vlč. Pavle Primorac: Biblija i „Dei Verbum“

Na samom početku studija teologije, znači, u prvoj godini studija dobili smo kao studenti jedan vrlo zanimljiv kolegij koji glasi „Uvod u misterij Krista i povijest spasenja“. Već na prvom predavanju profesor je krenuo od dvije temeljne postavke i najavio na kojim će se izvorima temeljiti njegova predavanja. To je, prije svega, naravno – Biblija, […]

Na samom početku studija teologije, znači, u prvoj godini studija dobili smo kao studenti jedan vrlo zanimljiv kolegij koji glasi „Uvod u misterij Krista i povijest spasenja“. Već na prvom predavanju profesor je krenuo od dvije temeljne postavke i najavio na kojim će se izvorima temeljiti njegova predavanja. To je, prije svega, naravno – Biblija, a drugi izvor su dokumenti Drugoga vatikanskoga sabora. Odmah nam je pojasnio, kao mladim „početnicima“ u studiju što je to Koncil, kolika je njegova važnost za Crkvu i svijet, naveo nam je koncilske dokumente, pojasnio svaki u nekoliko rečenica, ali nas je upozorio da počnemo ozbiljno studirati koncilske dokumente koje su pune mudrosti i nadahnute Duhom Svetim. Bio je u pravu. Dokumenti Drugoga vatikanskoga sabora zajedno sa Biblijom i još nekim knjigama koje mu mi srcu drage zauzimaju posebno mjesto u mojoj osobnoj biblioteci.

No najviše me je pogodila dogmatska konstitucija o božanskoj Objavi „Dei Verbum“. Pomogla mi je kako shvaćati Boga, Bibliju, Božju Objavu koja je spasonosna za čovjeka i svijet, te nastojim upravo po „Dei Verbumu“ čitati Bibliju. Zbog toga je nužno navesti nekoliko citata iz te velebne konstitucije koji bi nam mogli pomoći da bolje svhaćamo samu Božju Objavu, misterij Krista i Crkve, samu Bibliju koja je „duša teologije“.

U svojoj dobroti i mudrosti odlučio je Bog da objavi Sebe i da saopći Otajstvo svoje volje kojim ljudi po Kristu, Riječi koja tijelo postade u Duhu Svetom imaju pristup k Ocu i postaju zajedničari božanske naravi. I tako, ovom objavom nevidljivi Bog u bujici svoje ljubavi zapodijeva razgovor sa ljudima kao prijateljima i s njima druguje da ih pozove u zajedništvo sa sobom i da ih u nj prigrli“ (DV 2).

Dei Verbum“ dalje nastavlja kako se taj brižljivi raspored objave događa „zahvatima i riječima“. A Objava nam je zasjala po Isusu Kristu koji je ujedno posrednik i punina sve objave.

Dalje kaže „Dei Verbum“: „Bogu objavitelju treba odgovoriti „poslušnom vjerom“ kojom čovjek čitava sebe slobodno Bogu izručuje stavljajući na raspolaganje „Bogu objavitelju potpuni i odano služenje uma i volje“ i dajući slobodan pristanak objavi koju je On dao. A da uzvjerujemo treba nam Božja milost, koja predusreće i potpomaže i izutrašnja pomoć Duha Svetoga da srce pokrene i k Bogu ga obrati, otvori oči duši i dadne svima ugodnost pristanka i vjerovanja istini. A da Objavu neprestano sve dublje proničemo, isti Duh Sveti vjeru sveudilj usavršuje svojim darovima“ (DV 5).

„Sveta predaja i Sveto pismo sačinjavaju jedan sveti poklad riječi Božje povjerene Crkvi: prijanjajući uzanj, sav je sveti puk sabran oko svojih pastira – sveudilj postojan u nauci apostolskom i zajedništvu, u lomljenju kruha i molitvama tako da nastaje jedinstvena istodušnost predstojnika i vjernika u držanju izvršivanju i ispovijedanju predane vjere. Zadaća vjerodostojno tumačiti pisanu ili predanu riječ Božju povjerena je samo živom crkvenom učiteljstvu: ono to dostojanstvo vrši snagom imena Isusa Krista. To učiteljstvo, dakako, nije iznad riječi Božje nego riječi Božjoj služi učeći samo ono što je predano time što – po božanskom nalogu i uz prisutnost Duha Svetoga – to odano sluša, kao svetinju čuva i vjerno izlaže te iz ovog jednog poklada vjere crpi sve ono što je kao Bogom objavljeno predlažu za vjerovanje“ (DV 10).

„No, budući da Sveto pismo treba čitati i tumačiti istim Duhom u kojem je napisano, mora se za ispravno pronicanje smisla svetih tekstova s ne manje brižljivosti gledati na sadržaj i jedinstvo svega Pisma obazirući se na živu predaju Crkve i na analogiju vjere“ (DV 12).

To je toliko teološki bremenita konstitucija da bi se moglo u pravom smislu riječi puno o njoj napisati. Uglavnom, jedna od temeljnih poruka jest da je upravo Bog nadahnitelj i začetnik knjiga obaju Zavjeta – Starog i Novog. Stari zavjet je nastao u sklopu Predaje židovskoga naroda, a Novi iz apostolske Predaje i vjere u uskrsloga Krista. Ali oba su nadahnuti istim Duhom. Božja riječ ima i veliko značenje u Crkvi: „U svetim knjigama, naime, Otac nebeski s velikom ljubavlju dolazi u susret svojim sinovima i s njima razgovara. A tolika je sila i moć u riječi Božjoj da je ona uporište i životna snaga Crkvi, a sinovima Crkve ona je jedrina vjere, hrana duši, čisto i nepresušno vrelo duhovnoga života“ (DV 21).

Sveto Pismo je vrlo važno za teologiju, kao što je bitan i apostolski angažman učenjaka: „A katolički egzegete i drugi podučavatelji svete teologije treba da se, pomno ujedinjujući sile, trude kako bi – pod budnim okom Svetog učiteljstva – uz prikladna pomoćna sredstva tako istraživali i iznosili božanska Pisma da što veći broj službenika božanske riječi uzmogne puku Božjemu s plodovitošću pružati hranu Pisama koja rasvjetljuje duh, učvršćuje volju i srca ljudska raspaljuje na ljubav Božju“ (DV 23).

„Stoga svi klerici, u prvom redu Kristovi svećenici i ostali koji kao đakoni ili katehisti zakonito djeluju u službi riječi, moraju prijanjati uz pisma neumornim svetim čitanjem i brižljivim proučavanjem tako da nitko od njih ne postane „jalov propovijednik Božje riječi“ izvana, jer je se ne sluša iznutra dok mora, posebno u svetoj liturgiji neizmjerna bogatstva riječi Božje s vjernicima koji su mu povjereni“ (DV 25).

Eto, u kontekstu ove kolumne potpisnik ovih redaka osjetio je potrebu izreći i još koji puta podsjetiti sebe i drugu braću i sestre u vjeri koliko je Biblija važna za duhovni život vjernika. Nužno ju je pozorno slušati u liturgiji, osobito tijekom svete euharistijske žrtve, a onda ju čitati kod kuće, ali nastojati je slušati „iznutra“. Potrebno je dopustiti Bibliji kao Božjoj riječi da ona oblikuje nas, a ne da nam služi kao sredstvo koje ćemo koristiti kako bismo dokazali neke naše osobne i subjektivne teološke zaključke i uvjerenja. Biblija, osobito Isus Krist koji je punina Objave upravo bi nas u tom smislu trebao ujedniti. Ne samo katolike, nego i drugu kršćansku „odijeljenu braću“ koja također u kontekstu svojih tradicija i egzegeza nastoje marno proučavati Bibliju. Unesimo se u biblijski svijet, otvorimo se Duhu Svetom, budimo prijemljivi na Božji poziv na ljubav. Duh Božji, u kojem je Biblija nastala neka nam pomogne u tim nastojanjima oko zajedništva i rastu u istinskoj vjeri koja oslobađa.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close