“Nakon nešto, zbog pandemije, sporije ali ipak uzbudljive sezone jedrenja, ACI Sail, centar jedriličarske izvrnosti, pripremio je još interesantniji i bogatiji plan aktivnosti za sezonu 2021. Uz iskusan tim jedriličara, bivših olimpijaca, ACI Sail je opremljen najvećom flotom ClubSwan 36 nagrađivanih plovila na svijetu”, najnovija je objava na stranicama ACI-ja, državne tvrtke čiji čelnici pokazuju dosad nezapamćenu količinu najvulgarnijeg bahatluka,a svoje netransparetno i nekontrolirano razbacivanje novca prikazuju kao, vjerovali ili ne, iznimni poslovni uspjeh razumljiv vjerojatno samo njima, ali i njihovu društvu najprizemnijih, usudimo se reći, domaćih i inozemnih snobova sto u ovo doba pandemije j potresa možda njima zvuci simpatično ali pitanje je kako zvuci građanima čiji su stanovi uništeni u potresu i koji su zbog pandemije ostali bez svojih poslova i žive od socijalne pomoći ..
U doba kada premijer Andrej Plenković nevoljko izbjegava priznati državni slom i nemogućnost nabave cjepiva protiv korone, ali plaćanje veledrogerijama za lijekove isporučene bolnicama, njegovi ministri BUTKOVIĆ i BRNJAC (koji Zastupaju državu u skupštini Aci-ja)i Ministar državne uvijek Darko Horvat,mirno gledaju kako njima podređeni čelnici ACI-ja najavljuju, pazite ovo, “ekskluzivne regate dostupne samo vlasnicima Nautor’s Swan jedrilica”.
Upravo tim jedrilicama, kupljenim od strane firme u kojoj država ima većinski udjel .. i, pazite sad, bez javnog natječaja,?!?bahati čelnici ACI-a reklamiraju ekskluzivne regate s partnerom “Nautor’s Swanom” i samo s njihovim klijentima, na destinacijama od “Porto Cerva, preko Palma de Mallorce do St. Tropeza i mnogih drugih mediteranskih destinacija”.
Te jedrilice kupljene novcem firme u kojoj država ima vecinski udjel (o kojima je reportažu napravila i emisija RTL PROVJERENO) su ono “što je Rolex u svijetu satova i Bentley u svijetu automobila , te su razuman izbor”, rekao je još 2019. Ivan Kljaković Gašpić, proslavljeni olimpijac i ACI-jev maneken u promoviranju brenda Swan prilikom nabave tih plovila za ACI. U ovom slučaju, nabava tih plovila za ACI bila je donekle je usporediva s eventualnom nabavom u kojoj bi HAK za potrebe šlepa razbijenih vozila kupovao, u ACI-ju kažu – Bentley, a mi kažemo – Ferrari 812 s više od 800 konjskih snaga “da se nađe” u slučaju zatreba li razbijeni Fiat Punto na autocesti kraj Korenice odvući do prvog mehaničara. Recimo, u drugu “atraktivnu” destinaciju – recimo, Gračac ili Udbinu.
To zadovoljstvo ACI-jevih čelnika hrvatska je firma (ACI je u 78 postotnom vlasništvu države i treba brinuti o ukupno 22 državne marine ) platila 2,28 milijuna eura za šest ClubSwan36 jedrilica, što je te 2019. bilo oko 50 posto dobiti ACI-ja koja je iznosila oko 30 milijuna kuna. Bez javnog natječaja, ali uz izrazito “nevoljko” iznuđeno odobrenje Nadzornog odbora, nabavili su za svoj “gušt” (ali možda i za nečiju korist ?!)iznimno skupa plovila bez bespotrebnih proceduralnih “tričarija” koje su, kako to izgleda, mogle ipak iznervirati nekog na čelu države – njihova većinskog dioničara.
Kupoprodajni ugovor potpisao je predsjednik uprave ACI-ja Kristijan Pavić koji je, barem tada, za RTL bio prilično šutljiv.
“Naravno da nije ugodno objašnjavati ovakve odluke, ali sve je rađeno zajedno u suglasnosti s Nadzornim odborom”, rekao je Pavić.
“S jedne strane su pravila stroža, a s druge strane je samostalnost u donošenju odluka nešto veća, ali i odgovornost. Ako smo donijeli štetnu odluku, mi odgovaramo po zakonu sa svom svojom privatnom imovinom… Nije lako dignut ruku”, rekao je predsjednik Nadzornog odbora ACI-ja Dražen Ivanušec za RTL.
Zanimljivo je kolika je njegova plaća pa kako bi on mogao sa EV 15000 kn garantirati za ev milijunsku štetu..?! Pritom treba istaknuti, da je ACI raspisivao natječaj za nabavu katamarana na jedra i nabavu motornih brodica ali sto bi se mučili za ovo ..
Za regatne jedrilice u klasi Rolexa, Bentleyja ili nama dragog Ferrarija, naravno, nisu raspisali natječaj i to im je sve odobrio nadzorni odbor u kojem su junaci koji vjerojatno primaju po 2000 kn da previše ne pitaju i da služe kao paravan za ovakve odluke ?!
Ipak, bez obzira na sve, projekt i ugovor blagoslovio je Nadzorni odbor sa izrazito nesuvislim objašnjenjem.
“ACI nema nikakva eksterna pravila kako će nešto kupiti, trgovačkim sustavima nitko ne propisuje kako će nešto kupiti, kao što sam nešto pripomenuo RH ima 78 posto dionica ACI, kompanija kojoj je država većinski vlasnik, nije obveznik javne nabave” kazao je za RTL Dražen Ivanušec, predsjednik Nadzornog odbora ACI-a i glavni tajnik u Ministarstvu pomorstva i prometa. Nakon ostvarenja tog posla 2019., Ivanušec je u izjavi, koja je većini zainteresiranih čitatelja bila potpuno nerazumljiva, pokušao reći da su, unatoč svemu tome, u proces nabave (pre)skupih jedrilica unijeli neke “dodatne osigurače”.
“Zna se što je državna imovine i nalaže se neka to bude transparentno, s obzirom na moj ‘background’ donijeli smo sami svoja pravila. Nismo ih trebali donijeti, ali smo ih donijeli, to vam je kao light ISO standard, sami stvarate procese jer vas netko monitorira sa strane. Da imamo, vjerujte, jako bi se to temeljito radilo”, rekao je Ivanušec.
Što god to značilo. No, dodatnu potvrdu i objašnjenje njegova nesuvisla izmotavanja tražili smo od nadležnog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i njemu nadređenog i sveprisutnog Olega Butkovića. Odgovor nismo dobili. Šutnja je i u drugim nadležnim institucijama kojima smo poslali upit – uključujući i Ministarstvo državne imovine, Upravu ACI-ja i Ured premijera. No, sasvim nezadovoljavajući ugovor dobili smo, usudimo se reći, prilično neočekivano – od Ministarstva turizma i sporta.
“ACI d.d. je pravna osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku…. Ministarstvo turizma i sporta nije imalo priliku predlagati članove Nadzornog odbora tvrtke ACI d.d. Iz svega navedenoga, smatramo da pitanja koja su vezana za upravljanje državnom imovinom trebate uputiti resornom ministarstvu i Upravi društva na koje se ista odnose”, ističe se u nezadovoljavajućem odgovoru, ali koji ipak upućuje na odgovornost ministarstva koja o tome znakovito šute. Prvenstveno ono kojem je na čelu Butković.
No, na samom kraju – ako su jedrilice u klasi “Bentleya” ili “Ferrarija” u ACI-ju bez javnog natječaja kupili dok su imali dobit od 30 milijuna kuna, zašto ih sada reklamiraju.?
Konkretno, ACI je prošlu godinu, prema nerevidiranom izvješću – a kako prenosi novac.hr, imao “pozitivan neto financijski rezultat “, pazite sada, “ u iznosu od 194 tisuće kuna”. Ili manje od 8820 kuna po jednoj od 22 marine koliko ih posluje u sustavu ACI-ja.
Nevjerojatna sramota u poslovanju koja se, kako valjda smatraju u ACI-ju, može ispraviti jedrenjem i vjerojatno uz, kako bi poručio bivši premijer Sanader, “Malo vitra”.
Kako to sada, kada nema novca u cijeloj državi, zvuči u ACI-jevoj “režiji”, možda bi trebalo interesirati premijera Plenkovića, ali sigurno njegova ministra Olega Butkovića. Prenosimo posljednju ACI-jevu objavu iz kraja ožujka.
“Kroz svoj kalendar ACI Sail nudi uslugu najma ClubSwan 36 jedrilice, kao i svih popratnih usluga (od najma jedriličarske posade, transporta plovila do njegove pripreme) po sistemu ključ u ruke. Uz navedene aktivnosti, ACI Sail organizira i korporativne regate i team buildinge. Ideja je da se svim klijentima omoguće maksimalni užitak u jedrenju, dok sam ACI Sail tim rješava sve logističke potrebe”
Tko rješava logističke potrebe i kome? Postavljamo pitanje premijeru Plenkoviću i ministru Butkoviću – Ako u ACI-ju daju jedrilice kupljene državnim novcem po principu “ključ u ruke”, hoće li završni račun ipak platiti neko koga bi mogle smjestiti institucije iza “ključa u bravi”?
