (Minimum Viable Product) i bila nam je nužna povratna informacija klijenata koju je bilo znatno teže dobiti u tom periodu. U krizi planiranje, izvještavanje i praćenje profitabilnosti na svim razinama postaje još bitnije tako da je nam je korona na neki način odradila mentalnu pripremu klijenata.
S kojim ste se sve problemima susretali na samim počecima?
Najveći problem je bio dobiti prvog klijenta. Startupima je teško dobiti i sastanak u firmama. Nemate nikakav kredibilitet i ljudi taj sastanak vide kao gubitak vremena. Mi smo bili luđački uporni i brzo smo dokazali da možemo riješiti ozbiljne probleme velikim tvrtkama. Kad nakon godinu dana postojanja firme kažete: mi radimo s firmama X,Y i Z, stvari postaju znatno lakše.
Koji su gledano iz vaše perspektive najveći nedostaci sustava zbog kojih Hrvatska nije privlačna investitorima, naročito gledajući u kontekstu uvođenja poreza na ekstra dobit?
Slažem se s ovim što je rekla gospođa Irena Weber iz HUP-a: Poduzetnici trebaju jasna pravila igre, a ne penale u zadnjim minutama. Investitori također trebaju jasna pravila igra, a ovdje pravila nema. Cijeli sustav vezan uz gospodarstvo je užasno neefikasan i trom. Ako ću nabrajati nedostatke, trebat će nam zaseban intervju. Meni osobno je najgora kronična netransparentnost u kombinaciji s drakonskim kaznama. Ljudi u Hrvatskoj se boje poduzetništva, a to nije normalna situacija. Srž problema je u tome što politiku kroje ljudi koji nikad nisu od jedne kune napravili dvije.
Koji su vam planovi za strana tržišta? Koji su prodajni kanali koje koristite u poslovanju?
Farseer ima investitore, klijente i implementacijske partnere na stranim tržištima. U 2023. ćemo se intenzivno fokusirati na CEE regiju (Central East Europe) i na razvoj partnerskog kanala. Partneri preprodaju Farseer rješenje i implementiraju ga kod klijenata. U idućoj godini ćemo omogućiti korisnicima iz cijelog svijeta da dođu na web i počnu koristiti Farseer. Naravno, tu će uvijek biti naši partneri koji će podržavati kompleksnije implementacije. Nadamo se da će globalna dostupnost Farseer rješenja donijeti više inozemnih klijenata i našim implementacijskom partnerima.
Koje su najčešće greške i problemi u upravljanju novcem u srednjim i većim poduzećima te kako im vi pomažete u održavanju financijske slike njihovih tvrtki pod kontrolom?
Većina tvrtki na globalnoj razini još uvijek planira u Excel tablicama. To je bilo donekle i održivo dok je planiranje bilo godišnji sport. Takvu situaciju je teško održavati i postaje sve teže kako raste kompleksnost poslovanja i broj ljudi koji koristi tablice. Zbog brzih i velikih promjena na tržištu, planiranje se spušta na mjesečnu ili čak tjednu razinu. Farseer zamjenjuje ručno ažurirane i nepovezane Excel tablice centralnim višekorisničkim modelom u cloudu. Kombiniramo napredne prediktivne i optimizacijske metode s ljudskim inputom kako bi omogućili tvrtkama da planiraju točnije, detaljnije i brže u svrhu optimizacije poslovanja.
Jedina ste žena partnerica u Farseeru. Osjećate li se kao netko tko u tom pogledu ruši stereotipe u generalnoj percepciji da je IT sektor u pretežito rezerviran za muškarce?
Nadam se da generalna percepcija nije da je IT sektor rezerviran za muškarce. Nemam nikakvih posebnih osjećaja po pitanju svog spola. Mislim da je normalnim ljudima spol irelevantan, kao i sve ostale značajke dobivene rođenjem.
Koji su vam kratkoročni, a koji dugoročni ciljevi?
Kratkoročni cilj Farseera je zatvoriti investicijsku rundu koju privodimo kraju. Cilj nam je u 2023.-oj biti spremni za novu rundu investicije, odnosno Seriju A. Želimo nastaviti agresivan rast prihoda od licenci tako da ubrzano razvijamo partnersku mrežu, ali i proizvod. Početkom godine u produkciju ide DB Rama – nova verzija analitičke „in-memory“ baze koja će poboljšati performanse 10 puta i omogućiti da Farseer u stvarnom vremenu računa ogromne količine podataka.
Dugoročno, cilj nam je povećati broj globalnih klijenata. Želimo pružiti još veću vrijednost klijentima i intenzivirati korištenje proizvoda, tako da očekujem nove module i funkcionalnosti u Farseeru u bližoj budućnosti.
Ultimativni cilj je da iz korijena promijenimo način na koji se kupuje i implementira enterprise softver. Većina implementacija enteprise softvera je promašena i ne donosi vrijednost. Tržište no-code/low-code enterprise alata će rasti od današnjih $6.7 milijardi narasti na $67 milijardi u 2027.-oj. Farseer će uz druge low-code alate predvoditi taj val promjene.
Poruka za kraj: Jako nam je bitno zaposliti kvalitetne ljude. Ako voliš rješavati teške probleme i sviđa ti se naš „enterprise punk“ stil, javi se 😊.