UMRTVLJIVANJE POVJERENSTVA ZA SUKOB INTERESA: Zakon kao alibi

Vlada, odnosno Ministarstvo uprave u čijem je resoru, stavila je u e-savjetovanje i javnu raspravu nacrt Zakona o sprečavanju sukoba interesa u vrijeme ljetne pauze i godišnjih odmora. U startu je akcija Vlade profitirala, jer je prvo trajala (bespotrebna) rasprava zašto u ovo vrijeme i što se time želi. U redu nije, nije ni uobičajeno, […]

Vlada, odnosno Ministarstvo uprave u čijem je resoru, stavila je u e-savjetovanje i javnu raspravu nacrt Zakona o sprečavanju sukoba interesa u vrijeme ljetne pauze i godišnjih odmora. U startu je akcija Vlade profitirala, jer je prvo trajala (bespotrebna) rasprava zašto u ovo vrijeme i što se time želi. U redu nije, nije ni uobičajeno, ali kako se to ne može promijeniti, stručna i zainteresirana javnost treba ‘’rastrančirati’’ prijedlog zakona i učiniti sve što je moguće da on ne bude sredstvo politike nego jedan od temelja (drugi je Antikorupcijski zakon, kojega Hrvatska nema) borbe protiv korupcije. Besplodne rasprave, zašto baš sad, ne doprinose ničemu, osim da vrijeme uzalud prolazi, što se tiče nacrta zakona koji je u javnoj raspravi. Možda i znajući da će biti tako, resorni ministar Lovro Kuščević, mirno je otišao na odmor. No, ovaj zakon treba sve drugo, samo ne mir.

Prema svemu sudeći, otkad je novi saziv (dva člana u reizboru) Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa s predsjednicom Natašom Novaković, traje bitka za njegovim marginaliziranjem, odnosno umrtvljavanjem njegova rada. Od kada radi, Povjerenstvo smeta političkim elitama, jer je svojim radom i poštivanjem zakonskih odredbi, jasno iskazalo da se može i steklo je veliko povjerenje. Iako su praktički političari vladajuće većine, na pravdi Boga, smijenili predsjednicu Daliju Orešković i prvi saziv koji je postavio visoke standarde rada i držao ih se, ipak, Povjerenstvo im smeta. Pri tome, predsjednica Nataša Novaković vjerojatno potpuno griješi kad na upit ‘’zašto Povjerenstvo političarima smeta’’, rekavši da je to zato što ‘’Povjerenstvo radi na etičnom ponašanju u politici’’. Ne, Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa smeta političarima, jer ih ometa da rade što hoće. Iako je za sada, što je malo naopako, njegovo odlučivanje više kažnjavanje nego preventiva, ono je svojim dosadašnjim radom bilo gotovo jedina brana da političari neometano rade što hoće.

No, vrativši se prijedlogu Zakona o sprječavanju sukoba interesa, moramo primijetiti da u tom procesu ima jako mnogo zavojitog i maglovitog puta. Zabrinjavajuća je opravdana sumnja, da je ovakav okljaštren i propustan prijedlog zakona, pokušaj legitimiranja novog sastava Povjerenstva koje ne da radi drukčije, nego radi mnogo manje (slučajeva ima velik broj) i nastavi li tako, sve stečeno i postignuto do sada, bit će upropašteno. Eventualno s ovakvim propusnim zakonom, to će dovesti do željenog, da ovo tijelo bude ukras, da ga imamo prema traženju EU, ali kao i da ga nemamo.

Ne uključi li se poduzetno i konkretno stručna i zainteresirana javnost u e-savjetovanje i javnu raspravu o nacrtu zakona, sve će biti izgubljeno i nepopravljivo. Vrijeme je pri tome, iako prijedlog začudo nije stavljen u hitnu proceduru, saveznik samo predlagaču – Vladi. Da, prijedlog je dat u raspravu u ljeto i vrijeme godišnjih odmora, a kad je tako, gubitak vremena bit će sudbonosan u stvaranju jednog od temeljnih zakona za funkcioniranje pravne države, koja je u Hrvatskoj obično skrivena.

POPULARNE KATEGORIJE