Obeshrabruju li Vas nedavno upućene prijetnje radi ukazivanja na netransparentno raspolaganje javnim novcem specijalne bolnice Naftalan, koji se projekt radi porasta troškova izgradnje s 39 na 63,5 milijuna kuna naziva i “Kožićeva žičara” ili planirate još revnije ukazivati na sve uočene netransparentnosti aktualnog župana te koje su to?
Ne obeshrabruju me prijetnje, prijavio sam ih jer je to jedino što u takvim situacijama treba napraviti. Ono što je za ovaj slučaj bitno je da građani, javnost i svi mi zajedno saznamo što se tu dogodilo i zašto je taj projekt doživio toliku razliku u cijeni. Od trenutka od kad je Skupština Zagrebačke županijedonijela odluku o tome da projekt kreće pa do danas, prošle su skoro četiri godine. U te četiri godine imali smo poništen natječaj, zatim pregovarački postupak, pa aneks ugovora. Premda je projekt originalno trebao završiti 2018. godine, dozvola je dobivena tek 2020. godine. I na kraju cijele priče, imamo iznimno visoke vantroškovničke radove, a projekt je netom dovršen. Imamo pravo postaviti pitanja, a prijetnje su dokaz da smo postavili prava pitanja. Ova pandemija je općenito pokazala da je zdravstveni sustav u Zagrebačkoj županiji u katastrofalnom stanju – i u smislu usluga za stanovnike Zagrebačke županije i u smislu upravljanja. Nemaju svi stanovnici jednak pristup zdravstvenoj skrbi, nemaju svi sve potrebne liječnike specijaliste, nemaju svi domovi zdravlja u gradovima niti adekvatnu opremu. S druge strane, novac se troši na kupnju privatne kuće u koju treba smjestiti uredske prostore za Hitnu medicinu i na medicinsku opremu na kojoj nitko ne radi jer nema specijalista. Mene žalosti i ljuti činjenica da je Naftalan, koji je iznimno važan projekt za Zagrebačku županiju zbog razvoja zdravstvenog turizma, cjelokupnog gospodarstva i poljoprivrede u tom kraju Zagrebačke županije, na kraju obilježen kao moguće koruptivan projekt.
Mislite li da je u slučaju potrebe i dobrobiti Vaših sugrađana moguća suradnja i s tim istima koji Vam prijete ili očekujete opstrukcije od strane HDZ-a i Kožićeve nezavisne liste u Županijskoj skupštini?
Zbog dobrobiti građana mi smo podržali Stjepana Kožića prije četiri godine. On je tada bio kandidat HSS-a s kojim smo ušli u koaliciju za lokalne izbore na kojem smo imali dobar i kvalitetan zajednički program. Stjepan Kožić je vrlo brzo izigrao tu koaliciju, napustio HSS, osnovao svoju listu i krenuo u suradnju s HDZ-om. On je to nazvao projektnom suradnjom na pojedinačnim inicijativama i projektima, međutim to nije ništa drugo nego prevara birača i nova koalicija. Ta se koalicija nastavlja i danas jer HDZ ne ide sa svojim kandidatom, već podržava Kožića. Ta koalicija izgleda tako da su predsjednici gradskih organizacija HDZ-a ujedno direktori trgovačkih društava ili ravnatelji ustanova u vlasništvu Zagrebačke županije. Zatim, jedan od direktora tvrtke u vlasništvu Zagrebačke županije bio je angažiran i u komunalnom poduzeću u Velikoj Gorici pa je proglašen dvohljebom. Neke od tvrtki ili ustanova služe samo tome da članovi HDZ-a ili liste Stjepana Kožića imaju posao. Može se to zvati i projektnom suradnjom, ali činjenica je da je to samo i isključivo interes i da je Kožić župan koji za sebe, svoj uski krug istomišljenika i prijatelja te HDZ osigurava sve što je potrebno. Mi s takvima nećemo i ne možemo surađivati jer oni ne rade u interesu stanovnika Županije.
Kako Zagrebačka županija stoji po pitanju povlačenja sredstava iz EU fondova te koje strateške projekte imate u planu realizirati?
U vrijeme dok smo još dobro surađivali s Kožićem, na samom početku mandata, EU projekte vodio je uspješan pročelnik, koji je nažalost smijenjen nakon što je Kožić krenuo u suradnju s HDZ-om. Takvom odlukom je umanjio uspjeh Zagrebačke županije na području povlačenja sredstava iz EU fondova. Nedavno je HGK objavila studiju o hrvatskim županijama i analizirala velik broj makroekonomskih i društvenih pokazatelja. Prema toj studiji, Zagrebačka županija je u donjem dnu ljestvice po uspješnosti povlačenja sredstava iz EU fondova. Kroz EU sredstva se financiraju projekti energetske obnove škola i domova zdravlja, što je korektno, no ne stvara nikakvu dodanu vrijednost. Projekt razvoja širokopojasnog interneta prebačen je na jedinice lokalne samouprave, a mogao je biti važan županijski projekt. Kao prioritetne projekte za financiranje iz EU sredstava u narednom mandatu, vidim upravo taj projekt razvoja širokopojasnog interneta te sve projekte koji u svojoj srži imaju digitalnu i zelenu transformaciju, što su i europski prioriteti, bilo da se radi o digitalizaciji poslovanja same Županije i njezinih subjekata, bilo o razvoju nekih poduzetničkih centara za novu start up zajednicu. Kroz naš program predstavili smo i inicijativu besplatnih sistematskih pregleda za umirovljenike, projekte kako da iskorijenimo ambroziju i projekte zdrave hrane u županijskim školama. Ti projekti isto tako mogu biti financirani kroz EU sredstva.
Na koje ste sve nedostatke u prometnoj infrastrukturi naišli obilazeći županiju u toku izborne kampanje, odnosno što je sve dugogodišnji ministar Oleg Butković u suradnji sa županom Kožićem propustio učiniti?
Pitanje prijevoza i prometne infrastrukture iznimno je važno i ima niz problema koje treba krenuti riješavati. Jedno je pitanje loše infrastrukture i to u prvom redu cestovne, što je ovlast Županije i županijske tvrtke za održavanje cesta. Drugo je pitanje organizacije prijevoza i to pogotovo od gradova do prigradskih naselja ili okolnih općina. Na puno područja Županije nema mikroprijevoza, već jedna županijska autobusna linija. Ljudi su time osuđeni na slabu mobilnost, starijim osobama je teško doći u grad na zdravstvene preglede, roditeljima je teško organizirati izvanškolske aktivnosti. Zato je dio našeg programa usmjeren upravo na to da se riješi mikroprijevoz kroz subvencije. Što se tiče ministra Butkovića, ono što muči građane Zagrebačke županije u Jastrebarskom i Ivanić Gradu je naplata cestarine na autocesti. Na tu temu bilo je puno peticija od strane građana, župan je obećao neke aktivnosti prema resornom ministru, no nisam vidio da se tu išta pomaknulo s mjesta. Obećavati građanima besplatnu cestarinu je predizborno obećanje i nisam siguran da ga je moguće provesti. No, na ministra treba vršiti pritisak da pronađe način kako, u okviru mogućeg i zakonskog, ipak omogućiti povoljniju cestarinu za naše sugrađane. Ne vidim da se nešto po tom pitanju događa, osim obećanja pred svake izbore.
Donošenjem Master plana prometnog sustava Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-zagorske županije pompozno su obećali omogućiti razvoj učinkovitog i održivog prometnog sustava te veću mobilnost stanovništva korištenjem održivih oblika transporta koji su ekološki, energetski i ekonomski prihvatljivi, a posebni naglasak je stavljen na integriranje sustava javnog prijevoza i povećanje sigurnosti prometa. Do koje su faze došli po pitanju realizaciju usvojenih ciljeva i mjera te da li su već probijeni određeni rokovi?
Izrada Master plana započela je još u vrijeme SDP-ove Vlade. Županija je suosnivač tvrtke koja i osim osnivanja tvrtke i ulaganja gotovo 10 milijuna kuna u različite studije i materijale, ništa se konkretno nije dogodilo. Nema integriranog prijevoza, nema ujednačenih cijena prijevoza za stanovnike svih dijelova Županije, a ekološki prihvatljiva rješenja su daleka budućnost. Dakle, izuzev trošenja novaca i planiranja, stanovnici Županije nemaju nikakva adekvatna, sustavna i održiva prijevozna rješenja, a niti je to županu Kožiću u ikakvom fokusu rada.
Kako komentirate rad aktualnog ministra okoliša Tomislava Ćorića čiji ste resor nekoć vodili, naročito po pitanju zbrinjavanja otpada za što nam prijeti plaćanje visokih penala?
Ministar Ćorić ima velik resor koji sad ne uključuje samo resor koji sam nekad vodio, nego i gospodarstvo i energetiku i nisam nimalo impresioniran jer ne vidim pomak ni na kojem području. Nacionalni plan oporavka i odgovornosti je nerazvojni dokument koji sigurno neće pokrenuti nikakav ozbiljni gospodarski moment u Hrvatskoj, a sustav gospodarenja otpadom kao da ne postoji. Broj centara za gospodarenje otpadom isti je kao i prije 6 godina, o toj temi se uopće ne priča, ne vidim nikakvu ozbiljnu politiku prema tome. Iščekuje se novi Zakon o gospodarenju otpadom, koji je već trebao biti donesen. Zapravo nemam ništa komentirati jer se ništa niti ne radi.
