Spajanje Agrokora i Mercatora uništit će dobavljače

‘Onaj koji ne može prodavati u Konzumu u teškoj je situaciji’, naglasio je Mladen Cerovac, zamjenik predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, piše banka.hr Spajanje Agrokora i Mercatora u Hrvatskoj u probleme dovodi dobavljače: onaj koji ne može prodavati u Konzumu u teškoj je situaciji. Agrokor prilikom prijave koncentracije i u prijedlogu rješenja prije svega […]

‘Onaj koji ne može prodavati u Konzumu u teškoj je situaciji’, naglasio je Mladen Cerovac, zamjenik predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, piše banka.hr

Spajanje Agrokora i Mercatora u Hrvatskoj u probleme dovodi dobavljače: onaj koji ne može prodavati u Konzumu u teškoj je situaciji. Agrokor prilikom prijave koncentracije i u prijedlogu rješenja prije svega mora o tome voditi računa, pogotovo o sadašnjim dobavljačima Mercatora, naglasio je Mladen Cerovac, zamjenik predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja

“U slučaju koncentracije Agrokora i Mercatora nema sumnje da je riječ o koncentraciji koja ima značajne potencijalno negativne učinke na tržišno natjecanje i o tome, sudeći po izjavama, nema dvojbe ni kod sudionika koncentracije. Njima je sasvim jasno da bi u slučaju potpunog bezuvjetnog spajanja tržišni udjel na području Hrvatske dosegnuo razinu na kojoj je koncentracija zabranjena”, rekao je Mladen Cerovac, zamjenik predsjednice Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja.

 

Do sada je udio Konzuma, maloprodajnog lanca koji pripada koncernu Agrokor, na hrvatskom tržištu bio između 20-30 posto, a u slučaju potpunog preuzimanja iznosio bi 30 do 40 posto, procjenjuje Agencija prema dostupnim podacima.

Međutim, Agrokor može Agenciji predložiti mjere kojima bi se negativni učinci umanjili na prihvatljivu razinu, odnosno na razinu na kojoj bi pozitivni učinci koncentracije prevladali negativne, pojasnio je Cerovac. Dodao je kako je u maloprodaji na globalnoj razini vidljiv trend koncentracije, da veliki volumeni imaju značajnu ulogu.

Istaknuo je da prijava još nije ni podnesena pa je u tako ranoj fazi teško detaljnije govoriti o slučaju.

Mercator-H – uteg za Agrokor

Čini se da je jedini izlaz za Agrokor prodaja Mercatorovih trgovina u Hrvatskoj.

No, Cerovac ističe da nije problem samo broj trgovina, nego sveukupni učinak na tržište. Snaga Konzuma je u njegovoj prodajnoj mreži, razgranatosti. Jedini je lanac koji pokriva cijelu državu. Najkritičniji su Zagreb i Zagrebačka županija, a koncentracija prelazi kritičnih 30 posto u još dvije do tri županije.

Spajanje Agrokora i Mercatora najmanje je problematično s gledišta potrošača, jer je maloprodajno tržište u Hrvatskoj dobro strukturirano. U problemima su dobavljači: onaj koji ne može prodavati u Konzumu u teškoj je situaciji. Agrokorov prijedlog prije svega mora o tome voditi računa, naglašava Cerovac, pogotovo o sadašnjim dobavljačima Mercatora koje treba zadržati. Barem neko vrijeme.

Za Agrokor bi bilo idealno da je mogao kupiti Mercator bez hrvatske divizije. Dodatni uteg je što Mercator-H posljednjih godina posluje loše, upitni su i učinci nekih preuzimanja koje je na hrvatskom tržištu provela ta kompanija.

Sporno spajanje Tiska i eNovina

Na priču o Agrokoru i Mercatoru nadovezuje se koncentracija Tiska i eNovina.

„Problem je nepotpuna prijava. Prije nekoliko dana smo poslali novi zahtjev za dopunu prijave. Sudionici te koncentracije, Adris i Tisak, nisu prepoznali učinke te koncentracije i nisu ih istaknuli u prijavi. Istaknuli su sinergijske učinke koji će donijeti dobrobit njihovim dioničarima, što nas uopće ne zanima, a zanemarili su napraviti analizu dobrobiti koje bi koncentracija donijela potrošačima, dobavljačima, konkurentima i tržišnom natjecanju uopće”, objasnio je Cerovac.

Slučaj eNovina i Tiska ne može se odvojiti od Konzuma. Naime, tri su proizvoda koji se prodaju u sva tri trgovačka lanca: cigarete, novine i prepaid bonovi.

Spajanjem se stvara ogromna mreža koja nema konkurencije po razgranatosti, a prednosti za potrošače u smislu manje cijene nema jer je riječ o proizvodima čija je cijena fiksno utvrđena, ne određuje ju trgovac. Takva prodajna mreža omogućava dodatni pritisak na dobavljače oko uvjeta preuzimanja robe.

„Ta koncentracije je vrlo problematična s aspekta tržišnog natjecanja i rada ove agencije”, istaknula je Olgica Spevec, predsjednica Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja.

„Na temelju podataka iz prijave i drugih saznanja koje imamo o tržištu nikako ne možemo reći da je ova koncentracija nesporna”, zaključuje Cerovac, no dodaje kako treba sačekati nadopunjenu prijavu.
Upozorio je da Agencija ima ograničene resurse, a mora razmotriti dvije značajne koncentracije. “Moramo završiti prvu da bi druga došla na red”, kaže zamjenik predsjednice Vijeća. Dakle, slučaj eNovina i Tiska usporit će rješavanje koncentracije Agrokora i Mercatora.

Pozicija Europske komisije

Objasnio je i poziciju Europske komisije. U slučaju spajanja Agrokora i Mercatora ispunjen je prag koji je uvjet da bi se koncentracija morala prijaviti. Dok sudionici koncentracije ne podnesu prijavu, oni mogu Europskoj komisiji podnijeti zahtjev u kojem traže da ona ocjenjuje koncentraciju. Komisija to može, ali ne mora prihvatiti. To pravo im se gasi u trenutku kada prijave koncentraciju bilo kojem nadležnom tijelu – Europskoj komisiji ili bilo kojem nacionalnom regulatoru u zemljama Unije.

Nakon što podnesu prijavu, EK može sama zatražiti da preuzme vođenje postupka ili država članica može zatražiti da postupak vodi njena agencija.

Nije uobičajeno da EK preuzima vođenje postupaka ako je riječ o koncentraciji na takozvanom izdvojenom tržištu, kao što je u slučaju Agrokora i Mercatora, zaključio je Cerovac.

POPULARNE KATEGORIJE

Cookies nam pomažu pri pružanju usluga. Korištenjem naših usluga, prihvaćate naše korištenje cookies-a. Vidi više

Cookies Kolačići (COOKIES) Kako bi ova web stranica radila ispravno te da bismo bili u stanju vršiti daljnja unaprjeđenja stranice u svrhu poboljšavanja Vašega iskustva pregledavanja, ova stranica mora na Vaše računalo spremiti malenu količinu informacija (cookies) . Preko 90 % svih web stranica koristi ovu praksu, no prema odredbama Europske unije od 25. ožujka 2011. obvezni smo prije spremanja kolačića zatražiti vaš pristanak. Korištenjem web stranice pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine mogućnosti neće Vam biti dostupne. Što je kolačić? Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići obično spremaju Vaše postavke, postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik ili adresa. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internetski preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici. Ovo omogućava stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Kolačići mogu spremati širok raspon informacija uključujući osobne informacije (kao što je Vaše ime ili adresa e-pošte). Ipak, ova informacija može biti spremljena jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu. Zadane aktivnosti spremanja i slanja kolačića Vama nisu vidljive. Ipak, možete promjeniti postavke internetskog preglednika tako da možete sami birati hoćete li zahtjeve za spremanje kolačića odobriti ili odbiti, da pobrišete spremljene kolačiće automatski pri zatvaranju internetskog preglednika i slično. Kako onemogućiti kolačiće Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem internetskome pregledniku. Za informacije o postavkama kolačića, odaberite internetski preglednik koji koristite. Chrome Firefox Internet Explorer 11 Internet Explorer 7, 8, 9, 10 Safari Opera Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama Vipneta. Što su privremeni kolačići? Privremeni kolačići ili kolačići sesije uklanjaju se s računala po zatvaranju internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju privremene podatke, poput stavki u košarici za kupnju. Što su stalni kolačići? Stalni ili spremljeni kolačići ostaju na računalu nakon zatvaranja internetskog preglednika. Pomoću njih web-mjesta pohranjuju podatke, kao što su ime za prijavu i zaporka, tako da se ne morate prijavljivati prilikom svakog posjeta određenom mjestu. Stalni kolačići ostat će na računalu danima, mjesecima, čak i godinama. Što su kolačići od prve strane? Kolačići prve strane dolaze s web-mjesta koje gledate, a mogu biti stalni ili privremeni. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pohraniti podatke koje će ponovo koristiti prilikom sljedećeg posjeta tom web-mjestu. Što su kolačići treće strane? Kolačići treće strane dolaze s reklama drugih web-mjesta (kao što su skočne ili bilo koje druge reklame) koje se nalaze na web-mjestu koje gledate. Pomoću tih kolačića web-mjesta mogu pratiti korištenje interneta u marketinške svrhe. Da li objektivno.hr koristi kolačiće? Da, s primarnim ciljem kako bi naše web stranice vam omogućile bolje korisničko iskustvo. Kakve kolačiće koristi objektivno.hr i zašto Privremeni kolačići (engl. Session cookies) – to su privremeni kolačići koji ističu (i automatski se brišu) kada zatvorite internetski preglednik. Objektivno.hr ih koristi da omogući pristup sadržaju i omogući stvari koje možete učiniti kada se prijavite sa svojim podacima na objektivno.hr. Trajni kolačići (engl. Persistent cookies) – obično imaju datum isteka daleko u budućnosti te će ostati u vašem pregledniku, dok ne isteknu, ili dok ih ručno ne izbrišete. Objektivno.hr koristi trajne kolačiće za funkcionalnosti kao što su “Ostanite prijavljeni”, što korisnicima olakšava pristup stranicama kao registriranom korisniku. Također koristimo trajne kolačiće kako bi bolje razumjeli navike korisnika, tako da možemo poboljšati stranicu prema vašim navikama. Ova informacija je anonimna – ne vidimo individualne podatke korisnika. Da li na web-stranici ima kolačića treće strane? Ima nekoliko vanjskih servisa koji korisniku spremaju limitirane kolačiće. Ovi kolačići postavljeni su za normalno funkcioniranje određenih mogućnosti koje korisnicima olakšavaju pristup sadržaju. Za mjerenje posjećenosti objektivno.hr koristi Google analytics. Ako želite onemogućiti da vam navedeni servis spremaju kolačiće, možete to učiniti: Google Analytics Opt-out. Objektivno koristi kolačiće u svrhu oglašavanja vlastitih proizvoda i usluga, te usluga i proizvoda svojih partnera koji bi korisnika mogli zanimati. Prikazivanje oglasa koje korisniku dostavlja objektivno.hr ili partner omogućuje se putem kolačića koje objektivno.hr, odnosno treća strana može postaviti u Web-preglednik korisnika. Korisnik uvijek može samostalno regulirati primanje kolačića putem postavki svojeg Web preglednika. Dodatne informacija oko isključivanja kolačića Trenutno postoji nekoliko web-stranica za isključivanje pohranjivanja kolačića za različite servise. http://www.allaboutcookies.org/ http://www.youronlinechoices.eu/

Close