Desetpostotna stopa PDV-a, koja ih je koliko toliko ugostitelje približila mediteranskoj konkurenciji, ”plesala” je samo jedno ljeto, sada su je vlastodršci podebljali za tri postotna poena budući da kazne za njihovih par kuna viška u blagajnama nisu uspjele spasiti državni proračun. Hrvatski ugostitelji lanjskog su ljeta bili žrtveno janje dezorijentiranih vlasti.
Dok su se ispod žita provlačili enormni iznosi namijenjeni prijateljima staromodnog i krajnje neuspješnog ministra financija, ugostitelji i hotelijeri tranširani su za svaku sitnicu. Naslovnice površnih medija ”vrištale” su od do sada nezabilježenih senzacija tipa: ”Inozemna obitelj izbačena ih hotela zbog poreznog duga vlasnika”, ”Inspektor pobjegao iz slastičarnice ne dočekavši račun”, ”Zatvoren kafić zbog tri kune viška u blagajni”…. Dok su šegoni ”mastili brk” milijunskim iznosima, ugostitelji, hotelijeri i ostali turistički radnici, od kojih više od 90 posto nastoji raditi po pravilima, bili su prisilni statisti jednog neviđenog iživljavanja sa sklopom razmišljanja iz 50-ih godina prošlog stoljeća.
Što nas čeka dalje?
”Mi ugostitelji uvijek smo na udaru, pa nešto slično očekujem i narednih mjeseci. Uvijek je bilo kontrole i uvijek će je i biti, doduše, lanjske kontrole ugostiteljskih objekata nisu dale neke zavidne rezultate. Ugostitelji nisu uspjeli spasiti proračun, uz svu onu represiju vlastodržaca, a nešto slično očekujem i ove godine. Moram pritom pripomenuti kako se ogromna većina ugostitelja pridržava zakona”, kazao nam je Ante Mihić, predsjednik Ceha ugostitelja pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, koja ”pokriva” zavidnu vojsku od 16.000 ugostitelja i članova njihovih obitelji. Mihić je, inače, u više navrata, kod vlasti pokušao isposlovati da se ne kažnjavaju sitniji iznosi viška u ugostiteljskim blagajnama, no za sada nije uspio. S druge strane, financijski ispražnjena i iscrpljena država odlučila je podići ugostiteljski PDV na trinaest posto kako bi si malo poboljšala konto, a ceh će platit ugostitelji i njihovi gosti (šegoni&co. koštaju, je li).
”Ako će ovo nove povećanje poreza na trinaest posto spasiti državu i proračun onda rado pristajemo na to, no bojim se da je to kap u moru potreba”, kazat će nam Mihić, komentirajući posljednje povećanje PDV-a, koje osim što je nelogično i neozbiljno, šalje i krivu sliku svim potencijalnim ulagačima u hrvatski turizam, pa neće bit čudno ako nas uskoro počnu percipirati kao banana državu.
Orwellov scenarij
Ako već nisu, mnogi će ugostitelji ta tri novorođena postotna porezna boda uskoro, najkasnije do početka turističke sezone nastojati ukalkulirati u krajnju cijenu jer ih, kaže Mihić, troškovi stišću sa svih strana, a njegov je sektor samo jedan od kotačića zamršenog mehanizma. Točnije – kada dignu svi drugi, po logici stvari dižu i oni. Situacija u globalu nije dobra, odnosno, daleko je od zlatnih vremena s početka novog milenija. Investicije u turistički sektor gotovo su zamrle, na čelu turističkog ministarstva je apartčik, ugostitelji i hotelijeri ne znaju što im nosi novi dan. Iako gostiju ima, stranci nas vole, a Hrvatska ostaje potencijalno turistički bogomdana zemlja. Hoće li se, međutim, manjak u državnoj blagajni i zavidni deficit stručnog vođenja zemlje opet krpati brutalnim udarom po ”konju”, koji 24 godine lipše, ali i dalje stoji. Orwellova ”Životinjska fama” živi u Hrvatskoj 2014. i mi smo nažalost njezini nijemi sudionici. Dok ”Veliki brat” žmiri na oba oka, Orwellovi boxeri lagano izdišu – domaća je poljoprivreda gotovo uništena i čeka preuzimanje, je li isti scenarij namijenjen i turizmu?