INTERVJU Emira Jakupović, voditeljica razvoja Anamarija Company: Kako uspjeti na tržištu snažnih brendova?

Iz male obiteljske pržionice na zagrebačkoj periferiji Anamarija je u godinama nakon rata izrasla u respektabilnu tvrtku na tržištu kave koje je u Hrvatskoj izrazito zahtjevno, zahtjevno prije svega zbog duge tradicije proizvodnje kave na našim prostorima kao. Unatoč respektabilnim brendovima kave, kako domaćim tako i onim uvoznim s višestoljetnom iskustvom i tradicijom, Anamarija je […]

Iz male obiteljske pržionice na zagrebačkoj periferiji Anamarija je u godinama nakon rata izrasla u respektabilnu tvrtku na tržištu kave koje je u Hrvatskoj izrazito zahtjevno, zahtjevno prije svega zbog duge tradicije proizvodnje kave na našim prostorima kao. Unatoč respektabilnim brendovima kave, kako domaćim tako i onim uvoznim s višestoljetnom iskustvom i tradicijom, Anamarija je izrasla u prepoznatljiv i omiljen brend među porošačima.

U početku su u Anamariji proizvodili isključivo prženu mljevenu kavu, odnosno kavu u zrnu. No već početkom 90-ih godina na tržištu se pojavljuju i prve instant kave i  instant cappuccino prahovi, koji su trebali oponašati gustu i ukusnu pjenu svojstvenu pravom talijanskom cappuccinu. Te proizvode poznajemo kao „classic“ varijante , dok je s vremenom proporcionalno potražnji rasla i inovativnost proizvođača, pa se na tržištu pojavljuju i prvi aromatizirani instant napici.

Početkom 2000-ih na tržištu raste ponuda i potražnja za coffee mixevima, pa se pojavljuju prve verzije instant kave sa već dodanim mlijekom u prahu, poznate kao 2u1, te 3u1 verzije koje sadrže i  mlijeko i šećer. Užurbani način života nalaže uštedu vremena na svim poljima, pa su na ovaj način potrošači instant kave uštedjeli vrijeme potrebno za dodavanje mlijeka i šećera.

Da su Hrvati kavopije opće je poznata stvar, a svoj omiljeni topli napitak ispijaju u vlastitim domovima i ugostiteljskim objektima. U našoj kulturi je kava više od pukog izvora kofeina, riječ je o svojevrsnom društvenom ritualu, štoviše životnom stilu.

Prema istraživanjima 80% odraslih osoba u Hrvatskoj popije barem 1 šalicu kave dnevno. Godišnja potrošnja kave po stanovniku u Hrvatskoj viša je od svjetskog prosjeka, približno prosjeku zemalja EU, i iznosi oko 5 kg po stanovniku. Daleko najveću potrošnju kave bilježe nordijske zemlje, pa se tako u Finskoj potroši godišnje i preko 12 kg kave po stanovniku, što odgovara dnevnoj količini od oko četiri šalice. Što se tiče hrvatskog tržišta, prema podacima iz 2015. godine, u Hrvatskoj 77,5 posto prodane kave otpada na mljevenu kavu i kavu u zrnu, 16,8 posto na mješavine, a 5,7  na instant napitke. Što se tiče udjela među proizvođačima, Anamaria kava drži čvrsto drugo mjesto u većini tržišnih kategorija.

U tvrtki Anamaria zaposleno je 75 ljudi. Od krizne 2012. godine kontinuirano rastu prihodi i dobit, što se očekuje i sljedećih godina. Dosadašnji fokus Anamarije bila su domaćinstva, no s obzirom na vrlo visoku zastupljenost u tom segmentu i dugogodišnju čvrstu drugu poziciju na tržištu, planovi su usmjereni ka širenju HoReca kanala, dodatnom širenju na tržištu i potvrđivanju pozicije kao jednog od vodećih opskrbljivača kvalitetnom kavom na tržištu Republike Hrvatske.

U posljednje dvije godine interni kapaciteti orijentirani su prema stranim tržištima, a intenzivni pregovori su urodili plodom, pa  se Anamaria proizvodi mogu naći u skandinavskim zemljama, SAD-u, Rusiji, Kazakhstanu. Osvajanje dalekih prostranstava visoko kvalitetnom kavom najbolja je potvrda da je Anamaria nakon 25 godina i skromnih početaka tvrtka svjetle sadašnjosti i još svjetlije budućnosti.

O poslovnom uspjehu Anamarije razgovarali smo s voditeljicom razvoja tvrtke Emirom Jakupović.

Od kuda uvozite sirovu kavu, koje vrste uvozite?

Sorte Arabice uvozimo  uglavnom iz zemalja srednje i južne Amerike, ponajviše iz Brazila, zatim Columbije, Guatemale, Costa Rice … Robuste uglavnom uvozimo iz Indije. Neke specijalne, ali u mješavinama manje zastupljene sorte, uvoze se iz Afrike.

Kava Anamarija poznata je po svojoj bogatoj pjeni. Gdje bi ste svrstali vašu kavu po načinu i tehnologiji prženja u odnosu na druge proizvođače?

Prženje kave, može izgledati kao jednostavan proces,  no to u praksi nije tako. Na finalni rezultat prženja utječe niz faktora; vrsta kave, njezine fizikalne karakteristike, zatim temperatura, faze prženja, vrijeme prženja, vrijeme i način hlađenja kave. Princip prženja kod svih proizvođača je sličan, a u Anamariji proizvodnja općenito slijedi sve moderne trendove proizvođačke prakse. No ono ka čemu težimo  je da kava, povećanjem kapaciteta i modernizacijom tehnologije i dalje zadrži prepoznatljivi, tradicionalni okus.

Kako ste uspjeli ostvariti rast prodaje i rast prihoda? Što je bilo ključno za vaš tržišni uspjeh?

Kompanija je u protekle dvije  godine uložila značajne napore  na unapređenje product designa, poboljšanje kvalitete proizvoda i  proširenje asortimana, što je prepoznato od strane kupaca i primjetno je kroz rast prihoda.

Također, značajna sredstva uložena su u optimizaciju tehnoloških procesa i povećanje proizvodnih kapaciteta. Prihodi su povećani i kroz proširenje prodajne mreže, otvaranje  novih kupaca, te reorganizaciju vlastitog  maloprodajnog lanca. Sve to je rezultirao većom prepoznatljivošću našeg branda kod potrošača, prepoznavanjem kvalitete naših proizvoda, a samim time i većom potražnjom za našim proizvodima.

Koji asortiman svojih proizvoda imate za HoReCa kanal i kakva su vam očekivanja na tom tržištu?

U našem HoReCa asortimanu nalazi se više mješavina espresso kave u zrnu, različitih karakteristika i okusa, te cjenovnog raspona, pa je uistinu moguće izabrati kavu prema vlastitim preferencijama. Također, nudimo kavu bez kofeina za espresso aparate.

Od instant napitaka u sachetima,  tu su instant kava, instant cappuccino napitci u različitim okusima (classic, vanilija, čokolada, irish cream, rum&kokos). Tko je probao našu  vruću čokoladu Hot Choc Dark, noviji proizvod u našem asortimanu, vjerovatno će se složiti da je jedna od ponajboljih vrućih čokolada koje se mogu naći na tržištu.

Možemo ponuditi uistinu sve proizvode koji se uobičajeno nalaze na karti toplih napitaka, cafe bar-a ili restauranta, osim čajeva.  Hotelijerima može biti  zanimljiva naša linija proizvoda za Vending aparate; filter kava, espresso, instant čajevi,  topla čokolada i  mlijeko u prahu.

Kako ste uspjeli ostvariti izvoz u zemlje Skandinavije i SAD gdje je konkurencija oštra?

Naša izvozna politika formirana je prije svega 3-4 godine, kada su i ostvareni prvi ozbiljniji kontakti, te poslane prve izvozne  isporuke. Isprva smo ostvarili kontakte sa trgovcima i distributerima koji su na neki način vezani sa zemljama regije, te se bave uvozom i plasmanom hrvatskih proizvoda i proizvoda iz susjednih zemalja na strana tržišta.

U početku su to bile probne isporuke, koje su  se uglavnom distribuirale po maloprodajnim trgovinama u kojima su kupci uglavnom ljudi iz dijaspore. S vremenom, i sami distributeri uspjeli su plasirati proizvode u neke lokalne trgovačke lance, u vidu „nacionalnih polica“ . Opstati na domaćem tržištu uistinu je teško, no izvoz, smatramo zahtjeva još višestruki trud. U stranim zemljama takorekuć stvaraš brand iz temelja.

U prošloj godini ostvarili smo i direktne kontakte sa nekim velikim inozemnim trgovačkim lancima, te smo u pregovorima oko proizvodnje njihove robne marke, ali i plasmana našeg branda u njihove trgovine. Možda je zanimljiva i činjenica da će se uskoro u sachetima jednog od poznatijih talijanskih proizvođača espresso kave, nači upravo Anamaria instant napitci.

Koji su vam izvozni podaci?

Promatrajući statističke podatke , ukupni  izvoz u odnosu na ukupne prihode može djelovati neimpresivno. No, s obzirom na činjenicu da smo s izvozom započeli prije svega par godina, ne možemo biti nezadovoljni rezultatima. Poznavajući zahtjevnost uspješnost izvoznog procesa, porast izvoznih prihoda unazad tri godine od 40 posto nikako ne može biti zanemariv.

Sada nam na izvoz otpada svega 2 posto godišnjeg prihoda, ali s obzirom na proizvoznu orjentiranost, te  značajna sredstva i napore kontinuirano ulagane u izvoz,  plan nam je u idućih dvije godine podići taj postotak na minimalno 5 posto,  i više ukoliko se ostvari planirana suradnja sa inozemnim trgovačkim lancem s kojim smo u pregovorima.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close